Ingyen is dolgozik a 4-es metró mérnökcége

2010.03.22. 13:04

Információink szerint egymás kezébe csapott a BKV, és a 4-es metró ellenőrző mérnökcégének, az Eurometronak a vezetése: a cég tovább dolgozik hozomra addig, amíg el nem dől, ki veszi át a helyét a beruházásban. Mint BKV-s forrásból megtudtuk, így elhárul a veszély, hogy a metróépítést hónapokra leállítsák, az Eurometro pedig várhatóan utólagosan próbálja majd behajtani az ideiglenes időszakra járó díjat.

A múlt hét közepén tárgyalt a két cég vezetése, ahol az Eurometro részéről az OTP-s érdekkörű tulajdonos is részt vett. A megbeszélésen eredmény született: az Eurometro bejelentette, hogy folytatják a munkát. A BKV részéről ezt elfogadhatónak tartják, mert nem kell leállítani a kötelező ellenőrző mérnök hiányában a metróépítést, az Eurometro pedig valószínűleg abban bízik, hogy a hamarosan kiírandó pályázaton újra elnyeri a megbízást.

Mint arról korábban beszámoltunk, a bonyodalmat az okozta, hogy kifogyott a mérnökcég díjazását szolgáló keret. A szerződés megkötésekor ugyanis még arról volt szó, hogy 2010 közepére befejeződik a metróépítés, ezért a nettó hétmilliárdos keret első szakaszra jutó ötmilliárdos keretösszegét mára nagyjából ki is merítették. Az Eurometro szerződése ugyanakkor még nem jár le, de fizetés hiányában korábban nem akarták folytatni a munkát.

Erre azt találta ki a DBR Metró Projektigazgatóság, hogy két évvel meghosszabbítják a szerződést az Eurometróval. Tavaly év végén még annyira biztosnak látszott ez a megoldás, hogy a fővárosi költségvetésben el is különítettek a további mérnökdíjra 3,5 milliárd forintot. Csakhogy a Közbeszerzési Döntőbizottság megvétózta a meghosszabbítást, mert jogi aggályai voltak.

A fővárosi közgyűlés múlt heti ülésére egy kétségbeesett újabb variáció született: a BKV ideiglenesen átveszi a független mérnöki teendőt ellátó Eurometro 65 emberét, hogy a beruházás folytatódhasson. A vészmegoldás arra a körülbelül fél évre szólt volna, amíg pályázaton megtalálják az Eurometro utódját. Csakhogy ez az ingatag elképzelés pedig a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségnél bukott meg, mert ott szeretnék elkerülni, hogy bármilyen közbeszerzési probléma miatt további támogatási pénzeket vonjon vissza a projekttől az unió.

A legutóbbi megegyezés jogilag nem tűnik aggályosnak, mert az Eurometrónak él még a szerződése, addig mindenképpen, míg az új pályázat le nem zárul. Az a cég kockázata, hogy hogy hajtja be majd az ideiglenes időszakra járó pénzt, egyes értesülések szerint arra számítanak, hogy a II. szakasz keretéből át lehet csoportosítani.

A BKV-nál cáfolják a pénzügyi átcsoportosítást. Mint megtudtuk, az az általános vélekedés, hogy az ideiglenes időszakot követően - becslés szerint körülbelül 4-8 hónap alatt zárulhat le a pályázat -, az Eurometro választott bírósághoz fordulhat, és ott megpróbálhatja elszámoltatni a többletköltségeit. Amit sikerül elismertetnie, az lesz az övé.

Az ablakos tót nem dzsungelharcos

Klados Gusztáv, a 4-es metró beruházás projektigazgatója az előállt helyzetzetről a korábban elmondta: már 2009 elején tudtak arról, hogy az építkezés elhúzódása miatt baj lesz független mérnök cég, az Eurometro megbízásával. A szerződést ugyanis fix díjra kötötték, a bruttó kilenc milliárdos keret első szakaszra jutó keretösszege pedig mára kimerült.
Klados szerint tavaly tárgyaltak arról, hogy a szerződést meghosszabbítják, ám a közbeszerzési döntőbizottság végül közbeszólt. A projektigazgató elmondta, úgy járt, mint az ablakos tót: ha tudta volna, hogy elesik, leült volna. Csakhogy ő alagútépítő szakember, nem közbeszerzési dzsungelharcos, ezért meglepte a közbeszerzési döntőbizottság vétója.
Az Eurometróval kapcsolatban a múlt heti közgyűlésen elhangzott az is, hogy egy 2007-es belső vizsgálat megállapította: a cég függetlenként egyfelől ellenőrizte és átvette a kivitelezők munkáját, másfelől viszont egyes kivitelezőkkel szerződésben állt, mint tanácsadó. Az összeférhetetlenséget Gulyás László, akkori projektvezető kirúgásával orvosolták, ám a továbbni a felelősségre vonás elmaradt.