Elterjedhet Budapesten is a telekocsi

2009.09.03. 15:39 Módosítva: 2009.09.03. 15:39
A drága tömegközlekedés és a dugók miatt növekszik az igény a szervezett közös autóhasználatra.

A Margit híd lezárása, és a különböző útfelújítások miatt egyre növekvő fővárosi dugó egy Budapesten eddig nem nagyon létező, de az országban már jól működő rendszer igényét kezdi létrehozni: a telekocsi-, más nevén az útitárskereső rendszerét. A legismertebb országos online telekocsiszervező szolgálat már meg is kezdte a rendszer fejlesztését az agglomerációs településekről és a fővároson belülről érkező kereslet kielégítésére.

Az Indexen az első jelek a fővárosi dugókról írt cikkek kommentjeiben jelentek meg, volt olvasó, aki szinte apróhirdetési lehetőségként használva a felületet kínálta fel autóját a Budafok-Angyalföld költségmegosztáson alapuló közös használatra. Az ötletet többen támogatták, azon sajnálkozva, hogy az egyik legismertebb, ingyenes, online telekocsiszervező szolgáltatásnál, az Oszkárnál nem működik a Budapesten belüli útitársszervezés.

Az Index megkereste az Oszkárt, jelentkezik-e igény - esetleg az agglomerációval együtt vett – budapesti utak szervezésére. Prácser Attila, az ingyenes szolgáltatás egyik kitalálója és üzemeltetője elmondta, hogy a beérkező igények miatt nemrég álltak neki a rendszer fejlesztésének.

Az Oszkár, azaz Online Személyfuvar Közvetítő Rendszer másfél éve kezdett üzemelni két műegyetemi hallgató ötletéből, akik maguk is gyakran használták és máig használják ezt az utazási módot. A rendszer teljesen ingyenes, regisztráció után bárki kereshet az úticéljához passzoló úticélú társakat, akár autóst, akár utast.

Csinos útitárs wanted

Telekocsi-szervezéssel, útitársszervezéssel több honlap is foglalkozik Magyarországon (utitarskereso.hu, elviszem.com, utazzunkegyutt.hu), legtöbbjük azonban egyszerű hirdetésfeladó felületként működik, ráadásul többségében külföldi utakra keresnek rajtuk társakat, de nem ritka az ismerkedési célú társkeresés is (azaz mindegy hova, de csinos útitársnőt keresnek).

Prácser Attila elmondása szerint jelenleg országosan heti 40-50 utazást tudnak összeszervezni, főleg a nagyvárosok közötti útvonalakra. Legkeresettebb úticélok az egyetemi városok, nem véletlen hogy a szolgáltatást a nyitottabb, költségérzékenyebb diákság használja az oldalt, ám egyre feljövőben vannak a heti ingázók is, akik hétvégére utaznak haza rendszeresen a munkából.

Az utasok és autósok közötti bizalmat a honlap azzal próbálja erősíteni, hogy a regisztrált, nevet, email-címet és telefonszámot (autósnál rendszámot) leadva egy profilt alakít ki, amit utazásonként automata és szubjektív módon is értékelnek, az értékelést pedig láthatja mindenki.

A szervezők a rendszer elindításakor azt gondolták, hogy rövid távon (városon belül) kisebb a valószínűsége annak, hogy valaki ugyanonnan ugyanoda utazik, viszont mostanában Budapesten és az agglomeráción belül is növekszik az igény. Ezért továbbfejlesztik a rendszert, a fővároson belül kerületre, sőt várhatóan kerületrészekre is lehet majd keresni.

Jelenleg elsősorban még nem a városon belüli utazásokra van kereslet, bár olyan is előfordul (például a XI. kerületből Zuglóba), az igények az agglomerációs településekről érkeznek. Sokan jönnének be a fővárosba Monorból, Budaörsről, Szentendréről, Gödöllőről, de a fővároson belüli kereslet erősödésére is számítani lehet.

Európában Németországban terjedt el nagyon a telekocsi rendszer. Útitársszervezés Nagy-Britanniában is van még, de ott nem annyira népszerű az emberek „az én kocsim az én váram” mentalitása miatt.
Az Egyesült Államokban használják még nagyon sokan a telekocsi-rendszert. Amerika több nagyvárosában úgynevezett carpool lane kiépítésével ösztönzik azt, hogy az autókban többen üljenek, ne mindenki a saját kocsijával járjon.

A carpool lane, azaz a telekocsisáv Amerikában
A carpool lane, azaz a telekocsisáv Amerikában

A carpool lane a busz sávhoz hasonló, hatásos forgalommentesítő megoldás. Lényege, hogy a kijelölt sávban csak azok az autósok haladhatnak, akik legalább ketten, vagy annál többen utaznak. Így próbálják elérni, hogy kevesebb jármű közlekedjen a forgalmas szakaszokon.

Budapesten nyilvánvalóan nem lehet külön sávot építeni a többen autózóknak, de egyes vélemények szerint a buszsávba be lehetne engedni azokat a személyautókat, amiben legalább hárman vagy négyen ülnek. (Egy alkotmánybírósági határozat nemrég a taxiközlekedést is a tömegközlekedés részének minősítette.)