Szakszervezet adja ki a BKV bérbuszát

2010.01.19. 08:43

Az Index birtokába került egy 2011-ig szóló szerződés, amely szerint a BKV néhány hónappal a 2008 áprilisi sztrájk után jutányos áron bérbeadta bérbusz-flottájának egyik fehér luxus 9900-as Volvóját, az egyik sztrájkoló buszos szakszervezetnek. A bérbusz a havi díját néhány nap alatt megkeresheti, a többi napon az érdekképviselet szabadon bérbe adhatja piaci alapon harmadik félnek.

Havonta 130 ezer forint plusz áfát (30 ezer forint használati díjat + 100 ezer forint karbantartási hozzájárulást) fizet a Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezet egy büfével, vécével, audio-video rendszerrel, klímával felszerelt, 49 személyes fehér Volvo turistabuszért a BKV-nak 2008. augusztus 1 óta. A buszt a szerződés szerint a szakszervezet továbbadhatja bérbe piaci alapon.

v1

A szakszervezet honlapján található díjszabás szerint a busz csak Budapesten belüli fuvarokkal - minimáláron számítva - 5 nap alatt, vidéki fuvarokkal pedig, szintén a lehető legkisebb kötelező napi díjtétellel számolva két és fél nap alatt megkeresi a BKV-nak fizetendő bérleti díjat. Megkérdeztünk több buszbérbeadással foglalkozó céget, mindenhol azt mondták, hogy a havi 130 ezer forintos bérleti díj igen barátinak számít a piacon.

A szerződés további érdekessége, hogy az egyébként lízingelt busz üzemeltetői jogát a BKV fenntartotta, azaz lényegében a lízingdíjtól kezdve a biztosításokig fizet mindent. Még a tárolásért sem kell fizetni a szakszervezetnek. A szerződés 2009 április 30-ig szól, azzal az opcióval, hogy két évre meghosszabbítható. A szerződés jelenleg is él.

A bérleti szerződést 2008 júliusában (Balogh Zsolt megbízott vezérigazgató regnálása idején) írta alá Regőczi Miklós volt vezérigazgató-helyettes és Földényi György, a Kilián Autóbusz Üzemegység Szakszervezet vezetője. Földényi a múlt heti BKV-sztrájk sztrájkbizottságának az elnöke volt.

Egyes feltételezések szerint Földényi jóban volt a Hagyó korszak három fő BKV-s vezetőjével, Antal Attilával, Balogh Zsolttal és Regőczi Miklóssal, ezért a BKV-t ismerők közül néhányan a mostani sztrájk szervezésében is elképzelhetőnek tartják a volt szocialista főpolgármester-helyettes közvetett hatását, mint a Kocsis-Hagyó háború újabb fejezetét.

Mint megtudtuk, a gazdasági igazgató a 2009-es évre célvizsgálatot kért a buszra, amelyből kiderült, hogy a BKV nem fizetett rá: a szakszervezettől kapott bérleti díj nagyjából fedezte a BKV busszal kapcsolatos költségeit.

A BKV-nak még öt további fehér Volvo busza van, ezeket maga a cég adja bérbe. A buszok a tavalyi csúcsidőszakban 70 százalékos kihasználtsággal futottak. A szakszervezeti busznak a szerződés szerint (kedvezményes tarifával) rendelkezésre kell állnia akkor is, ha valamilyen céges, vagy belső szervezeti eseményre kell szállítani a BKV dolgozóit.