Máté, Mirella
10 °C
13 °C

Tarlós: Demszky is mondja el őszödi beszédét

2007.03.12. 13:24
Tisztán szeretne végre látni a metróépítéssel kapcsolatban a fővárosi ellenzék vezére, akinek eddig senki nem mondta meg, miért kell ezt a 4-es metrót építeni, miből akarják megépíteni és miért nem lehet mást építeni? A szkepszis ellenére a Fidesz még mindig kiáll a 4-es metró 3. és 4. szakaszáért.
Válaszokat vár a metróépítésről Demszky Gábor főpolgármestertől Tarlós István, a fővárosi Fidesz frakciójának vezetője, miután kiderült, a szakmai aggályok a 4-es metróval kapcsolatban "nem voltak éppen alaptalanok".

Tarlós azután tartott sajtótájékoztatót, hogy az Index pénteken megírta, az Európai Unió nem túl lelkes a projekt támogatásával kapcsolatban, és a jelenlegi állás szerint csak 100-120 milliárddal finanszírozná a 470-500 milliárdos beruházást.

Iskolabezárás metróépítés közben?

A kormány és a főváros eredeti elképzelései szerint a Közopban 340 milliárd forinttal szereplő metró első szakaszát az Unió 70-80 százalékban, 240-270 milliárd forinttal támogatta volna, de adott volna pénzt a még tervekkel sem rendelkező második szakaszra is.

Tarlós reméli, hogy "nem azért akarja az MSZP sem a fővárosban iskolák sorát bezárni (...), hogy egy elbizonytalanodott beruházások alapjait próbálja kapkodva összekaparni az utolsó pillanatban."

Demszky Gábor őszi kihívója elmondta, többször próbált meg egyértelmű válaszokat kapni a Fővárosi Közgyűlésben, de eddig nem kapott, ezért a sajtó előtt fogalmazta meg kérdéseit:

Igaz-e,
  • hogy a második szakaszt az Unió azért tartja tárgyalhatatlannak, mert sem tervek, sem engedélyek nincsenek
  • hogy az Unió csak egy áttervezett első szakaszt akar csak támogatni
  • hogy nem számít-e elavultnak a metró terve, nem lesz-e a vártnál sokkal kevesebb utas rajta?
  • hogy ha csak 120 milliárdot ad az EU, honnan teremtik elő a fennmaradó 230 milliárd forint fedezetét?
  • hogy - stabil fedezet nélkül - 240 milliárd forintra már leszerződött a főváros?
  • hogy semmilyen más budapesti közlekedési fejlesztési program nincs előkészítve a metrón kívül, vagyis nem tud a főváros alternatív tervekkel előállni az uniós források lekötésére?

"Demszky Gábornak is, aki édesgyermekének tekintette a metrót, el kéne mondania őszödi beszédét" - fogalmazott Tarlós.

A sajtótájékoztatón megszólalt Fónagy János fideszes országgyűlési és XI. kerületi önkormányzati képviselő, aki arról kezdett el értekezni, hogy a 4-es metró 3. és 4. szakaszát is meg kell építeni.

Ígérgetni a Fidesz is tud

Arra a kérdésünkre, hogy miért ígérget - a főpolgármesterhez hasonlóan - felelőtlenül, tervek és tanulmányok nélkül újabb metrószakaszokat a Fidesz, Fónagy nem válaszolt, Tarlós István pedig azt mondta, ő a fővárosi Fideszt képviseli.

A 4-es metró beruházásának növekvő kételyei ellenére ugyanis múlt héten a populizmus ült összpárti diadalt az Országgyűlés egyik albizottságában, ahol a Fidesz - költségbecslés, és tervek ismerete nélkül - indítványozta, hogy meg kell hosszabbítani a metrót a Virágpiacig, sőt ha lehet még tovább. Az indítvány az összes párt támogatta, de a metrótörvény módosításától végül elálltak.

Bár a Fidesz részéről Tarlós István először kérdőjelezi meg a metró második szakaszának (Baross tér-Bosnyák tér) jogosultságát, egy hónapja a zuglói Fidesz egyhangúlag szavazott a 120 milliárdosra becsült beruházás támogatásáról.