Megsétáltat az új BKV útvonalkereső

2010.05.05. 00:49

A BKV új honlapjának útvonaltervezője a fejlesztő akarata ellenére is kissé sportosra sikerült: átzavarna éjjel a Gellérthegyen, legyalogoltatna a centrumból a Ferihegyi reptérre vagy akár Gyál felsőre annak ellenére, hogy van éjszakai járat. Az airport beírására a nagytétényi Sport utcába, a Klinikák helyett az angyalföldi Karikás Frigyes utcába küldene.

A BKV honlapja büszkén hirdeti, hogy megújult a bkv.hu, és felkínálja tesztelésre a béta verziót. Kiemelt szerepet kap az utazástervező, amivel a honlap szerint minden korábbinál alaposabban lehet megtervezni az utazást a BKV járataival. A megújult útvonaltervezőt a VEKE tagjai tesztelték néhány napig.

A legtöbb gond az éjszakai utazásokkal akad. Néhány napja még azt javasolta a szoftver, hogy Ferihegy 1-ről a Ferihegy 2-re a kifutópályán gyalogosan keljen át az utazó. Most ezt félig javították: azt írja, „a jelenlegi beállításokkal nem tervezhető útvonal”. De ez is komoly hiba, hisz a 200E busz jár a két terminál között.

Az Astoriától Ferihegy 2-re 1 óra 58 perces utat javasol a tervező közel 2 kilométeres gyaloglással hétköznap délelőtt. Hogy lehet ez? Ferihegyen a 200E busszal való érkezés után gyalog visz be a kifutópálya közepére, egy szerinte 35 perces sétával. Ez a külföldieket könnyen félrevezetheti az útnak indulásnál.

A ferihegyi kifutóbetonra vezeti az érdeklődőt a térkép
A ferihegyi kifutóbetonra vezeti az érdeklődőt a térkép

Szintén Ferihegy 2 célállomásra írja Nagytéténytől: a Dombóvári útig 33-as busz, majd onnan 20 km gyalog. Azaz röpke 7 és fél órás éjszakai sétát javasol erre (igaz, mire legyalogolja az ember, addigra már rég jár a metró és a 200E busz is).

A Kálvin térről is nézték 23:55-ös indulással Gyál felsőre kapcsolatot. 23:57-kor van 914-es, amihez csatlakozik 994-es, tehát egy átszállással, várakozás nélkül lehetne utazni, ehhez képest 16 kilométer gyaloglást javasol, 6 óra időtartamban.

Móricz Zsigmond körtér-Hűvösvölgy, 23:53-as indulással: van 23:56-kor kocsiszíni 61-es, 0:02-kor 960-as, mindkettő elvisz a Moszkváig, onnan pedig van 956-os Hűvösvölgybe. Mégis, végig gyaloglást ajánl az útvonaltervező.

A Deák térről 23:20-kor indulva még lazán elérhető lenne az utolsó metró, amihez csatlakozik KőKi-n az utolsó 184-es busz. Mégis, a 184-es vonalán lévő Csörötnek utcához (a Nefelejcs utcában az egyik megálló) nem így visz, hanem megváratja az éjszakai 950-est, és az Üllőiről másfél kilométer gyaloglást javasol - majdnem egy órával hosszabb így.

A kereső egyéb szépségeket is tud. Ha egy külföldi fejével gondolkozva beírja valaki, hogy Airport, kiadja a XXII. kerületi Sport utcát. Ha beírja mondjuk, hogy Synagogue, akkor elküld Soroksárra, a Láng Endre utcába.

Klinikák helyett utazhatunk a Karikás Frigyes utcába

A program nem ismeri a metróállomások neveit. Ha beírja az érdeklődő, hogy Ferenc körút, elvisz a Ferenc körút közepére, de nem a metróállomáshoz, és a metróállomás a címlistában sem választható. Ha azt írja be, hogy Klinikák: nem is hallott még róla, a Karikás Frigyes utcát ajánlja a XIII. kerületben.

A szolgáltatás nem kompatibilis más szolgáltatókkal, a MÁV-ot és a Volánokat nem ismeri, pedig ugye közös bérlet van. Pl. Ferihegy esetében a vonatot fel se ajánlja alternatívaként. Nem ismeri a gyaloglásnál a terepkülönbségeket, így előfordul, hogy átgyalogoltat a Gellért hegyen keresztbe. (Például a Gellért térről tömegközlekedéssel éjjel is elérhető hegyvidéki célponthoz végig gyalogoltat.)

A program csak egy ajánlatot ad, ami épp abban a percben működik.

Az útvonaltervezésnek vannak nemzetközi szabványai, a nyugat-európai útvonaltervezők egymáshoz képest hasonló logika alapján működnek, de a BKV-é teljesen különböző.

A német rendszerek mindig 5-6 útvonalajánlatot adnak. Hisz egy városban, különböző csatlakozások, menetrendek esetében A és B pont között eltérő járatok ugyanúgy lehetnek jók.

A VEKE szerint az egész honlap körülbelül 15 évvel van lemaradva dizájnban és funkcionalitásban a nyugati városok honlapjaitól (Párizs, London). Alig van tartalmi újítás (lényegében ugyanaz a tartalom, mint volt), használhatatlan az útvonaltervező. A menetrendek továbbra is áttekinthetetlenek, és csak a végállomási indulási időket írják ki.

Az új honlapra információink szerint első részletként 12 millió forintot fizetett ki a BKV.

Mindenki új honlapot, útvonaltervezőt akar

Regőczi Miklós volt kommunikációs vezérigazgató-helyettes idején már készült egy új honlap, amit végül nem vezetett be a BKV. Mint arról beszámoltunk, a Siteflex Kft.-nek a BKV új internetes honlapjáért fizettek ki 2007. május 7.-től 2007. november 10.-ig tartó időszakra 4 millió forintot.

Egy belső vizsgálat szerint nem minden feladatot igazoltak, nem kaptak dokumentációt a feladat elvégzéséről, így a számla kifizetését indokolatlannak tartják. Az új honlap bevezetése, felhasználása nem történt meg. Független jogi vélemény szerint a szerződés érvénytelen.

Úgy tudjuk, hogy a MÁV-ot, a Volánbuszt és a BKV-t tömörítő Budapesti Közlekedési Szövetség is készíttetett egy tömegközlekedési útvonaltervezőt a közlekedési minisztérium támogatásával. Ezt a szoftvert sem használhatják az utasok valamiért.

BKSZ: volt pénz útvonaltervezőre, de most nincs

A BKSZ-nek egyelőre csak a terveiben szerepel az útvonaltervező, igaz immár két éve, közölte a BKSZ az Index-szel. Tavaly a három szolgáltatóval sikerült megállapodást kötni a szükséges adatok átadására, azonban maga az útvonaltervező még nem valósult meg.

Folyamatban van egy országosan egységes geoadatbázis jogi hátterének kialakítása minisztériummal, regionális közlekedésszervező irodákkal közösen, amely adatbázisban a vasúti, helyközi autóbusz és budapesti helyi közlekedés menetrendi, útvonali, stb. adatait integrálják.
Ebből az adatbázisból kapna adatot a BKSZ címről-címre utazásszervező is.

A közlekedési minisztérium által átadott fejlesztési forrást a támogató egyéb okból éppen visszakéri, ezért jelenleg nem tudják a szükséges közbeszerzési eljárást lefolytatni.

Útvonaltervező gyalogosoknak és mozgáskorlátozottaknak

Nemcsak a BKV vagy a BKSZ készít útvonaltervezőt. Mint azt megírtuk, a szintén fővárosi tulajdonú Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. is szeretne egyet. A nyertes ajánlatot a rendszer kiépítésére a Topolisz Térinformatikai Stúdió Kft. nyerte, 50 millió forintért.

Turi László, a Topolisz Kft fejlesztője elmondta, ők üzemeltetik a BKV jelenlegi útvonaltervezőjét, valamint az utvonalterv.hu portált. A Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. megbízásából ők készítették el a speciális igényű felhasználók számára a www.pedroute.hu címen elérhető rendszert is.

Turi közölte, hogy a BKV nem a jelenlegi útvonaltervezőt fejleszteti további, javíttatja ki a hibáit, hanem - költséget nem kímélve - "nulla állapotról" rendelt új fejlesztést. Olyan fejlesztőtől, akinek ezen a szakterületen nincsenek közismert referenciái.

Az igazgató elismerte: ahogy a cikkhez hozzászóló olvasók helyesen megállapítják, a BKV jelenlegi útvonaltervező szolgáltatásának arculata elavult, valóban érdemes volna megújítani. Mintegy hét éve készítették és folyamatosan, zökkenőmentesen üzemeltetik ezt a szolgáltatást. Azóta többször is javasolták a felhasználói felület megújítását a megrendelőnek, a BKV azonban erre nem tartott igényt. Ettől függetlenül az útvonaltervező algoritmust rendszeresen megújítják, korszerűsítik.

Turi szerint az FKF számára készített Pedroute szolgáltatás és a BKV útvonaltervezője között az a különbség, hogy a Pedroute - mely nevét a "pedestrian route" angol kifejezésből kapta - kifejezetten a mozgáskorlátozottak és gyengénlátók számára készült, speciális egyedi adatfelmérés segítségével.

2009 nyarán hatalmas térképészeti akció keretében feldolgozták Budapest belső kerületeinek összes gyalogátkelőhelyét, járdáját és minden olyan körülményt, ami befolyásolja a kerekesszékkel, babakocsival vagy egyéb akadályokkal közlekedők körülményeit. Az adatfelmérés- és feldolgozás volt az a tétel, ami miatt e fejlesztés összköltsége kiugróan magas volt.

A BKV folyamatosan fejleszti az oldalt

A BKV a cikkel kapcsolatban közölte: a honlap béta verziójának lényege az, hogy a nagy számú érdeklődő, és a minél jobb eredmény érdekében a tesztelésben együttműködni hajlandó utas által feltárt hibák javítása révén egy jól működő utazástervező alkalmazást tudjanak kialakítani. Ennek érdekében minden beérkező észrevételt reprodukálnak és megvizsgálnak, valamint végrehajtják a szükséges javításokat, hangolásokat.

A fejlszetők kérik honlap felhasználóit, hogy ha idejük engedi, látogassák gyakran új weboldalunk béta verzióját, használják és teszteljék azt, majd osszák meg velük benyomásaikat, tapasztalataikat az ügyfélszolgálaton vagy a honlapszerkesztoseg@bkv.hu e-mail címen keresztül, de véleményüknek akár az új honlap online ügyfélszolgálatán is hangot adhatnak.

Az utazástervező alkalmazás bevezethetősége érdekében a BKV Zrt.-nek tételesen ellenőriznie kell, és ki kell bővítenie a vonalhálózatára vonatkozó adatbázisát. Ez a munka az utazástervező fejlesztésével párhuzamosan folyik, a közben bekövetkezett változások miatt szükséges karbantartási feladatokkal együtt.

A tervező algoritmus, és az eredmény-megjelenítés fejlesztéséhez és teszteléséhez a BKV Zrt. saját adatbázisa elég információt szolgáltat, azonban a fejlesztés egy későbbi fázisában tervezik az alkalmazás adatbázisának bővítését az elővárosi vonatokkal és a volánjáratokkal, erre reményink szerint jó alapot szolgáltat majd a BKSZ adatbázisa.