További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Köszönetet mondott Demszky Gábor főpolgármester Gyurcsány Ferenc miniszterelnöknek és Kóka János gazdasági miniszternek azért, hogy a főváros számára legfontosabb két problémában is segítséget nyújt jövőre a központi költségvetés. A harmadik megoldandó feladatcsoportban pedig az EU-nak hálás a főpolgármester.
A kormányzati intézkedések alighanem összefügghetnek azzal is, hogy 2006-ban előbb parlamenti, azután pedig önkormányzati választásokat is tartanak, a BKV pedig rendkívül rossz pénzügyi helyzetben van.
Három alapvető probléma
"Budapest három alapvető problémával küszködik" - mondta kedden Demszky Gábor a központi költségvetés elfogadásának másnapján. Szerinte a legsúlyosabb gond a tömegközlekedés ügye, a második az úthálózattal kapcsolatos problémahalmaz, a harmadik pedig a városrehabilitáció.
Az első két ügyben most az állam sietett a főváros segítségére, derült ki Demszky és a hozzá csatlakozó fővárosi MSZP-frakcióvezető, Gy. Németh Erzsébet szavaiból.
A központi költségvetés ugyanis 2006-ban összesen 50 milliárd forintot ad a BKV működésére, 20 milliárd forinttal többet, mint amennyire előzetesen számíthatott a vállalat. A BKV ugyanis 32 milliárdot kap tömegközlekedési normatíva címén, 18 milliárdot fogyasztói árkiegészítésként (ez a nyugdíjas és a tanulóbérletek állami támogatását jelenti). Ez összesen ötvenmilliárd forint, amihez még további 10-12 milliárdos fővárosi támogatás járul, részben működtetésre, részben pedig fejlesztésekre, tette hozzá Gy. Németh Erzsébet.
A Fidesz szerint kvázi-konszolidálás történik a BKV-val
A BKV kvázi-konszolidációjának módszerével és formájával nem ért egyet a Fidesz fővárosi frakciója, mondta el az Indexnek Kupper András, a párt fővárosi képviselőcsoportjának vezetője.
A BKV-t ugyanis úgy támogatja az állami költségvetés az összes adófizető pénzéből, hogy nem általában növelték meg a tömegközlekedési normatívát az egész országra vonatkozóan, hanem csak a BKV esetére emeltek be egy 2,7-szeres szorzót ezekbe a normatívákba, és így jött ki a fővárosi tömegközlekedés 12+20 milliárdos támogatása.
Ezzel szemben a Fidesz korábban már javasolta a normatívák emelését, ezt azonban az előző években éppen a szocialisták szavazták le. Kupper szerint ezért furcsa, hogy a tömegközlekedési állami kvóta növelését Demszky Gábor saját érdemeként prezentálja.
Kupper hozzátette azt is, hogy a BKV támogatásának örülnek, de annak formáját vitatják, és nem biztosak abban, hogy a leghatékonyabb módszert találták meg a cég kisegítésére.
Wintermantel Zsolt, fideszes országgyűlési képviselő, fővárosi frakcióvezető-helyettes hozzátette azt is, hogy a BKV esetében a 18 milliárdos kiegészítés, amely a tanuló- és nyugdíjas bérletekre vonatkozik nem tekinthető különösebben a BKV támogatásának, hiszen az állam rendelkezett arról, hogy a diákoknak és az időseknek nem kell annyit fizetnie, mint az aktív dolgozóknak. Az így kieső bevétel pótlása tehát nem tekinthető extra támogatásnak, legalábbis a cég szempontjából.
Folytatódnak az útfelújítások
Demszky ezen kívül megemlítette, hogy jövőre egyetlen tervezett útfelújítást sem kell elhagynia a fővárosi önkormányzatnak, miután Kóka János gazdasági miniszter ígérete szerint 2,1 milliárd forintot kap Budapest az országos jelentőségű főutak rekonstrukciójára. Ez az összeg csak 2006-ra vonatkozik, míg a 2007-re átnyúló beruházásokra további 900 millió jut majd.
Így 146 kilométernyi utat újíthat fel 2006-ban a főváros, az idei 85 kilométer után - jelentette be Demszky.
Párizs után több pénz jut a lakótelepekre
A főváros számára a harmadik legfontosabb probléma a rehabilitáció ügye. A lakótelepek felújítása Demszky szerint a párizsi események után az EU számára is fontossá vált, ezért most újabb támogatási formák jelennek meg az Európai Unió büdzséjében is.
A lakótelepek hirtelen felértékelődtek ugyanis, a szociális problémák immár nemcsak Keleten, hanem Nyugat-Európában is érzékelhetővé váltak - mondta a főpolgármester.
Demszky szerint így Magyarország központi régiója 2007-13 között 140 millió euróval több forráshoz juthat hozzá az európai költségvetésből, aminek egy része valóban a lakótelepi rehabilitációra fordítható összeg.