További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A szakértő szerint ugyanakkor rosszul érvelnek az autósok. A fekvőrendőröket nem azért találták ki, hogy megállítsák a forgalmat, vagyis nem fizikai akadályként funkcionálnak, hanem jelzésértékük van: a forgalomcsillapított övezetben a megengedett sebesség harminc km/h, lakóövezetben pedig húsz.
Ezt a sebességet pedig be kell tartani, és mint minden sebességkorlátozás esetében, itt sem a maximumhoz kell ragaszkodni. Így például nem harminccal kell nekirontani a buckáknak, mondta el az Indexnek Juhász Csaba, a XIII. kerületi önkormányzat közútkezelői csoportjának munkatársa.
A KRESZ szerint tábla kéne
Márpedig az autósok legnagyobb bánata, hogy gyakran váratlanul éri őket a bucka, bukkanót, vagy egyenetlen úttestet jelzőt táblát pedig a legritkább esetben találni. Igaz, erre Juhász is, és az Index által megkérdezett önkormányzati illetések is csak annyit mondanak: a látási és útviszonyoknak megfelelően kell vezetni. Ez az érvelés pedig előjön akkor is, amikor egy pórul járt autós az önkormányzaton szeretné behajtani a gömbcsuklójában, szpojlerében keletkezett kárt.
Nincs általános szabvány
Azt azonban Juhász is elismeri, hogy nem minden fekvőrendőr felel meg az előírásoknak. Apropó, előírások. Bizonyára mindenkinek feltűnt, hogy minden kerületben más formájú, másfajta alapanyagból készült forgalomcsillapító küszöbbel találkozik az ember. Nincs ugyanis általános szabványa a fekvőrendőröknek, és magunk is csupán egy ENSZ-szabványt találtunk az interneten. Kérdésünkre Juhász azért kiigazít minket: bizonyos előírásoknak meg kell felelniük, például nem lehetnek magasabbak a járdaszintnél, vagyis 6-8 centiméternél.
Azt ugyanakkor több önkormányzatnál is elismerték, hogy az évekkel ezelőtt épült fekvőrendőrök legtöbbször valóban nem felelnek meg a mai elvárásoknak. Legtöbbjük magas, a felhajtó rámpa szöge hihetetlenül meredek. Ezekre a küszöbökre a KGST-piacra szánt gépkocsik még csak-csak felkecmeregnek, de az alacsonyabb építésű nyugati típusok bizony beverik a hasukat, és függetlenül a gyártó ideológiai hátterétől, a legtöbb autó nagyot nyekken még 5 kilométeres sebességnél is, ha nem féloldalasan próbálkozik sofőrje.
Ezeket a küszöböket az Index által megkérdezett önkormányzatok állítása szerint egyébként folyamatosan cserélik le, mi mégis inkább azt tapasztaltuk, máshol építenek újabbakat. Mindenesetre érdemes az önkormányzathoz fordulni, a problémás darabokat ugyanis igyekeznek lecserélni vagy kijavítani.
Körülnéztük a bukkanókon
Az Index riportere, aki egyébként nem egy megveszekedett autós, letesztelte egy, a testvérétől kölcsönkért Ford Fiestával a főbb fekvőrendőr-típusokat.
Gyakori megoldás a műanyagból készült, aszfaltra csavarozható küszöb, amely nem szélesebb harminc centiméternél, és bár meglehetősen olcsó (darabja nyolc-tízezer forint), élettartama nem több egy évnél, ugyanis vagy a száguldozni vágyó kisiparosok tüntetik el a keréknyom szélességében egy-egy elemét, vagy azok egyszerűen leszakadnak a csavarozásról az autók súlya alatt (sok esetben egy-egy kiálló csavar marad a kiszakadt szelvény után). Az utasokra kifejtett hatásuk egy agresszívabb csukláséhoz hasonlít, amitől a sofőr idegességében padlóig nyomja a gázt következő fekvőrendőrig.
Fejlettebb változata ennek a típusnak a macskakövekből kirakott fekvőrendőr, amelyet nehezebb ugyan elbontani, de fiziológiai hatása hasonló az előzőével, és szürke színe miatt észrevétlenebbül bújik meg az aszfalton, hogy aztán jókorát rúghasson az akár csak harminccal közeledő autó lengéscsillapítójába.
Idejétmúlt megoldás az aszfaltból kiöntött, kőlapokkal szegélyezett fajta. Az ilyen elsőgenerációs fekvőrendőrökkel általában lakótelepen találkozik az ember. A XIV. kerületben a türelmetlen riporter legnagyobb szerencséjére nem is kellett sokat várni az első csattanásra, amit egy kismamával és egy babával megrakott ötajtós Nissan hallatott, amint egy félbevágott macska gyorsaságával evickélt át egy lakóövezeti beléptető küszöbön.
A szerkesztőség kedvence
A legújabb fajta, piros viakolorral kirakott fekvőrendőrökkel már kevesebb a vesződség, igaz az enyhén emelkedő dombok helyett nem ritkán lehet találkozni méretes buckákkal is. Ilyenkor merül fel a gyanú, hátha a helyi vállalkozó emelt halmokat kevésbé megbízható üzlettársai fölé. A színes kő ugyan elüt az aszfalttól, legalábbis amíg új, egy év alatt viszont annyira beszürkül, hogy láthatlanná válik.
Szerkesztőségünk tetszését a csúcsmodell, a viakolorral kirakott, legalább két-három méter hosszúságú, "terebélyes és kövér" fekvőrendőr nyerte el, amiken "szépen puhán" lehet átgurulni.