Miklós
-7 °C
2 °C

Lesz is metró, meg nem is

2005.07.21. 18:58
Bár a főváros csütörtökön is megígérte, hogy egyszer majd folytatódik a 3-as metró, és eléri Káposztásmegyert, ám a húsz éve porosodó terveket már több minden keresztül húzta, többek között éppen egy 1998-as fővárosi fejlesztés: a 14-es villamos meghosszabbítása.

A IV. kerületi, évtizedek óta katasztrofális állapotban lévő Szilágyi utca tervezett felújítása miatt félti a 3-as metró, mintegy húsz éve ígért káposztásmegyeri meghosszabbítását Szálka Miklós. A főváros városüzemeltetési bizottságának fideszes alelnöke szerint a felújítás végleg keresztülhúzza a terveket.

A 3-as metró meghosszabbításának tervei körülbelül 18-20 évesek. Ez idő alatt mindkét politikai oldal előszeretettel ígérgette a káposztásmegyerieknek a vonal meghosszabbítást, amelynek megvalósításakor nem a felújított Szilágyi utca volna az egyetlen akadály.

A kerületben biztosak

"Ma már csupán annyit lehet százszázalékos biztonsággal kijelenteni, hogy a kék metró vonala a IV. kerületben folytatódhat" - érzékelteti finoman Rékai József a 3-as metrót 1988-ban tervező Metróber Kft. főmérnöke, hogy mennyire tűnnek komolynak a tervezőasztal mellől a politikusi kijelentések.

Forrás: Index Térképpont

A 3-as metró káposztásmegyeri szakasza ugyanis nem a Szilágyi utca felújítása miatt nem fog megépülni: az 1988-as tervezés óta sok minden más is megváltozott: a MÁV-nak például más tervei vannak a Rákospalota-Újpest vasútállomással (eredetileg a Kőbánya-Kispest metró- és vonatállomáshoz hasonló összevont csomópont lett volna).

Az sem igaz, hogy a 14-es villamost úgy építették volna, hogy arra majd a jövőben a 3-as metró is rámehet. Rákai elmondta: legfeljebb a Régi Fóti úti vasúti híd melletti felüljáró bírná el a metrót, a villamosvonal, amit 1998-ban hosszabbítottak meg, nem a metrónak épült.

Így például az eredetileg a metrónak tervezett járműtelep területén megy át a 14-es villamos, vagyis már 1998-ban sem számolt a 3-as metróval a főváros.

Demszky Gábor kisbíró megveretése

A metróvonalak építése valószínűleg olyan szerepet tölt be a fővárosi politikában, mint az autópályáké az országosban: a káposztásmegyeri metrót mindkét oldal politikusai megígérték Demszky Gábor főpolgármestertől Schmitt Pálig, aki 2002-ben a Fidesz jelöltje volt.

A helyzetre teljesen jellemző Vajda Pál csütörtöki közleménye, amelyben Szálka Miklós állításait cáfolva a főváros 3-as-metróépítési szándékát hangoztatja, de a közlemény végén kiderül, ez csak 2015 után elképzelhető - ha egyáltalán.

A káposztásmegyeriek eközben "belefásultak" a délibábok reklámozásába, mondja Derce Tamás újpesti polgármester, aki az utóbbi időben is levelezett a témában a fővárossal, bár kérdéseire jó hónapos késéssel nem a főpolgármester, hanem Vajda Pál válaszolt igennel is, meg nemmel.

"Demszky Gábor államigazgatást tanult, így tudnia kéne, hogy már Könyves Kálmán törvényei között szerepelt egy olyan, miszerint azt a bírót, aki 30 napon belül nem old meg egy ügyet, meg kell veretni" - húzott egyenes vonalat múlt és jelen között Derce.

Majd pénzt kérnek érte

Újpest azért szeretné tudni, hogy az Újpest központtól az Árpád út alatt futó, majd a víztoronynál a sínek mellé kanyarodó metróvonal megépül-e egyáltalán, mert 1988 óta bontási tilalom van érvényben a nyomvonal fölött. A területen 48, nagyrészt önkormányzati tulajdonú ingatlan fekszik, ebből húszat megvennének a lakók.

Derce ezért úgy döntött, hogy a jövő héten az önkormányzat eladja az egyébként igen rossz állapotban lévő, egyszintes épületeket. Az új tulajdonosok ugyan sok mindent nem kezdhetnek azokkal, de az ingatlanok értékének 5 százalékát évente elkérhetik a fővárostól. Az építési törvény ugyanis így rendelkezik a tilalom alatt álló, de több mint három éve érintetlenül hagyott épületekről.

Az egyébként is "magukra hagyott" káposztásmegyeriek ma a sűrű megállók miatt csak az óránkénti 5 kilométeres átlagsebességre képes 14-es villamossal és néhány kék busszal tudnak a 3-as metróig eljutni.

Tíz évvel ezelőtt a MÁV-val ugyan majdnem létrejött egy megállapodás, hogy 20 millió forintból elkészül egy állomás Dunakeszi-Alsó és Rákospalota-Újpest között a váci vonalon Káposztásmegyernél, de az állami vasúttársaság letett róla, mondta el Derce Tamás.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!