Stikligyanú a metróépítés körül

2007.06.27. 10:51
Akadnak problémák a 4-es metró építése körül, de ez egy ekkora beruházásnál normális, mondta Demszky Gábor kedden az Etele téren, de a problémákat nem részletezte. Az Index utánajárt néhánynak: az alagútépítők nem oda viszik a földet, ahova kéne, nincs szennyvíztisztító-telep, sem lift a biztonságos mentéshez.

"A márciusban aktualizált ütemtervnek megfelelően zajlik a 4-es metró építése, aminek során a természetszerűleg jelentkező problémákat a szakemberek rendezik a kivitelezővel; mindez része a normál munkamenetnek" - jelentette ki Demszky Gábor kedden az Etele téren, az alagútépítő pajzs kelenföldi indítóállomásán.


Demszky az alagút elején (Fotó: Huszti István)

A sajtótájékoztatón a főpolgármester mellett közlekedésügyi helyettese, Hagyó Miklós mondott beszédet a metróépítés aktuális állásáról (182 és 129 méteresek az alagutak), ám azon túl, hogy megemlítettek néhány megoldandó "problémát", a részletekbe nem mentek bele.

Csúszás, költségtúllépés, hiányosságok

Pedig volna mit. Amint arról az Infó rádió a legújabb metróbiztosi jelentés alapján hétfőn hírt adott, újabb csúszások és költségtúllépések várhatók, igaz, ez utóbbiak egyelőre nem lépik át a 10 százalékos tartalékkeretet.

Bár a jelentésben már nem szerepel, de bőven akad probléma a metróépítkezések körül is: csak az Etele téri állomás- és alagútépítés környékén számos szabálytalanságról értesült az Index.

Elkészült a 4-es metró költséghatékonysági elemzése
Az uniós elvárásoknak megfelelően a DBR projektigazgatóság újraszámoltatta a metróberuházás megtérülési mutatóit. A 4-es metró építésébe mind a főváros, mind a kormány 2004-ben egy 1996-os megvalósíthatósági tanulmány alapján vágott bele, ami mélységében nem foglalkozott a megtérülés kérdésével. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) tavaly újraszámolta a metró megtérülési mutatóit, amiből az derült ki, a 4-es metró 32 év alatt nem hozza be a rá költött milliárdokat. A tanulmány a megvalósíthatósági tanulmánnyal és a haszonelemzésekkel együtt a kohzéiós alaphoz benyújtandó projekt kérelmét képezi. A kérelemről június végén dönt a kormány.
Késhet a Fővám téri alsó rakpart szeptember eleji átadása
A Fővám téren építkező Hídépítő Zrt. késedelmes munkakezdése miatt csúszhat a szeptember elejére tervezett alsó rakpart visszaadása a forgalomnak. A cég három hetet csúszott az állomásszerkezet építésének megkezdésével. Félő, hogy az őszi iskolakezdés idejére a rakpart zárva marad, ami a Szabadság híd augusztus 21-ével kezdődő lezárásával komoly forgalmi torlódásokat okozhat.
Demszky szomszédját megerősítették pozíciójában
Olti Ferenc immár teljes jogú vezérigazgatóhelyettese a BKV-n belül működő DBR projektigazgatóságnak, miután módosították a BKV szervezeti és működési szabályzatát. Az Inter-Európa Bank volt informatikai igazgatója tavasszal érkezett a DBR-hez, miután a metróprojekt körüli zűrök és késések miatt megváltak Gulyás László igazgatótól. Olti, aki egyébként Demszkyvel egy házban lakik, így a második ember lett a DBR-nél MÁV-tól érkező új igazgató, Balogh Árpád után, feladata dönteni "a fontos stratégiai kérdésekről". Olti a helyszínen elmondta, az Etele téri építkezés körüli problémákról tudnak, amik szerint egy hónap múlva meg is oldódnak.

A kivitelező cégcsoport, a BAMCO konzorcium több, szerződésben vállalt kötelezettségének - három hónappal az alagút, hónapokkal az Etele téri állomásszerkezet építésének megkezdése után - sem tett még eleget.

Nincs például szennyvíztisztító-telep az építkezésen, pedig ez környezetvédelmi előírás. Nincs továbbá egy esetleges balesetnél a mentéshez használható személylift az állomáson (csak egy állványokra épített lépcső), ahogy a kitermelt földet sem oda szállítják, ahova az előírás szerint kéne.

A BAMCO nem beszél

Szerettük volna minderről megkérdezni a kivitelező konzurciumot, de miután a francia tulajdonú Hídépítő, a német Strabag AG és az osztrák Strabag International által alkotott BAMCO konzorciumnak nincs szóvivője, a nyilatkozás jogát pedig a DBR vállalta magára, a projektvezetéshez fordultunk.

Az alagútépítést a megbízó (a BKV) részéről felügyelő mérnök, Bozsó Tamás elismerte a hiányosságokat, bár mint a földszállítás körüli furcsaságokról megjegyezte, minden kocsit ők sem tudnak ellenőrizni.

A földnek helye van

A DBR tájékoztatása szerint az alagút, az állomás és a járműtelep építésén kitermelt földet megadott szállítási útvonalon, egy XXII. kerületi területen kellene a kivitelezőnek lepakolnia.

Erről a BAMCO-val kötött szerződés rendelkezik, amely előírja, hogy "a kitermelésre kerülő föld (talaj, kőzetanyag) pontos mennyiségét fajtánként meg kell határozni és meg kell jelölni az elhelyezésük módját, helyét".

Az eddig kitermelt több százezer köbméter földnek egy szemétlerakó rekultivációját kellene szolgálnia, ahol valamikor golfpálya épül. Csak az Etele téri építkezéseken már több mint 300 ezer köbméter földet szállítottak el.

És mégis rossz irányba mozog a föld

Kíváncsiságból nyomába eredtünk a földet szállító Verestransz Kft. dömpereinek, de egyszer sem a kijelölt XXII. kerületbe érkeztünk.

Néhány héttel ezelőtt egy tucatnyi dömpert figyeltünk meg, amint Kistarcsa határában, a Dymol kft telephelyére, egy volt gokartpályán öntötték ki a földet.

Mint egy, a közelben dolgozó biztonsági őrtől megtudtuk, a föld szintemeléshez kell. Hasonló céllal hordták a kitermelt földet az elmúlt napokban megfigyelt dömperek egy leendő lakópark területére Dunavarsány mellé.

Megspórolják a lerakodást?

A Délegyházi-tavak mellett épülő Sun Residences fantázianevű lakópark megépítéséhez a talajszintet 90 centiméterrel kell megemelni, hogy a közműveket a talajvízszint fölé kerülhessenek, mondta el kérdésünkre Szabó József a beruházó, Sun-Residence Kft. részéről, akivel a terület őrzésével megbízott őr vette fel a kapcsolatot. Szabó elmondta, a kitermelt földet ingyen veszik át, ezzel mindkét fél jól jár.

Megkérdeztük a BAMCO konzorcium részéről, Sunyovszky Gábor projektvezető aszisztenst, aki szerint a földet több helyen lerakhatják, a "Hídépítő több helyszínre is hord földet". Hasonló magyarázattal élt a szállító Verestransz kft illetékese is.

Az általunk megkérdezett szakértő szerint az eset az építőipar egyik tipikus stiklije is lehet: míg a kivitelező a szerződésben bizonyos költségekért vállalja a föld elszállítását és elhelyezését, ezeket leszámlázza, addig a "barterbe", ingyen lerakott földdel spórolni tud (Manapság - szállítással és elhelyezéssel együtt - kb. 3500-4500 egy köbméter föld elszállítása).

Az alagútból, 15-20 méter mélyről kiemelt sötétszürke föld egyébként kiscelli agyag, a környezetre ártalmatlan. Ezt állítja legalábbis mind a szállítócég, mind a lakóparképítő, mind az Etele téri építkezésnél felügyelő mérnök, Bozsó Tamás.

Nincs a mentéshez lift

Az alagútfúrásnál - aminek a Gellért térig tartó első szakaszában az Etele téren emelik ki a földet - ugyanakkor használnak vegyi anyagokat, habot, kenyőanyagokat a föld kifúrásához, de ezek a mérnök állítása szerint biológiailag lebomló anyagok. A mérnök szerint a kivitelező BAMCO az összes környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik.

Ehhez képest az építkezésen nincs még működő szennyvíztisztító. A kelenföldi állomás betongödrének alján, akárhányszor arra vetett minket a sors, állt a szennyes víz. Amikor rákérdeztünk a hiányosságára, a mérnök az mondta, a kivitelező egyelőre ideiglenes megoldással él, négy ülepítő tartályban gyűjti a szennyvizet, de a szennyvíztisztító mű "beépítése folyamatban van".

Repedezik az alagút fala

Nincs továbbá az építkezésen az aknából a biztonságos mentéshez szükséges személylift. Jelenleg csak egy állványlépcsőn lehet lejutni, illetve, ha menteni kellene, "ideiglenes jelleggel" a toronydaru és egy mentőhordágy áll rendelkezésre, számolt be a mérnök. "A személyliftet már gyártják" - mondta.

A szerelők kezdeti gyakorlatlanságával és a próbaüzemek sajátosságaival magyarázta a mérnök azt is, hogy az alagút falát képező betongyűrű-szelvényeken, az úgynevezett tübingeken hajszálrepedések keletkeztek, egyes híresztelések szerint törtek. A mérnök elmondta, a gyűrű szilárdsági mutatói 30 százalékkal jobbak, mint gondolták.

Arra a kérdésünkre, hogy milyen szankcióval élhet a kivitelező felé a BKV, projektirodája, a DBR, a mérnök elmondta, az ő kezében meg vannak a megfelelő szankciók, hiszen ha a kivitelező által kiállított számlát nem írja alá, a pénz sem érkezik meg a BAMCO-hoz.