Hogy lesz kevesebb autós, ha kevesebb a busz?

2007.10.17. 18:09
Egyelőre titok, hogyan képzeli a járatok ritkítását jövőre a BKV, amely már nem is a főváros illetékes ügyosztályával, hanem közvetlenül a szocialista főpolgármester-helyettessel, Hagyó Miklóssal egyeztet. Az ellenzék és a civilek szerint kevesebb járattal nehéz elképzelni, hogyan választják többen autó helyett a BKV-t.

Valószínűleg lesz járatritkítás a BKV-nál 2008-ban, de erről és a jövő évi tarifaemelés pontos mértékéről csak november végén dönt a városüzemeltetési bizottság, amely szerdán azt próbálta megtudni a BKV menedzsmentjétől, hogyan képzeli a 2008-as évet.

Az ülés előzménye, hogy a BKV vezetése az utóbbi időben egyre többet beszélt arról, járatritkításokat javasol a jövő évre, hogy tarthassák az üzemi szintű nullszaldó-közeli állapotot, vagyis minimalizálják a cég veszteségeit.

A járatritkítást Demszky Gábor főpolgármester cáfolta, mondván a főváros vezetése nem tervez ilyet, korábban pedig az Indexnek adott interjújában Antal Attila vezérigazgató is arról beszélt, hogy nem járatritkításokkal tervezi a cég ledolgozni az évente termelődő tízmilliárdos hiányt.

Pártlapszerű BKV-újság

Több tucat fotót közölt az utóbbi időben Hagyó Miklósról és más szocialista politikusokról a BKV által kiadott Mozgásban c. belső lap, mondta az ülésen Wintermantel Zsolt, aki az újság legfrissebb számát lapozta fel, és osztotta meg a tagokkal, hogy az újság Hagyó Miklós spanyolországi nyaralásáról is képes riportban tudosított. A képviselő szerint elfogadhatatlan, hogy szocialista politikusok kampányolnak a BKV lapjában.

Bár több ellenzéki bizottsági tag is rákérdezett arra, hogy lesz-e összteljesítmény-csökkenés jövőre a szolgáltatásban, a BKV jelen lévő vezérigazgatója, Antal Attila és két helyettese, Somodi László és Regőczi Miklós erre nem tudtak válaszolni.

Már nem egyeztetnek

A menedzsment azzal érvelt, hogy a végleges terveket csak három hét múlva (november 6-án) kell leadniuk, addig azonban még változnak a számok. Ezt az ellenzéki képviselők, és a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) jelen lévő tagjai némi kétkedéssel fogadták.

A BKV a 2008-as és a 2009-es év terveiről csak a már korábban is kommunikált, általános célokról számolt be, amiből részletek nem derültek ki, pedig ahogy többen is megfogalmazták, "az ördög a részletekben rejlik".

Az ülésen derült csak ki - az elnök Lakos Imre alpolgármester meglepetésére is -, hogy a járatritkításról és a BKV jövő évi tarifáiról a közlekedési céggel már nem az önkormányzat közlekedési ügyosztálya egyeztet, hanem Hagyó Miklós szocialista főpolgármester-helyettes.

A közlekedési ügyosztály részéről Benda György elmondta, a BKV már nyár végén bemutatott az ügyosztálynak egy - az összteljesítményt nem csökkentő - jövő évi paraméterkönyv-tervezetet, ám azt hamarosan visszavonta. Azóta pedig nem keresték az ügyosztályt. Vagyis az egyeztetési folyamatból mind a városüzemeltetési bizottság, mind az önkormányzat szakmai csapata is kimarad.

Kevesebb busz, kevesebb autó

Benda szerint egyébként érdemes figyelni a miskolci példára, ahol már megtörtént a járatriktítás, emiatt viszont a város elesett az állami támogatás egy részétől is. "Nehogy a megtakarítással az állami támogatást takarítsuk meg" - hangzott el.

"10 százalékkal csökkenteni kell a teljesítményt, ennek az előkészítése zajlik" - jelentette ki az ülés végén Wintermantel Zsolt fideszes képviselő, aki szerint a járatok további ritkításával csak az autósok száma gyarapodik a városban, holott a fővárosnak és a BKV-nak is épp ellenkező céljai vannak.

"Ki gondolja komolyan, hogy kisebb teljesítménnyel több utast lehet szállítani?" - tette fel a kérdést Wintermantel, majd javaslatot tett arra, a bizottság hozzon határozatot arról, hogy nem fogad el 2008-ra teljesítménycsökkentést. A javaslatot két ellenzéki támogatta, öten tartózkodtak. Demszky közlekedési tanácsnoka, Dancs Gábor szerint nem kéne megkötni a BKV kezét: ha csökkenteni akar, csökkentsen.

Kormány- és ellenzéki oldalról is erős kritikát kapott az ülésen Regőczi Miklós a cég gazdasági ügyekért felelős vezérigazgató-helyettese, amiért a jogi következményekre emlékeztette a tervezett járatritkításokról nyilatkozó Vitézy Dávidot, a VEKE szóvivőjét, a BKV felügyelő-bizottságának tagját, illetve azokat az újságokat, amelyek lehozzák a VEKE hazugságait. Vitézy több alkalommal hazugnak nevezte a BKV-vezetést.