Zsanett, Janka
14 °C
30 °C

30 milliárddal drágább lett a 4-es metró 2. szakasza

2007.12.17. 17:32
Még a szükséges engedélyek sincsenek meg, máris negyedével drágábbra becsülik a 4-es metró második, Keleti pu.- Bosnyák tér közé eső szakaszát, mint januárban, a többi között ezt tartalmazza a metróberuházásról készült legfrissebb jelentés, amely az Inforádió birtokába jutott. A tervek szerint a Thököly utat kétszer is felújítják 2012-ig.

A 4-es metró második szakaszának (Keleti pu.-Bosnyák tér) költségét eddig háromszor becsülték meg: először 2005-ben 86 milliárd forintra, majd 2007 januárjában 131 milliárd forintra, és most legutóbb, a költségek felülvizsgálatakor 163 milliárd forintra, értesült az Inforádió.

Januárban még 35 milliárd forint költségű kapcsolódó felszíni beruházást is beleszámoltak, ám a legújabb felülvizsgált adatok már nem tartalmaznak egyáltalán kapcsolódó felszíni beruházást, mégis nagyobb a költség.

A 24 százalékos költségnövekedés a tájékoztató szerint a változó hatósági előírásokkal és az elhúzódó engedélyezési eljárással magyarázható. A két szakasz (Kelenföldi pu.-Keleti pu.-Bosnyák tér) együtt a legújabb adatok szerint 511 milliárd, ami 25,4 mrd-ddal több mint januárban becsülték.

A jelentés ugyan szót ejt a Thököly út felújításáról, ám az útfelújítás már nem a metróberuházás büdzséjét terheli. A dokumentum szerint a Thököly utat két alkalommal is felújítják, immár tisztán fővárosi forrásból. Először ideiglenesen 2008 és 2009 között, majd véglegesen 2011-ben.

Az ideiglenes felújítás az aszfalt kopórétegének cseréjét jelenti, a végleges rekonstrukció során a teljes pályaszerkezetet cserélik majd.

Idén 31 milliárdot fizetett ki a BKV a metróra

A jelentés szerint a 4-es metró építésére idén 31 milliárd forintot fizettek ki. A többletmunkákkal és költségtúllépésekkel kapcsolatban 426 millió forintos követelést fogadott el a BKV.

A tájékoztató kitér arra is, hogy 4-es metró 2008 harmadik negyedévére várt uniós támogatása előtt több jogszabályt kell módosítani, például az államháztartás működési rendjéről szóló kormányrendeletet.

A jelentés az alagútépítéssel kapcsolatban megemlíti, hogy a déli fúrópajzs november 30-ig 1260 métert haladt, míg az északi pajzs 825 métert. Mindét pajzs haladásában volt egy néhány hetes kényszerű szünet, különböző technikai okok miatt.

Az állomások közül a Fővám téri megállóval kapcsolatban jelentkezett a legtöbb probléma. A több hónapos késést a kivitelező egy alternatív technológia alkalmazásával, egy mesterséges félsziget kiépítésével próbálja behozni. A főváros még nem döntött, hogy elfogadja-e a kivitelező javaslatát.