A Margit híd lezárása, és a különböző útfelújítások miatt egyre növekvő fővárosi dugó egy Budapesten eddig nem nagyon létező, de az országban már jól működő rendszer igényét kezdi létrehozni: a telekocsi-, más nevén az útitárskereső rendszerét. A legismertebb országos online telekocsiszervező szolgálat már meg is kezdte a rendszer fejlesztését az agglomerációs településekről és a fővároson belülről érkező kereslet kielégítésére.
Az Indexen az első jelek a fővárosi dugókról írt cikkek kommentjeiben jelentek meg, volt olvasó, aki szinte apróhirdetési lehetőségként használva a felületet kínálta fel autóját a Budafok-Angyalföld költségmegosztáson alapuló közös használatra. Az ötletet többen támogatták, azon sajnálkozva, hogy az egyik legismertebb, ingyenes, online telekocsiszervező szolgáltatásnál, az Oszkárnál nem működik a Budapesten belüli útitársszervezés.
Az Index megkereste az Oszkárt, jelentkezik-e igény - esetleg az agglomerációval együtt vett – budapesti utak szervezésére. Prácser Attila, az ingyenes szolgáltatás egyik kitalálója és üzemeltetője elmondta, hogy a beérkező igények miatt nemrég álltak neki a rendszer fejlesztésének.
Az Oszkár, azaz Online Személyfuvar Közvetítő Rendszer másfél éve kezdett üzemelni két műegyetemi hallgató ötletéből, akik maguk is gyakran használták és máig használják ezt az utazási módot. A rendszer teljesen ingyenes, regisztráció után bárki kereshet az úticéljához passzoló úticélú társakat, akár autóst, akár utast.
Csinos útitárs wanted
Telekocsi-szervezéssel, útitársszervezéssel több honlap is foglalkozik Magyarországon (utitarskereso.hu, elviszem.com, utazzunkegyutt.hu), legtöbbjük azonban egyszerű hirdetésfeladó felületként működik, ráadásul többségében külföldi utakra keresnek rajtuk társakat, de nem ritka az ismerkedési célú társkeresés is (azaz mindegy hova, de csinos útitársnőt keresnek).Prácser Attila elmondása szerint jelenleg országosan heti 40-50 utazást tudnak összeszervezni, főleg a nagyvárosok közötti útvonalakra. Legkeresettebb úticélok az egyetemi városok, nem véletlen hogy a szolgáltatást a nyitottabb, költségérzékenyebb diákság használja az oldalt, ám egyre feljövőben vannak a heti ingázók is, akik hétvégére utaznak haza rendszeresen a munkából.
Az utasok és autósok közötti bizalmat a honlap azzal próbálja erősíteni, hogy a regisztrált, nevet, email-címet és telefonszámot (autósnál rendszámot) leadva egy profilt alakít ki, amit utazásonként automata és szubjektív módon is értékelnek, az értékelést pedig láthatja mindenki.
A szervezők a rendszer elindításakor azt gondolták, hogy rövid távon (városon belül) kisebb a valószínűsége annak, hogy valaki ugyanonnan ugyanoda utazik, viszont mostanában Budapesten és az agglomeráción belül is növekszik az igény. Ezért továbbfejlesztik a rendszert, a fővároson belül kerületre, sőt várhatóan kerületrészekre is lehet majd keresni.
Jelenleg elsősorban még nem a városon belüli utazásokra van kereslet, bár olyan is előfordul (például a XI. kerületből Zuglóba), az igények az agglomerációs településekről érkeznek. Sokan jönnének be a fővárosba Monorból, Budaörsről, Szentendréről, Gödöllőről, de a fővároson belüli kereslet erősödésére is számítani lehet.
Európában Németországban terjedt el nagyon a telekocsi rendszer. Útitársszervezés Nagy-Britanniában is van még, de ott nem annyira népszerű az emberek „az én kocsim az én váram” mentalitása miatt.
Az Egyesült Államokban használják még nagyon sokan a telekocsi-rendszert. Amerika több nagyvárosában úgynevezett carpool lane kiépítésével ösztönzik azt, hogy az autókban többen üljenek, ne mindenki a saját kocsijával járjon.
A carpool lane a busz sávhoz hasonló, hatásos forgalommentesítő megoldás. Lényege, hogy a kijelölt sávban csak azok az autósok haladhatnak, akik legalább ketten, vagy annál többen utaznak. Így próbálják elérni, hogy kevesebb jármű közlekedjen a forgalmas szakaszokon.
Budapesten nyilvánvalóan nem lehet külön sávot építeni a többen autózóknak, de egyes vélemények szerint a buszsávba be lehetne engedni azokat a személyautókat, amiben legalább hárman vagy négyen ülnek. (Egy alkotmánybírósági határozat nemrég a taxiközlekedést is a tömegközlekedés részének minősítette.)

Kommentek
2009.09.03 17:02:07A-tech
Zahal: 2: Ha fosztogatni, lopni szeretnék, lehet hogy van kevésbé rizikós módja is annál, mint hogy ismert és visszakövethető a nevem, esetleg képem, telefonszámom, autóm rendszáma, stb.
Én egyértelműen akkor inkább egy sötét sikátorban történő vadászatot választanám!
2009.09.03 17:04:02Zahal
A-Tech: nem feltétlenül az autósra, hanem az utasra gondoltam...utasként bárki regisztrálhat gondolom.
2009.09.03 17:05:36zigzeg
Nem vagyok taxis, de saját autó hiányában céges ügyben sokat használtam éjszakákba nyúló túlórázásnál. Taxisok vastag háját kár emlegetni, mert kurvára nincsenek nagyon eleresztve. Ha valaki megnézi, az elmúlt 7-8 évben a tarifák nem emelkedtek. Idén több társaság is 160-170 Ft/km körüli tarifákkal próbál utasokat csábítani. A taxis fizeti a fix tagdíjat (az ugye nem csökken), viszont a társaság által diktált alacsony tarifán szállít. Bunkó emberek vannak mindenütt, taxisok közt is találni, de hülyeség ez a "rinyáló bunkó taxisok" általánosítás. Én speciel nem irigylem a taxisokat.
2009.09.03 17:06:50A-tech
Persze, de az ő neve, telefonszáma, képe is ismert. Vagy ha bizalmatlan vagyok és nem tesz fel magáról képet, kiteszem az autómból és kész. Ha meg kérésre hajlandó feltenni képet, akkor egyszerűen szemrevételezéssel ellenőrzöm, hogy ő száll-e be az autóba :)
2009.09.03 17:10:11Zahal
A-tech: tegyük fel, beírom névnek, hogy Falusi Mihály, hamis adatokkal, felteszek magamról egy képet, és akkor mi van? a rablókról általában adnak személyleírást az áldozatok vagy szemtanúk, mégsem kapják el őket szinte soha.
talán országos adatbankkal összekötött személyi szám ellenőrzés jó lehet.
2009.09.03 17:15:54A-tech
Zahal: Igazad van, egy kép még nem jelent egyértelmű és gyors azonosíthatóságot. De ha rabló lennék, és lehetne választani, akkor mégse adnám meg a képem a bűncselekmény előtt (+tel.szám +IP cím)
Akkor már egyszerűbb leinteni egy taxit és ott tevékenykedni ha már a taxisokról volt szó.
2009.09.03 17:19:51Zahal
A-Tech: remélem nem lesz igazam, és nem fordulnak majd elő bűnesetek. Az sem lenne jó, ha egyszerűen csak piszkos és/vagy bunkó emberek vennék igénybe a telekocsit.
2009.09.03 17:25:12safranek
Voltam többször is Moszkvában, ott az emberek simán stoppolnak a városban is. Az autók pedig fel is veszik a stopposokat.
Pedig ott van 12 vonal és vagy 200 állomás!
2009.09.03 17:40:49schdl
Nekem is tettszik az ötlet, de lehet, hogy nem szállítanék 3 kan***ányt a kocsimba. :)
2009.09.03 17:50:31Zahal
safranek: na, Oroszország az utolsó hely (najó, talán a polgárháborús afrikai országok megelőzik), ahol utast vennék fel és stoppolnék is.
2009.09.03 17:51:19nemduma
kar hogy a cikk iroja keveri a Car Pool (HOV) es a share-a-ride fogalmakat....
http://en.wikipedia.org/wiki/High-occupancy_vehicle_lane
2009.09.03 17:57:10mohusssska
énis szívesen vennék fel embereket de lehetőleg ugyanazokat....csak félek hülyének néznek ha mekérdem h elvihetem e...
2009.09.03 18:06:15macckó
amiről a cikk nem ír, az az, hogy az APEH bizony megszívathat. Én rákérdeztem náluk, hogy mi a helyzet ilyenkor, ha használjuk a szolgáltatást. Ezt a választ kaptam. (idézett levél)
"A személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény (szja törvény) 4. § (2) bekezdése szerint bevétel a magánszemély által bármilyen jogcímen és bármilyen formában megszerzett vagyoni érték. Tehát az Ön részére a személygépkocsiban utazó más személyek által adott költség hozzájárulás bevételnek számít. Az szja törvény a 7. § (1) bekezdésében hosszasan sorolja azokat a bevételeket, amelyek az adóalapba nem tartoznak bele (így természetesen be sem kell vallani), de az Ön esete itt nem található. Tehát kimondhatjuk, hogy Ön azzal, hogy pénzt kapott a szállításért, adóköteles bevételhez jutott. Adót azonban nem a bevétel, hanem a jövedelem után kell fizetni. Jövedelem ez esetben a bevételnek a költségekkel csökkentett része lesz. A gond az, hogy az szja törvény 8. § (1) bekezdése szerint nem számolható el költségként az a kiadás, amely akár csak részben is a magánszemély személyes vagy családi szükségletének érdekében merült fel. Tehát ha Ön a személygépkocsijával más személyeket alkalomszeruen szállít, a kiadását akkor számolhatja el költségként, ha a kiadás kizárólag a szállítás miatt merült fel. Ha Ön egyébként is oda utazna magáncéllal, ahová a többi személyt szállítja, a kiadás költségként nem számolható el. A leírt esetbol ez utóbbi valószínusítheto, mivel a példa szerinti 3 ezer forintos kiadást részben saját maga viseli.
A kapott bevétel az szja törvény 16. § szerinti önálló tevékenységbol származó jövedelmet keletkeztet. Mivel a költséget nem számolhatja el, a bevétel 90 százaléka minosülhet jövedelemnek."
2009.09.03 18:19:14Zahal
macckó: bármilyen formában? így akkor a talált pénzt is le kéne adózni. biztos lesz pár jogi kiskapu, nem féltem én a leleményes magyart.:-)
2009.09.03 18:26:43macckó
Én rákérdeztem, hogy ez hogy működik, és ezt a választ kaptam, tehát elméletileg adóbevallásnál be kell jelenteni, hogy neked akkor volt jövedelmed.
Ez pl. németországban nincs így, mivel ott ha magánemberként viszel magánembert és a beszedett úitdíj nem haladja meg az utazás költségét (üzemanyag + amortizációs költség) akkor az nem bevallandó bevételnek minősül. van rá külön törvényük.
2009.09.03 18:33:28Zahal
Ezt itthon mindenki leszarná, csak a véletlenül felbukkanó adóellenőröket kell majd vhogy kicselezni. Lehetne természetben is fizetni csinos, fincsi nőknek...:-D
2009.09.03 18:41:31macckó
nem mondom, hogy nem így lenne. de mondjuk beül melléd az adóellenőr, aztán megnézik jövőre, hogy az adóbevallásodba bevitted-e. Azt nem tudom hogyan szűröd ki. Mondjuk abban nem bízhatunk, hogy az APEH inkább a nagy adócsalásokat figyeli, mert azt a média bizonyítja, hogy nem :D
2009.09.03 18:43:31macckó
Egyébként pont ez a természetben fizetni téma miatt lehet veszélyes egy ilyen utazás is, amit mondjuk megintcsak nem tárgyal a cikk.
2009.09.03 19:07:36s.o.v.i.e.t
Zahal:
én laktam kint pár évet Moszkvában. Hamarabb beülnék ott bárki mellé és vennék fel bárkit, mint itthon.
A taxisokat védőknek meg csak annyit, hogy ahányszor igénybe eszem őket pesten, annyiszor próbálnak lehúzni. nyilván azért utazok taxival, mert a saját kocsi felelőtlenség lenne a sörök száma miatt.. és ilyen alkalmakkor mindig jön a csel..
törzsutas tarifa helyett sima,
10.000-ből úgy ad vissza 2800 helyett (3200-ból, mert jattolok), hogy 1200-at ad vissza 5000-ig, utána meg valahány 500-ast és áthajol nyitni az ajtót.. persze már tudom és nem tudok olyan alja részeg lenni, hogy ne szóljak. soha nem az 1200-as próbálkozásnál szólok, hanem amikor azt állítja, hogy visszaadott. elnézést sem kér. odalöki és csak néz. eddig egyet sem telefonáltam vissza. mert olyan pokoli rendes vagyok. szóval ne védje nekem senki ezt a sleppet.
amikor meg kocsiban ülök, akkor meg látom hogy a legtahóbbak a közlekedésben. tisztelet a nagyon-nagyon kevés kivételnek.
2009.09.03 19:15:22Jim Tonic
xJozsi, Te igen nagyon hülye vagy. tudtad, hogy a taxiban az időért is fizetsz?
2009.09.03 19:26:34kacsa27
A "Pool" sávra is vannak technikák. Manchesterben pl. olyan kamerákat akarnak ,v már fel is szereltek, ami azt is kiszűri, hogy az anyósülésen nem gumibaba, v. hasonló ül-e.
A Carshare dolgot itt eléggé nyomják. A külön sávon kívül vannak parkolók, amik olcsóbbak nekik.
Nem láttam sehol sem olyat, hogy e miatt az itteni adóhatósággal lenne bármi probléma. Szóval ez megint egy APEH-es 52@rrágás.
Szokták itt még azt is csinálni, hogy egyszer az egyik, másszor a másik kocsijával mennek.
2009.09.03 19:32:03s.o.v.i.e.t
el tudom képzelni..
Monornál beszáll 2 topi. (fotósoppal regelt netkávézóból) Létra a tetőre. A két kevert árad belőlük fejenként. Mert ugye reggel... Aztán lehúzza a kormányt a nyüzüge pestszentimrénél, hogy felvegyen még egy uborkát a matizba.. (kap olyan sallert a szakiktól, hogy elharapja a wunderbaumot: HOVA MÉÉÉSZ??) A pestsentimrés beszáll. nem aludt jó, mert este 8 fasírttal többet evett az update-nél.. túl fokhagymás volt. és erről beszélni is akar. hátizsák ölbe, nejlonacskó láb közé.. a matizban kicsi a távolság belül, ha 4-en ülnek..(telistele kocsi) nyélen veretik cinkotára.. visszafele ugyan ez a tikett. csak a két szaki lenyelt egy rek sört, mert állt a munka. szentimrei elszívott az irodában 2 doboz goldengétet. most kicsit jobb a buké, de feszült a 10 kávétól.... hazaérkezés kiszállás.. létra marad, mert holnap ugyan ez a trip. szép kilátások...
2009.09.03 19:35:07Bartoki
Valahogy úgy kéne hogy ne csak a taxisok, de én is mehessek a buszsávban, hogy még kisebb lehessen a dugó. :)
2009.09.03 19:36:40jenkizulu
Ha már az óriás dugók kommentjei közé kitettem, innen sem hagyom ki. És igen, a cikk elején rólam írnak:DDD
Telekocsi!
Aki szívesen spórolna a bkv-bérleten, vagy üzemanyagon, illetve gyorsabban szeretne eljutni a munkahelyére, ne habozzon! Hívjon, vagy írjon! :)
Név: Tamás
Tel: 06-30-868-0385 e-mail: encleadus@gmail.com
Auto: Daewoo Tico
Útvonal: Háros utca(22.ker)-Budafoki út (Campona v. McDonalds v. Shell kút)-6-os bevezető-Könyves Kálmán-Hungária-Károly Róbert-Váci út-Duna pláza
Utitársakat (max 3 fő) keresek a megadott útvonalra, útvonalon.
Indulás Hétfőtől- Péntekig 6:15 (Háros utca)- érkezés 6:50 (Duna pláza), Visszaút Hétfőtöl- Csütörtökig 17:00 (Duna pláza) érkezés kb 17:50 (Háros utca). Pénteken a hazaút 15:30 (Duna pláza)- kb 16:00 (Háros utca)
A leírt útvonalat minden nap bejárom. Alternatív megoldásként a belső körút is szóba jöhet, illetve más megoldások is szóba jöhetnek.
2009.09.03 19:44:45s.o.v.i.e.t
Auto: Daewoo Tico
LOL
fogyasztás?
5 fővel?
4 közepes táskával, esetleg 2 sporttáska, ha 2 utasnak van lehetősége nap közben egy kis edzésre? jaa. hány literes is a csomagatartó?
na jó. nem zrikállak. csak azért nem könnyű. főleg, hogy nekem sem buszom van. és nekem ha 4-en ülünk a kocsiban, ott már nem érzem jól magam. velem együtt 2 fő. hátul 2 laptop.
2009.09.03 19:51:12jenkizulu
Laptopok, tízórai, uzsi, a csomiba elfér. Összesen lennénk a kocsiban 4-en (4 személyes a kocsi), úgy elég kényelmes (persze nem egy limuzin). Fullon a kocsi nagy duzzogva megeszi az 5,5 litert is :)
2009.09.03 19:54:20Jean-Baptiste Emanuel Zorg
ismeritek ti a füstös tezsvíreinket? vannak módszereik, én ugyan be nem engednék idegent a kocsimba!
2009.09.03 20:05:14s.o.v.i.e.t
jenkizulu
szép fogyi.grat. a tiéd is 50-en eszi? :)))
Jean-Baptiste Emanuel Zorg
ne legyíl má' diszikri, diszkriki, diszkirika, dicsak hogyhíjják? ne legyí má' fájgyűlölő! reggel elindúsz a kocsiddal, bekánárodol ide értünk az orciba és té leszél az első aki kiszáll. nem írdeköl, hogy dolgozol, vagy hogy hol. a Fiumein már leszervízelve átírva lesz enyím a kocsi önakaratodbúl tesa!
2009.09.03 20:15:45jenkizulu
s.o.v.i.e.t
Gondolom nem volt még Ticod:)
átlagfogyasztásaim 4,3-5,7 liter/100km.
2009.09.03 20:27:04szegeny magyarorszag
ha a taxisok nem mehetnenek a buszsavban, akkor a sok ember aki taxival megy, menne busszal...igy kisebb lenne a dugo, mivel az a taxi aki nem szallit utast az nem a dugoban all, hanem a parkoloban...
amugy megy okos otlet ez az utazas szervezes.
2009.09.03 20:52:02natuck
Az lenne a nagy buli, ha idővel az autók száma is csökkenne. Ha beválik ez az együtt utazás, rájönnek majd az emberek, hogy az autójuk otthon rohad. Remélhetőleg kialakulnak ismerettségek, bizalmak, és többen tartanak majd fönn egy autót. Esetleg 3-an 2 autót.
Ha egy autó évi 20ekm-t megy, akkor az 2.28km/h átlag sebesség. Ez persze úgy jön ki, hogy rengeteg időt áll, miközben avulnak az alkatrészei, csökken az értéke, és foglalja a helyet. Teljesen ésszerűtlen.
2009.09.03 20:55:33mircsike
Hagy segítsek. Az utazzunkegyutt.hu-n már egy éve fel lehet adni Budapesten belüli telekocsi hirdetéseket ingyen....
2009.09.03 20:56:00uniball
csak szeretném megköszönni s.o.v.i.e.t mesternek a remekbeszabott hozzászólásait :) rég borultam ennyit röhögéstől.
2009.09.03 21:16:18uniball
Jó az ötlet, csak nehogy hamvába haljon. Sok sikert hozzá. Megjegyezném még, hogy ha minden 2. rendszeresen egyedül autózgató pilóta motorra vagy robogóra pattanna, egész elviselhető lenne a közlekedés. Persze, nem vagyunk mediterrán ország, de egész jól fel lehet öltözni és max. 2-3 hónap amikor nem túl komfortos.
Bár kisebbek a túlélési esélyek, de egy kis kultúrával azért jelentősen nőhetnek. Ha tévedek nem kommentelek többet...
2009.09.03 21:30:56SzocsO
Hehh, valami hasonló a hatvanas években állítólag tökre ment, csak akkor pont azért, mert még kevés volt az autó.
Van egy film, Kár a benzinért címmel, na az az epizód, amikor a fószer a faluba kocsit vesz, és rászállnak a Mari nénik, hogy vigye má' bé őket a városba... na az a magyar virtus, amit az öregasszonyok lerendeznek : )
2009.09.03 21:40:55Fikamatyi
A taxisokat kar sajnalni. Ha annyira rossz bolt nekik a taxizas, barmikor elmehetnek biztonsagi ornek. Hasonlo ertelmi szinvonal mindketto.
2009.09.03 21:47:53pakesz
buszsavot Londonban a hires londoni taxik(azok a vicces formajuak) hasznalhatjak, igaz oda bekerulni elegge nehez es jo magas is lehet a tagdij
a mezitlabas taxisok meg Londonban ugyanugy dugora vannak itelve, mint a tobbi autos,
szoval valoszinuleg fizetnek tobb adot, es ez igy korrekt
2009.09.03 21:50:29utazzunkegyutt
A pár sorral fentebb említett telekocsi portál szerkesztője vagyok. Engedjétek meg, hogy megosszam veletek a közel egy éves tapasztalatunkat a Budapesten belüli telekocsi hirdetésekkel kapcsolatban.
Túl nagy igény nem is volt rá. Bármennyire is sajnáljuk, mondjuk ki: macerás. Minél rövidebb a távolság, annál jobban csökken a telekocsizásra való hajlandóság. Nem véletlen, hisz a költségek is alacsonyabbak, amit szét kell dobni. Az egyéb előnyöket, mint például a kényelem, későbbi indulás, stb. pedig nem nagyon óhajtják megfizetni. Persze lehetnek kivételek.
Vajon miért van az, hogy amióta e cikk megjelent, azóta 1 db. budapesti telekocsi hirdetést töltöttetek fel oldalunkra és közel 2500 útvonalat (köztes megállókkal együtt) egyéb magyarországi települések között? Szóval mi úgy látjuk, hogy egyelőre nincs igény rá sajnos. Történnie kell valaminek, - mint például a tavaly téli szmogriadó, amikor is páros-páratlan rendszámos autók közlekedhettek, - hogy többen is elgondolkodjanak (ezt is kényszerből) a telekocsi Budapesten belüli formájáról.
Ezért mi egyelőre nem fejlesztjük tovább a Budapesten belüli telekocsi hirdetési felületet, meghagyjuk így, használjátok. Az Oszkárnak, pedig sok sikert kívánunk a kifejlesztéséhez.
Zoltán
2009.09.03 22:02:01Csacsicska
Az USA-ban "carpool lane" szinte kizárólag autópályán van, városon belül igen ritka megodás. Legtöbbször az autópályáról levelezető sáv marad egy ideig ilyen speciális rendeltetésű a városon belül, hogy ne duguljon be a sáv már az autópálya kijáratnál. A sáv hsználatának feltételeit NAGYON szigorúan betartatják a rendőrök MINDENKIVEL. A minimális büntetés 321 Dollár Kaliforniában (ami itt komoly pénznek számit - tudom: otthon semmiség...). Szeritem Budapesten belül ez nem lenne megoldás, a magyar autópályák pedig kétsávosnak épülnek - így a carpool lane ott sem lenne megvalósítható.
2009.09.03 22:02:16nedudáljparaszt
Nem értek egyet ezzel a nagy taxisellenességgel!
Néha taxizom és a céges, telefonon hívható taxisok többsége teljesen normális, semmi maffiamódszer.
Másrészt a taxis az útból él.
Harmadrészt nincs annyi taxi, hogy dugót keltsenek és a buszok miattuk ne tudjanak menni, ezért kinek okoz kárt, hogy mehetnek a buszsávban?
Az utasnak egyértelműen jó, de kinek rossz?
2009.09.03 22:03:57nedudáljparaszt
szegeny magyarorszag: Ez hülyeség, aki megteheti, hogy busszal megy, az amúgy sem taxizik. Aki kifizeti a taxit, annak jó oka van rá, sok csomagot visz, vagy éjszaka utazik, vagy siet.
2009.09.03 22:09:44s.o.v.i.e.t
és a portál a kínálattal:
nick:
IC
tulajdonság: köki-omszk 20 perc. heggesztett majrévasak.
nick: dzsípíessz
tulajdonság: ha 2 utca van a másikba egy be.. újratervezés..
nick: robotpilóta
tulajdonság: hát nem szószátyár
és hány olyan honfitársunk lesz, akinek 9 munkahelye van, reggel 6-tól délután 2-ig munkába jár, 2-től 7-ig haza.
hajviselet kicsit a nyíregyházi maszekokhoz hasonlít. hátul hosszabb, felül bodor. menet közben parfümöt is árul.. big deal!!
2009.09.03 22:12:34Bambano
A taxi a szabály alkotás szemszögéből nézve tömegközlekedésnek számít. Ebben annyi igazság mindenképpen van, hogy leteszi az utast és elmegy onnan.
Én (azt hiszem, többekhez képest) elég sokat taxizok és azt tapasztalom, hogy az ilyen himihumi taxisvállalatoknál minden előfordulhat, a lógó belű autótól kezdve télen a szélvédőt hóval tisztogató sofőrig, de a legnagyobbak, (én főleg cityzek. de tele5-tel se volt gondom), normálisan dolgoznak és elvétve akadnak csak skizó sofőrök. Az kétségtelen, hogy ennek ára van. Annak is ára van, hogy bármikor bárhol hívod a városban, 5-10 percen belül van kocsi, nem úgy, mint egy-két garázstaxi cégnél.
2009.09.03 22:16:07Bambano
88-93 között voltam egyetemista, és egy-két kirívó esettől eltekintve (mikor szülők feltuszkoltak a vonatra), minden hétvégén stoppoltam. Jó volt, jó arcokkal lehetett összefutni.
Ez mostanra megszűnt. Pedig most lennék abban a helyzetben, hogy felvenném, aki az út szélén áll, de igen ritka.
2009.09.03 22:20:07natuck
Manapság valami mobil+gps alapú rendszer is lehetne a városon belüli közlekedésre. Utazni vágyó adott helyen kér egy fuvart. A közelben levő beregisztrált autósoknál erre csipog egy kütyü, amíg közülük valaki nem fogadja a kérést. Ehhez persze az autósnak induláskor meg kellene adnia a célját, hogy a rendszer ki tudja választani a jó irányba menő autókat.
Amíg nincsenek ilyen kütyük, addig egy olyasmi diszpécser szolgálat kellene, mint ami taxisoknál van.
2009.09.03 22:28:38Zahal
INDEX!!!
A cím helyesen: Budapesten is elterjedhet a telekocsi
Remélem tudjátok, hogy a hírszerkesztés és címadás írott és íratlan szabályai szerint miért így fest a cím helyesen.
Újságírókat már nem is alkalmaztok? Én írok nektek, ha megkértek rá. :-)
2009.09.03 22:29:30natuck
utazzunkegyutt: Köszönjük a hozzászólást.
Én azt is problémának látom, hogy az autósok többnyire csak a tüzelőanyag költséggel számolnak. Pedig ha elkezdenének számolni minden kiadást, értékvesztést (és hogy az autóban áll a pénzük), akkor rájönnének, hogy a benzin az jó esetben csak a fele a költségeiknek.
Aztán ha azt is beleszámolnák, hogy mennyivel járulnak hozzá az út menti járókelők tüdőrákjához, a baleseti kockázathoz, akkor végképp jobban meggondolnák, hogy mi mibe kerül. De tudom, ez irreális elvárás...
2009.09.03 22:37:32natuck
nedudáljparaszt:
"Az utasnak egyértelműen jó, de kinek rossz?"
Nem csak az a kérdés, hogy okoz-e dugót a taxi a busz sávban, hanem hogy lassítja-e a buszokat.
100 ember 1000Ft-s órabérrel számolva percenként 1666Ft.
De az igaz, hogy főleg "Miért pont nekik legyen jó?" alapon van ellenszenv a busz sávban menő taxikkal szemben.
2009.09.03 22:38:33Kage
"Egy alkotmánybírósági határozat nemrég a taxiközlekedést is a tömegközlekedés részének minősítette."
Ez egy mekkora baromság.. a taxisok menjenek a jó anyukba, ne a buszsávban.. kiharcolták h a margit hídon is átmehessenek..
Amúgy pedig igaza van Okoskának, a taxisnak csak akkor járhatnának ilyen kiváltságok ha épp utast szállít, ha egyedül furikázik akkor nem..
2009.09.03 22:40:57Zahal
uniball: én bizony motorra pattanok tavasztól őszig, amíg csak nincs nagy hideg és csapadék. dugó alig van a motor számára, 4,5 litert fogyaszt, imádom vezetni és elég gyors, agilis, ha kell. egy BKV-jeg árából kb. 23 km-t teszek meg motorral. röhej. nyilvánvalóan nem a drága, lassú, büdös, sok helyen már csövestanyává átvedlett BKV-t fogom igénybe venni.
2009.09.03 22:42:25s.o.v.i.e.t
Zahal:
"Budapesten is elterjedhet a telekocsi"
attól függ. a szerkesztőnek a terjeds volt fontos nem a mi és a hol.
de lehetne: A telekocsi is elterjedhet Budapesten. (a közöny, a rablás, a lopás, a mocsok, a drogok már elterjedt. )
nézőpont és cél kérdése:))
2009.09.03 22:50:13natuck
Zahal: örülök, hogy motorozol, és nem autózol, de rögtön szép példát adtál arra, amit 2-vel előtted írtam... Te sem számolsz a lánccal, gumikkal, amik motoron jelentős tételek és kopnak, és ott vannak még az apróságok (pl. a motorolaj+szűrő, szervíz díj). Csak ezek majdnem kiteszik az elfogyasztott benzin árát, és ezek egyértelműen megtett km függőek. Az értékcsökkenést, és a motorban dekkoló pénzedet, adót, biztosítást még nem is számoltuk... Szóval mennyit is teszel meg egy BKV-jegy árából?
2009.09.03 22:54:21velkedravce
@soviet: nekem buszom van :)
@natuck: pont az a módszer lényege hogy ebből nem megélni kell, véka ha csak üa költség jön vissza, már jól jártál. Hisz üresen is mentél volna.
2009.09.03 22:57:15velkedravce
Lol, megtréfált a T9
2009.09.03 22:58:44natuck
velkedravce:
Amit írtam azt arra írtam, hogy az autósok vonakodnak beszállni a rendszerbe, mert nem érzik, hogy valójában mennyibe kerül nekik az autózás. Az autó megosztás szuper dolog, örülnék, ha sikere lenne.
2009.09.03 23:00:37natuck
Zahal:
Ha pl. 1.2mFt a motorod értéke, akkor ha az árát betennéd egy bankba, a kamatból futná az éves BKV bérlet. Így is lehet számolni...
2009.09.03 23:06:33Zahal
Soviet: a lényeg az volt, hogy Budapest lehet a következő város, ahol elterjedhet a telekocsi rendszer. Tehát ezt a szót kell előre hozni.:-)
Natuck: ezeket mindet beleszámítva mondtam a kb. 23 km-t. Hmm, akkor legyen nálam 20 km egy BKV-jegy ára. A lánc 10000 km-es, a gumik kb. 6000-re vannak, olajat nem eszik, szervizelni nem kell, mert nagyon megbízható gépezet. A biztosítást és adót nem számolom hozzá, mert gépjármű, és ez van, ezzel nemtok mit csinálni. A pénzem dekkol benne, de mivel nem újonnan vettem, hanem 8 évesen, okosan, az értéke ugyanannyi, mint korábban.:-)
Különben meg konvertáljuk pénzre a BKV-s közlekedéssel felgyűlt időveszteséget (ez jelentős!) egy motorral szemben, nomeg az idegeskedést, kényelmetlenséget...stb, így is bőven átbillent a mérleg nyelve.
2009.09.03 23:07:48Zahal
Natuck: kicsivel több, mint annak az árnak a fele.:-)
2009.09.03 23:26:25natuck
Számolgassunk kicsit, kb:
Benzin: 4.5l/100km*300Ft/l=13.5Ft/km
Bkv jegy 300Ft. 300Ft/13.5Ft/km=22.2km
Tehát csak a benzinnel számolva annyi, mint először mondtad.
Olyan motor nincs, amit nem kell szervizelni. 6000km az olaj+szűrőcsere periódus (figyelj rá oda, mert különben tönkremegy a motorod). A láncot kb. 20ekm után megeszi, a gumikat hamarabb.
Használtan is esik az ára, hidd el. Az öregebb, több km-t futott motor nyilván olcsóbb. Persze lehet, hogy egy darabig még találhatsz vevőt annyiért, amennyiért vetted, de sokáig nem.
Amúgy meg az adót is bele kell számolni, ha korrektek akarunk lenni. Ha BKV-vel járnál, nem kellene fizetned.
Oké, konvertáljuk pénzre az időveszteségedet. De akkor konvertáljuk pénzre a nagyobb baleseti kockázatot. Kívánom, hogy sose essen bajod, de a kockázat fönnáll, és a kockázatot is lehet számszerűsíteni.
Hidd el, hogy a motorozásra a sokszorosát fogod költeni annak, mintha folyamatosan BKV bérleted volna. Ha nem hiszed, számolgass.
2009.09.04 00:35:00nedudáljparaszt
natuck: "Én azt is problémának látom, hogy az autósok többnyire csak a tüzelőanyag költséggel számolnak. Pedig ha elkezdenének számolni minden kiadást"
Ebben igazad van, DE! Akinek úgyis van autója, tehát ezeket a rezsiköltségeket kifizeti, annak már olcsóbb lehet többet használnia, mint BKV-zni.
Budapesten belül meg lehet lenni autó nélkül. De ha elhagyod Budapest határát (én ezt hetente 2-3x megteszem), akkor meg már mozdulni se tudsz nélküle.
Javítani azzal lehetne az arányon, ha nem az autózás rezsiköltségét emelnék tovább, hanem az autóhasználat költségét, pl. behajtási díjjal. A parkolási díjemelés pl. bevált, azóta a fizetős időszakban azonnal lehet szabad helyet találni.
2009.09.04 00:40:36nedudáljparaszt
Kage: "Ez egy mekkora baromság.. a taxisok menjenek a jó anyukba, ne a buszsávban.. kiharcolták h a margit hídon is átmehessenek..
Amúgy pedig igaza van Okoskának, a taxisnak csak akkor járhatnának ilyen kiváltságok ha épp utast szállít, ha egyedül furikázik akkor nem..."
Amikor üresen megy akkor is utasért megy. Mivel üresen is fogy a benzin, ezért neki be kell építenie a viteldíjba az üresen megtett km-eket, tehát közvetve azt is az utas fizeti.
Egy nagyvárosban az jó, ha az autóknak minél nagyobb része taxi, több okból is:
1. Kevesebb autó parkol a belvárosban
2. Több hivatásos söfőr van az utakon és kevesebb béna vezető
3. Minél többen taxiznak, annál kevesebb utat megy a taxis üresen
Ezért támogatni kéne, hogy többen tudjanak taxizni. Például ha lenne egy 500 Ft-os behajtási díj a személyautóra, akkor a tömegközlekedés rögtön olcsóbb, a taxi pedig kevésbé drágább lenne az autózáshoz képest.
New Yorkban ha kiállsz az útra, az autók többsége taxi.
2009.09.04 07:02:42Arcangel
A rendszerváltás idején frissen végzett diplomásként mi is csináltunk Telekocsi néven ilyen szolgáltatást, de az akkor két év alatt megbukott. Igaz, akkor még az internet nem segíthette a vállalkozásukat, de pl.(Nyugat-)Németországban nagyon sok ilyen cég működött, nagyobb városokban több is, én magam is egyetemistaként szinte mindig így utaztam.
2009.09.04 07:19:58tocibacsi
LastScout 2009.09.03 15:49:30
Taxisok: a felvetés jogos olyan szempontból, hogy ők ráadásul pénzt keresnek ezzel, a buszsávban haladva gyorsabban közlekednek, ezzel a szolgáltatásuk színvonala nő, tehát nem pusztán időt nyernek vele.
De tőlem aztán menjenek, amíg a busz is tud haladni, és nem az van, hogy 53 taxi mögött áll a lámpánál... Én úgysem mehetek a buszsávba, ha meg ott a taxis lekopik előlem, azzal én is csak nyerek. Talán. Egyébként meg teljesen mind1, úgyis ott mennek emberemlékezet óta...
2009.09.04 07:29:09uniball
Má bocsá', hogy beleszólok, de miről is beszélünk BKV vs Motor? Ha lenne színvonalas tömegközlekedésünk, talán összehasonlítási alap lehetne, de így ?! Az alternatíva itt az autónak szól. Aki nem teheti meg, hogy leszálljon a Béna Koszos Városi transzportról annak sajnos nincs más alternatíva. Egyébként meg sztem ha már városi közlekedés akkor robogó. Én spec. most pattanok át egy 50-esről egy 200-asra de robogó mindkettő. Ettől függetlenül ha már 2 kerekű és nem 4, jelentősen csökkenti a város terhelését. Ja és ha költségeknél maradunk. Pár 100 e Ft ért jó kis robikat lehet már venni, a karbantartása minimális, a városi hatékonysága pedig magasan a legjobb. Szvsz nem összehasonlítható sem a színvonaltalan BKV-val, sem az autózással. Ráadásul a költség okfejtés is eléggé billeg. Egyébként ha tényleg spórolni akarsz akkor pattanj drótszamárra és tekerj. Na ott már van költséghatékonyság is, bár közel nem olyan jó dolog mint motorozgatni (de legalább zsírégető) :)
2009.09.04 07:43:08tocibacsi
nedudáljparaszt: "Például ha lenne egy 500 Ft-os behajtási díj a személyautóra, akkor a tömegközlekedés rögtön olcsóbb, a taxi pedig kevésbé drágább lenne az autózáshoz képest."
Ez jó, csak tudod, akkor ilyen alapon mindenki törje be a szélvédőjét minden reggel, attól még drágább lesz az autózás, és fajlagosan olcsóbb a tömegközlekedés... de maga a tömegközlekedés nettó ugyanolyan szar marad, mint amilyen. Nekem autóval napi 1.5 órával rövidebb a bejárás és csak 300 Ft-al kerül többe (BP. és Budakeszi kieg. bérlet ára majdnem fedezi az autózás havi 15 ezer Ft-os költségét - és ez nem csak az üzemanyag) Cserébe légkondis, kénylemes környezetben utazom és napi 1.5 órát nyerek... havonta több, mint 1 egész napot!!! Sőt: amíg buszozni ingyen is rühellek, addig a vezetést imádom. Korán kelek, a dugókat elkerülöm, cserébe korán megyek haza, szintén nincs dugó, és marad délután csomó időm...
Ismerve a BKV színvonalát és az elbaszott plusz időt, akkor se használnám, ha ingyen lenne. Havi 30 óra vs. 15.000 Ft az 500 Ft-os órabér... annyiért nem töltöm az időmet buszon.
2009.09.04 07:47:30tocibacsi
uniball: "Egyébként ha tényleg spórolni akarsz akkor pattanj drótszamárra és tekerj. Na ott már van költséghatékonyság is, bár közel nem olyan jó dolog mint motorozgatni"
először a 2. felével vitatkoznék! :) nagyon jó bicózni, de a városi közlekedésre sose fogom használni. az nekem sport/kikapcsolódás :)
költséghatékony: kollégám zuglóból jár óbudára, tisztességes tempóban... azt mondja, a bérlet árát bőven megzabálja plusszban... :D
A robogóval nekem annyi bajom van, hogy hangos és a legtöbbje ugyanolyan büdös, mint 1 autó... most nettó a szagra gondolok...
Amiért meg nem járnék 2 keréken: időjárás és életveszély...
2009.09.04 07:57:25tocibacsi
natuck: járulékos költségek...
motor, autó esetén jogos a felvetésed, én a saját számításomba velevettem... adót, biztosítást, kötelező szervizeket, gumikat... NEKEM úgy is jobb az autó anyagilag... a megspórolt időmet is bele kell számolni amúgy, ha már itt tartunk... csak azt nehezebb forintosítani.
Az amortizációt viszont nem számítom bele. Miért is? Mert autóm mindenképpen van. Tény, hogy több futott kilométerrel az autó értéke csökken, de ha belegondolsz, az számít, hogy egy autóban 20 vagy 70 ezer Km van, de az, hogy 450 vagy 500 ezer, az már egy csöppet sem. Az enyémben van kb. 120 ezer, éves szintem pedig kb. 25 ezreket megyek... és még jó ideig használni fogom...
De a drága szabadidőmet sajnálom a legjobban...
2009.09.04 08:05:50_B_
Nekem tavasztól őszig robogó, télen BKV. A kocsit csak hajnalban vagy este használom városban, meg hosszabb utazásokra.
Robogó 3.5l/100km-ből elvan. Biztosítás jelképes. Egyéb fenntartási költség legyen mondjuk 20000/év(akkor már van valami komolyabb baja).
És ami a legfontosabb, hogy teljesen kötetlen, és a leggyorsabb közlekedést biztosítja.
Reggeli csúcsban is megvan 30km/h ÁTLAG.(Ez kötöttpályás BKV-nál ~15km/h)
Akkor van baj, ha esik... akkor 2 keréken életveszély.
A bicaj ellen egyébként csak az izzadság szól nekem.
Autónál valóban igaz, hogy a benzin ár kb fele az összköltségnek évi 15-20e km-re.
2009.09.04 08:11:24uniball
tocibacsi: nem azt mondtam, hogy rossz, csak mocizni sokkal jobb :)
Azok a robogók amikről Te beszélsz már jó pár éve kimentek a forgalomból, talán még egy két kamikáze közlekedik velük. Az újabb kétüteműek már elég kultúráltak és vannak szép számmal négy üteműek is. Mivel kisebb a fogyasztás és a teljesítmény a káros anyag kibocsátás is kisebb, nem beszélve a helyfoglalásról. Az autó tényleg csak akkor hatékonyabb és környezetkímélőbb, ha legalább 3-an utaznak benne. És itt jön képbe az eredeti téma ami egyébként tök jó ötlet. De mivel nehézkes ezért lehet alternatíva a 2 kerék.
Veszélyes? Veszélyesebb persze kevesebb a vas, de egy kis kultúrával jelentősen növelhetőek a túlélési esélyek. GYalogosan, kerékpárral és autóval is meg lehet sajnos halni. Motoron azért nem árt sokkal jobban észnél lenni.
Időjárás? No igen, nem vagyunk egy mediterrán ország, de ha normálisan felöltözöl pár hónap csak amikor nem a legjobb (késő ősztől kora tavaszig vállalható). Eső ellen esőruha, hideg ellen meleg ruha.
2009.09.04 08:12:50uniball
Egyébként meg globális felmelegedés rulez! Ha így folytatjuk autóval, annyi kipufogógázt nyomunk a levegőbe, hogy simán melegszik akár több fokot is az éves átlaghőmérséklet (gondolj csak az utóbbi évek enyhe teleire) és máris többet lehet motorozni :)
2009.09.04 08:19:51krivoli
Ez a carpool lane pl. Kanadában csodálatosan működik. Egyetlen egyszer sem tapasztaltam olyat, hogy bárki ott jött volna ha egyedül volt a kocsiban.
Bezzeg, ha nálunk lenne ilyen. Lelki szemeim előtt látom a sok barmot. :(
2009.09.04 08:48:41nana12
Kedves Mindenki!Hát én Szerbiában (ami ugye már a sötét Balkán sok magyar szemében)több alkalommal, kisgyerekkel próbáltam utazni. Helyközi járat sok helyen gyakorlatilag nem létezik,tehát segítenek egymáson, ahogy tudnak.Szívesen vesznek fel stoppost, 5 percnél többet sehol nem kellett várnunk.Iránytaxi jellegű dolog is van, kiállsz a faluban egy meghatározott helyre,kb. 10-15 percenként jár egy privát kocsi, aki az ott várakozókat fillérekért beviszi a városba ( a város x pontjáról visszafelé ugyanez).Ez idén nyáron odáig fejlődött, hogy kaptam egy telefonszámot, felhívtam a nőt, házhoz jött értünk,elvitt, visszahozott.Útközben felvette még azokat, akik ugyanakkor, ugyanarra mentek, de mindig kényelmesen,várakozás nélkül közlekedtünk. Pár száz forintért.Úgy tűnt, neki is megéri.
Egyébként itt nem tudom, beszállnék-e akárki mellé, ill. felvennék-e bárkit.
2009.09.04 08:54:05georg 48
Ez a rendszer itt nálunk, soha a büdös életben nem fog megvalósulni. Mi egy nemnormális nép vagyunk. Ami mindenhol a világon működik, az nálunk nem! Ilyenek vagyunk, ez dönt minket a mélybe.
2009.09.04 08:56:15ivanolsen
Aki fikázza a taxisokat remélem soha nem száll taxiba! Vagy csak itt nagy a pofája aztán taxival megy arrébb 3 sarkot 500ért? Ha nem vettétek volna észre egy taxisnak sokkal többet kell költenie az autója fenntartására. Pl. valaki az okosok közül elmondhatná miért kell évente vizsgáztatni a kocsit és miért emelték meg a taxi műszaki vizsgát kb. 80%-al? (A többi kocsinak nem csak a taxi?)
2009.09.04 09:07:42s.o.v.i.e.t
ivanolsen:
sírva ne fakadjunk... azért, hogy biztonságos legyen..
bár komolyabb összegben fogadom, hogy a taxisok is telefonon vizsgáztatják a kocsit és csak arra kanyarodnak a matricáért.
2009.09.04 09:24:58OftF
Rendben van, a taxi haladjon a buszsávban. De majd csak akkor, ha betartja a KRESZ-t.
2009.09.04 09:50:24Zahal
Natuck: igen, költség oldalát nézve biztosan többet költök a motorra, mintha BKV-ra költenék (a feltételes BKV-s időveszteségemet nem számoltad ám ki!:-), de ez egy jármű, amit kurvajó vezetni, gyors (nem száguldozni! hanem ésszel és udvariasan beférni, átmenni, előre menekülni cikis helyzetben), viszonylag kicsi, tehát nagyon praktikus. Gépjármű, tehát pénzbe kerül a fenntartása. Az olajszűrő és motorolaj a legkevesebb. Szervizelni minimálisan kell az enyémet, mert teljesen megbízható típus. Biztos vannak olyanok, amelyek nem ennyire strapabírók, de általában a motorok (és gondolok itt inkább a japán típusokra) NEM autók, amelyeket százezrével gyártanak a szükség miatt könnyen nyíló pénztárcájú tömegeknek, hanem valóban minőségi gépek.
A robogó alapjában nagyon jó megoldás a városban, fenntartása csokitallérból megvan, de ha nem tudja tartani a 70 km/h-t (pl. Váci út, Szentendrei út, Árpád híd, stb.), na AKKOR veszélyes a leginkább a leszorító típusú autósok miatt. Úgyhogy robogóból szerintem legalább 150 köbcentis javasolt.
2009.09.04 09:52:19natuck
"Mert autóm mindenképpen van."
(tocibacsi)
Hát igen, szinte minden autós így gondolkodik.
Az autó közlekedési eszköz. Ha azt akarjuk tudni, hogy fajlagosan, 1km-re vonatkoztatva mennyibe kerül, akkor MINDEN költséget figyelembe kell venni, amortizációt, az autóban álló pénzzel járó veszteséget, a beleseti kár kockázatás, stb...
A tömegközlekedési vállaltoknál így számolnak, mert a rendszer így tartató fönn. Ha az autósok csak a költésgeik felét veszik figyelembe, akkor nem csoda, hogy olcsóbbnak hozzák ki az autózást, mint a tömegközlekedést.
Mi lenne, ha pl. egy Volán úgy gondolkodna, hogy "buszom mindenképp van", úgyhogy a buszok árával, amortizációjával, biztosításával, stb... nem számolok?
Az a baj, hogy az ember birtokolni akar. Pedig valójában mire van szükségünk? Mobilitásra!
Azt kell végiggondolni, hogy milyen módokon lehet fedezni a mobilitási igényeinket. Ha az ember leszögezi, hogy "autóm mindenképpen van", akkor már nem képes szabadon gondolkodni. Gyakorlatilag kizárta annak a lehetőségét, hogy optimális megoldást találjon.
2009.09.04 09:52:55natuck
Ha a közlekedési lehetőségeket hasonlítjuk össze, akkor a többség kb. ezeket a lehetőségeket veszi figyelembe:
1. Tömegközlekedés
2. Taxi
3. Saját autó
Az autófenntartásra fordított pénz (mindent beleszámolva) szinte minden autós esetben fedezné az éves BKV bérlet árát és havi néhány taxizást. De belátom, hogy a fenti 3 lehetőség közül sokuknak tényleg a saját autó a legjobb megoldás.
A fő baj az, hogy nem merül föl több lehetőség. Pedig volnának, lehetnének:
4. Telekocsi rendszer
5. Közösen üzemeltetett autó.
(És persze ott vannak még az "egzotikus" lehetőségek, mint a kisebb motorok, és a bicikli. Ezek nagyon sok embernek jó alternatívát jelenthetnek, de azért nem mindenkinek.)
2009.09.04 09:53:57kincses
Autósként gyakran használok telekocsi oldalakat, bár főleg hosszabb távra, heti rendszerességgel. Ha sok időd van a netezésre, akkor használd oszkárt, ha gyorsan, egyszerűen akarsz telekocsi hirdetést feladni, akkor jobb az utazzunkegyutt.hu. Ja és mindkettő ingyenes, ez fontos lehet, mert vannak fizetős oldalak is.
2009.09.04 09:54:03natuck
Ha egy kifinomult, mobil kommunikációs, rugalmas telekocsi rendszer révén majdnem olyan gyorsan eljuthatok bárhova, mint saját autóval, akkor minek saját autó?
2009.09.04 09:54:39natuck
A közösen fönntartott autóval (2-en egyet, 3-an kettőt: egy kicsit és egy nagyobbat) pedig lehetne fedezni az olyan igényeket, amikre nincs jobb alternatíva.
Egy autó az ideje kb. 95%-ban áll és avul. Ez teljesen ésszerűtlen, hatalmas erőforrás mennyiséget pazarlunk el így.
2009.09.04 09:55:39natuck
A autók közös üzemeltetetése csak bizalmi alapon megy. És a bizalom, az egymás segítése az, amiben a legnagoybb hiány van. Szerintem tudatosan arra nevelik az embereket, hogy féljenek egymástól, nehogy létrejöjjenek önálló közösségek, hatékony lokális együttműködések. Egyesével olyanok vagyunk, mint a birkák, tehetetlenek. Olyanok, akiknek nincs más választása, mint hogy a kívülről megszabott keretek között élljen, és kiszolgálja azokat, aki a karámban tartják.
Ragaszkodjatok csak az autóhoz, gürcöljetek csak, hogy ki bírjátok fizetni. Rohannotok kelljen mindnhová, hogy szükségetek legyen az autóra. Essetek haza fáradtan, hogy ne érjetek rá gondolkodni... Szuper!
2009.09.04 10:01:56natuck
nana12:
Nagyon tetszik, amit írtál!
Vajon egy háború kell ahhoz, hogy az emberek egymásra találjanak, és értelmesen együttműködjenek?
2009.09.04 10:05:28Gatwick_217
Monorról tényleg sokan járnak be nap mint nap, de Monorból senki....
2009.09.04 10:09:54Zahal
Natuck, az általad felállított 3-as rangsor csak városon belüli közlekedésre igaz, de amint vidékre vagy külföldre kell menni, máris felborul a dolog.
Olyankor saját autó a megoldás, és már 3-an is megosztva a költségeket (én így szoktam) simán olcsóbb, mint bármi más.
Autóbérlés kizárva. Drága és úgy tippelem, rádvernek minden szart, ha baj van, legalábbis Agyarországon.
A taxi drágább, mint a saját autó, erről az index cikkezett nemrég.
2009.09.04 10:21:14Zahal
Én a magam útvonalán, vagy csak egy szakaszon, szívesen vinnék megbízható (biztosan fizet), rendes (nem bunkó) és tiszta embereket az autómban, csak tudjam, kik azok.
2009.09.04 10:27:35A-tech
kincses:
Csak érdeklődés: Tudod-e, hogy az Oszkárban van lehetőség elmenteni a hirdetésed sablonját, így pár kattintással fel tudod adni a hirdetésed újra, más dátummal?
2009.09.04 10:45:07safranek
Zahal,
Sokat változott Moszkva az elmúlt 10-15 évben. Persze vannak gázos kerületek ott is, ugyan úgy, mint Pesten, New Yourkban vagy bárhol máshol!
2009.09.04 10:50:51Zahal
safranek: én nem bízom az oroszokban. ott nem számít, sosem számított az emberélet. ha eltűnsz, mert betonba öntöttek, vagy csak kiraboltak és a disznókkal megetettek, le sem szarja senki, eggyel kevesebb. felrobban egy szálloda, összedől egy aquapark, van 400 halott, "naés?" Oroszország ma is SZU, csak más néven és kicsit más dizájnnal.
2009.09.04 11:01:22natuck
Zahal:
Nem rangsornak szántam, csak számoltam a lehetőségeket. Hogy a lehetőségek közül mi az előnyösebb, az a szempontok súlyozásától függ, ami szubjektív.
Környezetvédelem, erőforrás-megőrzés, baleseti kockázat szempontjából a tömegközlekedés verhetetlen. De persze vannak más szempontok is.
Beismerem, hogy az egyén szintjén a saját autó az gyakran a legjobb, az elérhető lehetőségek közül. De a közösség szintjén teljesen irracionális és nagyon pazarló a rengeteg avuló, helyet foglaló autó. Ezért a működő lehetőségek körét tágítani kell. És erre nagyon jó a Telekocsi is, egynek.
Amúgy ha mindenki úgy gondolkodna, mint te, Zahal, hogy inkább motorozol, mint autózol, és ha autózol, elvinnél másokat is, azt én már a helyzet javulásaként értékelném.
2009.09.04 11:21:19georg 48
Előbbiekben már írtam, hogy ez nálunk a büdös életben nem fog működni.
Sokáig éltem vidéken, 75 km-re Bp-től. Egyideig próbálkoztam én is ezzel.
Megdumcsiztuk a faluban, hogy ekkor és ekkor megyek fel a nagyfaluba, aki akar jön velem.
Egy-két hétig ment, aztán következett a szomszéd. Működött is egy ideig, de aztán benyögte a szomszéd, hogy halihó, most a kocsim szervízben van, most nem vezethetek, mert ittam egy pohár sört, most nincs lóvém tankolni, stb. Úgyhogy hónapokig én furikáztam a fél települést. Amikor nekem lett volna szükségem rájuk, mindíg közbejött valami.
Egyszóval itt önző, simlis emberek vannak, szart sem ér az egész!
2009.09.04 11:26:34Margit bácsi
egészen biztosan nem fogok idegeneket felvenni a kocsimba.
ez itt hungary, kérem, gondolkodjunk már.
2009.09.04 11:32:42Margit bácsi
ja, és én is robogózom, és erre biztatok mindenkit, tavasztól őszig egyszerűen nincs jobb megoldás, esetleg a bringa, de sok esetben - nálam is - extrém túra lenne oda-vissza minden nap bringával, út hiányában.
kb. heti 1000-1200 forintból robogózok.
2009.09.04 11:34:59beleszolok
Jó nőket bármikor felveszek, csak nem valami bizalomgerjesztő forma vagyok :D
2009.09.04 12:36:23s.o.v.i.e.t
na mi a szitu? kiderült már, hogy baltás gyilkos és a tekszaszi láncfűrészes mikor és merre jár dolgozni?
óbudáról az EuroCenter felől egy pár félóra múlva indulok valamerre dél felé. semmi konkrét cél. plakátkiállítás útbaejt.. aztán délpest felé elhagyom a várost, mert egy 80 kilométert menni kellene, hogy szennyezzem a környezetet.
jól vezetek, jó zenéket hallgatok, jó társaság vagyok, jóképű, ilyesmi... ha valakinek épp ez a program, akkor jelentkezzen.
2009.09.04 13:19:07nedudáljparaszt
natuck: "Mi lenne, ha pl. egy Volán úgy gondolkodna, hogy "buszom mindenképp van", úgyhogy a buszok árával, amortizációjával, biztosításával, stb... nem számolok?"
Ne haragudj, de marhaság amit írsz. Nem hasonlítható össze egy sok járművet fenntartó nagyvállalat egy 1 járművet fenntartó magánautóssal.
Igazad van, bele kell számolni a km-költségbe az amortizációt, az autó árát, mindent.
DE: Ez a km-költség múlik azon, hogy mennyit használod. Minél kevesebbet, annál magasabb a km-költség.
2009.09.04 13:30:54s.o.v.i.e.t
nedudáljparaszt, natuck:
jó ez a Volános vonulat.. életveszélyes műszaki állapotú új Kinglong buszok, kiszervezett utasszállítás, milliárdos khm.. nyomonkövethetetlen pénzek..
2009.09.04 15:41:25nedudáljparaszt
Leszarom a pénzeket. Végül is tök mindegy hogy az autószerelő ver át, vagy a BKV luxusmetrótanulmányait finanszírozzák az adómból.
2009.09.05 11:09:16natuck
nedudáljparaszt:
Igazad van, hogy csökken a km költség, ha többet mennek vele. És abban is igazad van, ahogy korábban írtad, hogy ez rendszerhiba, és valahogy az autóhasználatot kellene adóztatni, nem az autótartást.
És akkor abban is egyetértünk, hogy hiba úgy kalkulálni az autózás költségeit, hogy nem vesszük figyelembe az amortizációt, stb... Erre akartam fölhívni a figyelmet.
Igazából az elfogyasztott benzinnel arányosan kellene fizettetni sokmindent: biztosítást, úthasználatot, környezetterhelési díjakat, stb...
Régen ezek egy része benne volt a benzin árában. Előbb kivették a biztosítást, aztán az útalapot.
Váltanék veled pár szót: jmdht@freemail.hu