Pandora, Gabriella
6 °C
15 °C

Küzdelmes nagykörúti villamospótlás

2009.08.05. 10:15

Szombat óta zajlik a villamospálya felújítása a Blaha Lujza tér és a Moszkva tér között. A hét végi káosz a hét elejére kissé enyhült, de még mindig jobb elkerülni a munkaterületet.

A hét végi és a hétfői nehéz kezdet után megvizsgáltuk a 4-es és a 6-os villamosokat pótoló buszok közlekedését a Blaha Lujza tér és a Moszkva tér között. A nagykörúton szombaton kezdődött az a nagyszabású vágányfelújítás, amire a BKV szerint azért van szükség, mert a síneket legutóbb az 1990-es években újították föl. 2006-ban, a Combinók érkezésekor csak a megállókat igazították az új villamosokhoz – kiszélesítették és megemelték azokat, de a vágányokhoz nem nyúltak.

Képek a keddi helyzetről

A háromszázötvenmillió forintos beruházás a tervek szerint augusztus 19-én fejeződik be, addig a Blaha Lujza tér és a Moszkva tér között villamospótló buszok viszik az utasokat. A Blaha tértől a Fehérvári útig, illetve a Móricz Zsigmond körtérig most is villamosok járnak, először ezt a szakaszt vizsgáltuk meg, hogy legyen összehasonlítási alapunk.

Az ideiglenes menetrend szerint a kilenc megállónyi Blaha–Móricz-szakaszon a menetidő tizenkét perc, ezt mi tizennégy perc alatt teljesítettük. Az különbség a Blaha Lujza téren jön össze, itt ugyanis a Combinók ugyanarra a vágányra érkeznek, és ugyanarról indulnak, a megálló két vágánya közül az egyik le is van fedve betonlapokkal. Az érkező villamosoknak gyakran meg kell várniuk, amíg elindul az épp ott lévő másik.

Az utastájékoztatás ebben a megállóban nem kielégítő, néhány nagyobb tábla és néhány kisebb szöveges információs tábla segít csak az eligazodásban, például a metróból feljövők közül sokan csak hosszas kérdezősködéssel találják meg a a McDonaldson is túl lévő pótlóbuszmegállót.

A Combinókon kicsit jobb a helyzet, az utasok gyakran hallhatják Hegyi Barbara búgó hangját – „felhívjuk” a figyelmüket, hogy a villamos csak a Blaha Lujza térig közlekedik" –, és az ajtók fölötti sematikus ábrákat is az ideiglenes útvonalat mutatják. A villamosmegállók hangszóróiból magyarul és angolul is hallható tájékoztató a felújításról, bár volt, ahol annyira recsegett, hogy a szöveg felét sem értettük.

Tömött autósorok

A pályafelújítás kezdetekor, a hét végén és hétfőn csak kisebb-nagyobb fennakadásokkal tudtak közlekedni a villamospótló buszok. Ennek legfőbb oka a Jászai Mari téri sávszűkítés volt, de az ideiglenes buszsávokra és a pótlóbuszok speciális útvonalaira fittyet hányó autósok és a különleges helyzethez nem (jól) igazított közlekedési lámpák is rontottak a helyzeten. A BKV közleménye szerint a közlekedési társaság a hétfő reggeli üzemkezdetkor ötven buszt állított forgalomba, amit ötvennyolcra emeltek délután, hogy a csúcsidőben tartani tudják az egy-két perces indulást.

Többször is végigutaztunk oda-vissza a Blaha Luza és a Moszkva tér között, és kijelenthetjük, hogy keddre sokat javult a helyzet. A pótlásra beállított csuklós Ikarusok egész jól haladtak a hétfőinél gyérebb körúti autóforgalomban, ez részben talán annak köszönhető, hogy sok autós elkerülte ezt az útvonalat.

Fennakadások persze most is vannak. Még mindig elfoglalják a sárga csíkkal kijelölt buszsávokat, és mivel a pótlóbuszok váltakozva haladnak hol a síneken, hol az autók sávjaiban, néha igencsak küzdelmesen könyörgik be magukat a buszsofőrök a tömött autósorokba. Kedden a Szent István körúton és a Margit körúton volt ebből a szempontból viszonylag rossz a helyzet.

Kedd délelőtt a Blaha Lujza téren az is nehezítette a közlekedést, hogy az egyik munkagép átvágott egy elektromos kábelt, és ezzel jó időre kiiktatta a forgalomirányító lámpákat. Az autófolyam és a buszok irányítását délig rendőrök segítették. A Jászai téren a sávszűkítés miatt ugyancsak rendőrök irányították a Margit hídról érkező járműveket.

A villamospótlásban részt vevő egyik sofőr szerint a menetidő egész jól tartható, ami részben annak is köszönhető, hogy mostanra több helyen is úgy hangolták be a közlekedési lámpákat, hogy a pótlóbuszok haladását segítsék. Az ideiglenes menetrend szerint a tizenkét megállót húsz perc alatt járják meg az egymást sűrűn követő buszok, mi kedden huszonkét-huszonnégy perces menetidőket mértünk a déli, kora délutáni csúcsban: buszunk a már említett Szent István és a Margit körúton araszolgatott a legtöbbet.

Koccantak a tükrök

Az autósok szempontjából nézve a helyzet nem túl rózsás. Bár kedden jobban járható volt a körút felújítás alatt lévő része, aki teheti, kerülje el a belvárosnak ezeket a részeit. Különösen lassan haladt a forgalom, például, a Margit hídon, de a Blahán is enyhén kaotikus volt a helyzet.

Az utasoknak a szegényes tájékoztatáson túl különösebb panaszuk nem lehet, a pótlóbuszok megfelelően gyakran járnak, van hogy három – már-már egy egész Combinónyit kitevő – csuklós Ikarus követi egymást.

A buszok műszaki állapota nem jó, hiába közölte a BKV, hogy szó sincs rossz helyzetről, csak pár csavart kell néha meghúzni, az egyik sofőr a fülünk hallatára mesélte váltótársának, hogy menet közben elfolyt az olaj, ki kellett állnia a forgalomból, és a műszakisoknak kellett jókora szakaszon homokkal felitatni a balesetveszélyes anyagot.

Az Ikarusok apropóján annyit érdemes még az érdekesség kedvéért megjegyezni, hogy a sofőrök szerint eleve hamvába holt ötlet volt, hogy a Volvókat állítsák be a villamospótlásba. A jó öt centivel szélesebb svéd buszok semmiképp sem fértek volna be egyszerre a villamosmegállókba, az Ikarusok is csak nehéz, nagy odafigyelést kívánó manőverezéssel férnek el egymás mellett, van, hogy koccannak a visszapillantó tükrök. (Ennél nagyobb baleset azonban még nem volt, bár a helyenként szűk fordulási, kanyarodási lehetőségek miatt el-elkaszáltak egy-egy Demszky-karót.)

Vulkánok a körúton

Kedden egyébként megkezdődött a pályafelújítás érdemi munkája is, a Blaha téri kereszteződésnél tanúi lehettünk az első termit-sínhegesztésnek, amivel a régi, a Combinók miatti nagyobb terhelés miatt hamarabb elhasználódott sínek helyére új acél került. (A mostani felújítás során elsősorban a kereszteződésekben cserélik le a vágányokat.)

Nagykörúti jelentés

Kedden a Blaha Lujza téren négy ponton alakított ki kis vulkánokat a MÁV-Thermit Kft., szerdán nyolc ilyen látványos, nagy lánggal járó munkafolyamat lesz. Összesen negyven ponton kell a régi, de a sínek kötésére még mindig gyakran használt eljárást bevetni.

(A termithegesztés lényege, hogy egy alul acéldugóval lezárt kúpos tartályba vas-oxidból és alumíniumból álló keveréket – úgynevezett termitport – helyeznek, és begyújtják. A magas hőfokon a fémalumínium a vas-oxidot vassá redukálja, a hőfejlődés hatására a keletkező vas megolvad, és a két egymáshoz illesztett síndarab közti résbe folyik, kristályszerkezeti szinten kötve össze a két sínvéget.)

Felújítás és villamospótlás

A Moszkva tér és a Blaha Lujza tér között megújul a Rákóczi úti, az Aradi utcai és a Horváth utcai útátjáró, a Nyugati téri teljes vágányhálózat, a Jászai Mari tér és a Tátra utcai közötti szakasz, a Kisrókus utcai ív és a Moszkva téri kitérő is. A villamosok helyett 280-as csuklós Ikarus autóbuszok szállítják az utasokat, a pótlóbuszok csúcsidőben egy-két percenként, csúcsidőn kívül két-három percenként járnak.

A villamospótlókra a Blaha Lujza téren a 906-os éjszaki busz megállójában, a Jászai Mari téren a 91-es busz megállójában lehet felszállni. A buszok ezek kivételével a villamosmegállókban állnak meg, és a síneken közlekednek. A mozgáskorlátozottak a BKV iránytaxi-szolgáltatását vehetik igénybe, ami két vonaljegy áráért háztól házig viszi az utasokat.

A beruházás teljes költsége 350 millió forint, ebből a kivitelezés 243 millió forint. A fennmaradó összeg azoknak az anyagoknak a költsége, amelyeket a BKV bocsát a kivitelező cég rendelkezésére. (MTI)