Tanácstalanság a Margit híd felújítása körül
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A napokban a tenderbontás után derült ki, hogy a Margit híd felújítását 8-9 milliárd forinttal többért vállalná még a legolcsóbb ajánlatot beadó cég is, mint ahogyan azt eredetileg tervezték. A pontos összeget egyelőre még el sem akarják árulni, a városházán vizsgálat kezdődött, hogy mi dobhatta meg ennyire az árat. Az biztos, hogy a felújítást nem lehet tovább halasztani.
Az eredetileg 15 milliárdos hídfelújítás többletköltségéről több verzió is napvilágot látott. Az MTI városházi politikusokra hivatkozva 8-9 milliárd forintról számolt be, Steiner Pál a Klubrádióban 7 milliárd forintot mondott, Demszky Gábor pedig üzleti titokra hivatkozva még összeget sem akar mondani.
Jelenleg Hagyó Miklós főpolgármester-helyettes tájékoztatása szerint azt vizsgálják, hogyan szaladhatott el ennyire az ár. Az eredeti tervek szerint 15 milliárd forintba kerülő rekonstrukciót hat milliárd forinttal támogatná az unió. Ha az ajánlati árat nem tudják lejjebb vinni, akkor a főváros által tervezett mintegy 9 milliárd forint helyett a kétszeresét kell befizetni Budapestnek.
A főváros most azt vizsgálja, hogy az uniós elveknek is megfelelő közbeszerzési eljárás keretében lehet-e valamilyen alkudozásba kezdeni az ajánlattevő cégekkel. Felajánlják például, hogy nem kell olyan feszített ütemben elvégezni a munkát, ahogy a kiírásban volt (azaz egy év alatt), hanem másfél év is lehet a határidő.
Ha sikerül is csökkenteni a többletköltséget, szinte biztos, hogy a fővárosi önkormányzatnak elő kell teremtenie néhány milliárd forintot a teljes összeghez. Erről mind Demszky Gábor, mind helyettese azt nyilatkozta, hogy ebben az esetben meg kell vizsgálni, milyen beruházásokat kell elhalasztani a források pótlásához.
Az ár drágulásának az eddigi magyarázatok szerint több oka is van. A válság miatt nőttek a banki finanszírozási költségek, emelkedik az áfa és az acél világpiaci ára és az infláció is. Emellett olyan plusz anyagfelhasználási és kivitelezési elképzelések épültek be a tervekbe, amelyeket ilyen áron tudnak megvalósítani.
A Margit híd felújítását már nem lehet tovább halogatni, a munkát az eredeti tervek szerint 2004-ben meg kellett volna kezdeni. A legrosszabb állapotban a hídtest vasbeton pályalemezei vannak, amelyek az úttest aszfaltrétegét tartják. A 10-15 négyzetméteres pályalemezek egyharmadát már meg kellett támasztani alulról vasgerendákkal, nehogy beszakadjanak egy nagyobb súlyú jármű alatt, a teherautó-forgalmat pedig már rég letiltották a hídról.
A legutóbbi tervek szerint a rekonstrukció július 20-án kezdődne, forgalomkorlátozással járó munkálatok azonban csak augusztustól lesznek a hídon és 2010. augusztus végén indulhatna újra a gépkocsiforgalom.