A BRFK lett a luxusmetró végállomása

2009.09.14. 00:56

A lapunkban korábban ismertetett kétes értékű tanulmányokról a most elkészült belső ellenőri jelentés kimondta: szükségtelenek, ráadásul hibásak voltak, az egyik esetben pedig már a szerződéskötés megelőzően elkészültek. Megvizsgálták a válságkommunikációs és lobbiriadós tanácsokat is.

A belső ellenőrzés büntető feljelentést javasolt a luxusmetró tanulmány, valamint a Libegő, a Fogaskerekű és a Sikló népszerűsítéséről szóló két, egyenként 9-9 milliós tanulmány ügyében. A feljelentést a BKV meg is tette. A vizsgálati jelentést ma tárgyalja a közlekedési cég felügyelőbizottsága, ami egyébként korábban felszólította a vezérigazgatót, hogy vizsgáltassa ki az ügyet, és ha szükségesnek látja, tegye meg a feljelentést.

Mint arról beszámoltunk a BKV 2007 október 8-án kötött szerződést a SODA Reklám Kft-vel a kisföldalatti „luxusmetróvá történő pozícionálására”, 2008 április 1-én pedig a Libegő, a Fogaskerekű és a Sikló népszerűsítéséről szóló tanulmány megírására. Az elsőt Antal Attila vezérigazgató, a másodikat Balogh Zsolt megbízott vezérigazgató írta alá.

A belső ellenőri jelentés szerint a BKV sosem tervezte a kisföldalatti luxusmetróvá alakítását, ezért ilyen tanulmányra nem volt szükség. A tanulmányok továbbá kommunikációs szempontból is több hibát tartalmaznak, felhasználhatóságuk erősen kérdéses. A szerződéseket mindkét esetben versenyeztetés nélkül kötötték.

A vizsgálat azt is megállapította, hogy a Libegő, a Sikló és a Fogaskerekű népszerűsítését taglaló tanulmány már két hónappal a kiírás előtt elkészült. A jelentés szerint az anyag tartalmi elemeit jórészt marketing tankönyvekből emelték át, nem tettek hozzá semmi plusz információt, ami konkrétumok nélküli, elnagyolt, a reális alapokat és a szakmai alátámasztást is nélkülöző írásokhoz vezetett.

A jelentés szerint felmerül a Btk.-ba ütköző cselekmények elkövetésének a gyanúja, ezért a BKV vezérigazgatója feljelentést tett a Budapesti Rendőr-főkapitányságon.

A belső ellenőrök megvizsgáltak két másik szerződést is. Az egyiket a BKV a GPS Capital Tanácsadó és Szolgáltató Kft-vel kötötte 2007 március 15-én kilenc és fél hónapra. Ezalatt a cégnek egy kormányzati lobbistratégiát kellett kidolgozni és letenni az asztalra, nettó 27 millió forintért.

A társaság a kilenc hónap alatt főleg havi parlamenti gyorsjelentéseket készített azokról a törvényekről és tervezetekről, valamint uniós pályázati lehetőségekről, amik a BKV-t érinthették.
Készült egy lobbiriadó-terv is, valamint egy lobbitérkép arról, hogy a kormányzati szinteken kinél, milyen ügyben lehetne lobbizni.

Az értékelés szerint a kilenc havi munkának vannak, és lettek volna felhasználható elemei, ám azokkal egyrészt a BKV korábbi vezetése nem élt, másrészt az új vezetés elől rejtve maradtak ezek az anyagok.
A BKV emellett három PR-szerződést kötött 2007-ben és egyet 2008-ban a Kornusz Kft-vel. A szerződések szerint a cég a Kihívás Napja és a Bamako rally rendezénnyel kapcsolatban adott tanácsokat, válságkommunikációs tanácsadást végzett, valamint megtervezte a BKV „zöld” arculatát, összesen 49 millió forintért.

A vizsgálat szerint a feladatok, számlaadások össze-vissza keveredtek, előfordult, hogy a szerződésre később, már csak a rendezvény megtartása után született engedély, valamint munkákat is leszámláztak (például médiatréning egymillió forintért), ami nem is volt feladatuk.
A belső ellenőrök a GPS Capital és a Kornusz Kft. szerződéseinek tartalmával kapcsolatban nem foglaltak állást.

A fővárosi ellenzék augusztus végén már bejelentette, hogy sorozatban fog az ügyészséghez fordulni BKV-s ügyekben. Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője példaként öt ügyet nevesített: ezek négy tanácsadói szerződéssel, valamint Hagyó Miklós MSZP-s főpolgármester-helyettes szóvivőjének párhuzamos munkaköreivel kapcsolatosak. A tanácsadói szerződések közé a belső ellenőrzés által is vizsgált SODA Reklám, Kornusz és GPS Capital szerződések tartoztak.