Sajátos módon akadálymentesít a BKV

2007.04.20. 13:43
Pazarló látványprojekt vagy európai értelemben vett akadálymentesítés? Idén szeptembertől a lift nélkül maradó 2-es metró vonalán a kerekesszékeseket buszokkal szállítaná a BKV. A civilek rossznak tartják a elgondolást.

Akadálymentes buszokat járatna a 2-es metró akadálymentesítéséig a BKV a metró vonalán, jelentette be Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes és Antal Attila, a közlekedési cég vezérigazgatója csütörtökön.

A szocialista városvezető azt követően nyilatkozott erről, hogy délelőtt a városházán megállapodást írt alá Antal Attilával, a BKV vezérigazgatójával, valamint a mozgássérültek és fogyatékkal élők - a mozgássérültek ernyőszervezete, a MEOSZ alatt összefogott - egyesületeivel.

Független civil szervezetek viszont erős kritikával fogadták a bejelentést, mondván a terv pazarló, és szakmailag is elfogadhatatlan, ráadásul a mozgáskorlátozottak közlekedési problémáin sem segít.

A liftek csak villamossal együtt érnék meg

A szerződés értelmében, a 2-es metróval azonos felszíni nyomvonalon, az Örs vezér tere és a Déli pályaudvar között, alacsonypadlós autóbuszok közlekednek menetrendszerűen a metró akadálymentesítéséig, tájékoztatott a sajtótájékoztatóról az MTI.

A megállók kialakításáról, a pontos útvonalról és a közlekedés további részleteiről a felek még tovább egyeztetnek.

Bár egyetlen budapesti metróvonal sem akadálymentes, a 2-es metróval való kivételezés oka az, hogy a BKV és a főváros a metróvonal felújításakor - noha megígérte - végül letett a liftek beszereléséről.

A mozgáskorlátozottak, a babakocsis szülők számára az utazást lehetővé tévő fejlesztést eredetileg 3,5 milliárdosra becsülték a tervezők, de kiderült, a 35 milliárd forintot is elérne a liftek beszerelése.

A liftakna pl. a Blaha Lujza téri állomásnál a Rákóczi út közepén bukkanna ki a földből, amihez járdasziget is kellene, ami megépítésének csak akkor lenne értelme, ha villamos közlekedne a felszínen.

Akadálymentes metró "néhány átszállással"

Az uniós előírások szerint az akadálymentesítést a közcélú szolgáltatások esetében 2010-ig el kell érni, igaz, nem feltétlenül drága liftekkel, hanem - miként azzal a BKV is próbálkozik - alternatív közlekedési eszköz felkínálásával.

Antal Attila arról beszélt, hogy a BKV járműparkjának jelenleg 18-20 százaléka alkalmas az akadálymentes közlekedés biztosítására. 2010-re azt szeretnék, hogy minden második BKV-autóbusz akadálymentesített (vagyis alacsonypadlós) legyen. Ez egyébként csak minél több új busz beszerzésén múlik, ma már szinte kizárólag alacsonypadlós buszokat gyártanak.

A BKV vezérigazgatója kiemelte, nem új vonalat képzelnek el, hanem néhány, a 2-es metró nyomvonalán járó alacsonypadlós buszjárat összehangolását, így a fogyatékosok néhány átszállással eljuthatnának akár a Déli pályaudvartól az Örs vezér térig is. A módosításokat szeptemberig dolgozzák ki.

"Közlekedési hálózatban" kell gondolkodni, tehát meg kell teremteni az akadálymentes átszállási kapcsolatokat is, mondta a sajtótájékoztatón Hegedűs Lajos, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetsége (MEOSZ) elnöke.

Drága és alkalmatlan

Másként látja a helyzetet Oláh Péter Balázs, a fővárosi és környéki mozgássérülteket tömörítő Ember egyesület titkára, forgalomirányítási szakember, aki szerint ettől az intézkedéstől a mozgáskorlátozottak számára a közlekedés nem fog jelentősen javulni, véleményezte a bejelentést.

Oláh Péter szerint a vonalra tervezett buszkapacitást a jelenleg is működő, de nehezen hozzáférhető taxiszolgálatra kéne fordítani, így a címre kiszálló kisbuszos szolgáltatásnak legalább a kétszeresére nőne a kapacitása. Jelenleg egy héttel előre kell időpontot foglalni, mondta Oláh Péter, ha egy mozgáskorlátozott Budapesten A-ból B-be szeretne eljutni.

A MEOSZ által üzemeltetett segítőszolgálatot néhány hete az Index is letesztelte: három nap alatt nem sikerült mikrobuszt rendelni: egy alkalommal túl későn (koradélután, három felé) próbálkoztunk, de a következő napokon délelőtt sem találtuk helyén a diszpécsert.

Szakmailag azért rossz ötlet a metróhelyettesítő busz, mert egyrészt a 3-as metró és a kisföldalatti sincs akadálymentesítve, ahogy a villamos- és buszvonalak többsége sem. Azaz, hiába jut el a kerekesszékes a Moszkva térre, nem tud továbbutazni.

A metró melletti párhuzamos buszjárat ráadásul pazarló, kapacitása pedig nem lesz kihasználva: a várakozási idő túl nagy, a 2-es metró vonalán utazó kerekes székes utazóközönség pedig nem elég népes a kapacitás kitöltésére. Ráadásul a busz megszenvedi majd a felszínen kialakuló dugókat is.

Buszhiány van, a főváros nem költ a járműpark fejlesztésére

Hasonlóan kritikával élt a bejelentéssel kapcsolatban a Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület (VEKE) is. Mint Vitézy Dávid az Indexnek elmondta, pazarlónak és fölöslegesnek látja az elképzelést, a BKV ugyanis súlyos buszhiánnyal küszködik.

Éves szinten az alacsonypadlós buszok járatása százmillió forintos kiadást jelenthet, miközben a peremkerületekben kritikán aluli a buszok minősége, az átlagéletkor 20-23 év. (Összehasonlításképpen: a 4-es metró építése miatti buszos pótlások évi félmilliárd forinttal terhelik meg a BKV büdzséjét.)

"A főváros nem teljesíti a kötelességét, a BKV nem kap pénzt új buszok beszerzésére, miközben ilyen túlzó projektekre jut pénz" - kommentálta a bejelentést a civil szervezet egyik vezetője.