Árpád
-1 °C
9 °C

Demszky és Hagyó újra elfelejtette a biciklistákat

2007.05.28. 17:41
Hiába a sok ígéret, és a kamerák előtt bicikliző Hagyó Miklós, a kerékpárosok ismét magukra maradtak: a kiskörúti felújításból kihagyták a bicikliutat, átfogó fejlesztési koncepcióval pedig azóta sem állt elő Budapest vezetése. Az önszerveződő kétkerekűek az utcára gurulnak és gyűlést tartanak.

Tiltakozó felvonulást és gyűlést tartanak a biciklisták kedden Budapesten a belvárosban, miután a választási év elteltével a fővárosnál problémáikkal ismét süket fülekre találnak: a kiskörút felújításából például kimaradt a kerékpárút.

A történet nagyon hasonlít a Bajcsy-Zsilinszky út 2005-ös felújításához: akkor az utolsó pillanatban, a budapesti több tízezres biciklis felvonulások nyomására került be a tervbe a kerékpárút ötlete.

Kamera által ígéretesen

Noha kampányaikban mind Demszky Gábor főpolgármester, mint közlekedésügyi helyettese, Hagyó Miklós előszeretettel emeli ki a környezetbarát közlekedés jelentőségét, a városvezetés lelkesedése az utóbbi hónapokban alábbhagyott, mondta el kérdésünkre László János, a biciklis szervezeteket tömörítő Magyar Kerékpárosklub elnöke.

A biciklisták meglepve tapasztalták, hogy miközben a főváros meghirdette az autómentes belváros fejlesztési tervét, a Budapest Szíve programot, a metróépítés miatt megújuló Szabadság híd és Astoria közötti szakaszon nem szerepel a tervekben kerékpárút.

Ezért amíg a kerékpárosok vezetője kedden délután háromkor Demszkyvel tárgyal a kialakult helyzetről, a Critical Mass szervezői biciklizést hirdettek meg a Kálvin tér és a Deák téri Gödör klub között 17 óra 20 perces kezdettel, utána gyűlést tartanak.

Egy bő esztendő

László elmondta, hogy a Bajcsy-Zsilinszky út felújítása után és a 2006-os önkormányzati választás között nagyon pozitívan állt a főváros a kerékpárutak fejlesztéséhez, amikor a tervezett útfelújításokba beépítették a bicikliutak kialakítását (így lett a Tétényi úton is kerékpárút).

Így készült el 30-35 km új út, ám idén újra csak 10 km terveznek - a korábbi évek gyakorlata szerint. Jelenleg 170-190 km-es a hálózat, a Budapeshez hasonló nagyságú Bécsben 1000 km-nyi kerékpárút van. A főváros egyébként 2015-re 300 km-t ígért.

Ám az utóbbi időben, pl. a Damjanich utca felújításánál már ez elmaradt, és nem szerepel komolyan vehető bicikliút a Margit híd rekonstrukciós terveiben sem. A jelenleg egy oldalra tervezett, 1,8 m széles út ugyanis képtelen lesz megbirkózni az óriási gyalogos és biciklis forgalommal.

Több figyelem, több pénz

László érzékeltette, hogy a folyamatos, éber civil jelenlét nélkül a fővárosban nem gondolnak a biciklisekre. "Ha mi nem végezzük az ő munkájukat, akkor nincs kerékpárút" - fogalmazott, és hangsúlyozta, a belvárosi Belgrád rakparton is a távoli jövőbe tolódott a kerékpárutak kérdésének megoldása.

A klubelnök szerint a legnagyobb probléma az, hogy a főváros még mindig nem állt elő egy, a kerékpáros közlekedés fejlesztését tartalmazó átfogó koncepcióval, az egyes felújított útszakaszokból ugyanis úthálózat még nem alakul ki.

Nem történtek lépések a biciklitárolók, a biciklikölcsönzés, a biciklisávok kialakítására sem.

A civilek ettől függetlenül önerőből teszik a dolgukat, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetemmel (BME) közösen szeptember végére dolgoznak ki egy átfogó koncepciót a kerékpáros közlekedés fejlesztésére.

László szerint, ha a fővárosi vezetés komolyan gondolja azokat a szlogeneket, amiket a sajtótájékoztatókon hangoztatnak, akkor - az uniós elvárásoknak megfelelve - a közlekedésre fordított keretből akkora arányban fordítanának a biciklisekre, amekkora arányt a közlekedők körében el szeretnének érni.

Jelenleg a közlekedők alig néhány százaléka közlekedik biciklivel a fővárosban, holott a sokat hangoztatott cél, hogy a fővárosiak 10-15 százaléka válassza az egyéni közlekedés legegészségesebb és legkevesebb káros hatással járó módját.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!