Szeptembertől közlekedik az új metrókocsi

2010.05.25. 10:53

Szeptemberben már közlekedhet a 2-es metró vonalán az új Alstom szerelvény, derült ki a Főpolgármesteri Kabinet napirendjén szereplő tájékoztatóból.

Nyáry Krisztián, a főpolgármesteri hivatal kommunikációs igazgatója elmondta, a francia gyártó összesen 22 szerelvény szállítására kapott megrendelést a BKV-tól, de - három próbajármű kivételével - a szállítást nem kezdte meg ütemterv szerint, mivel nem sikerült megszereznie a végleges típusengedélyt

A BKV idén márciusban bejelentette, hogy amennyiben az Alstom 2010 június 30-áig nem szerzi meg a végeleges típusengedélyt, kész a legsúlyosabb szankciókat érvényesíteni a céggel szemben, ideértve akár a szerződés felmondását is.

A határidő betartása érdekében ütemterv készült, amelyből az első, április 30-ára kitűzött feladatot, a minőség-ellenőrzési teszt eredményességét az Alstom határidőre teljesítette.

Az ütemterv további szakaszainak teljesítése esetén az első szerelvény augusztus-szeptember hónapban állhat forgalomba, ezt követően minden hónapban további 2-3 szerelvény érkezhet. Ennek alapján a jövő év közepétől kizárólag új járművek közlekednek majd a 2-es metró vonalán.

Mint arról az Index márciusban beszámolt, a helyzet akkor mérgesedett el, amikor kiderült, újabb négy hónapot késik az új metró a 2-es vonalon: a legutóbbi februári ígérethez képest június végére ígéri az Alstom, hogy megszerzi az új metrókocsikra a végleges típusengedélyt. Demszky bekérette a francia nagykövetet, Kocsis ultimátumot nyújtott be a cégnek: ha június 30-ig nincs engedély, szerződést bontanak.

A metrókocsiknak eredetileg már 2008 májusában meg kellett volna érkezniük Budapestre, ehhez képest pedig csak nyolc hónappal később, 2009 január végén érkeztek meg. Lassan egy éve folyik a tesztelésük, ami számos problémába ütközött.

Többször beszámoltunk róla, aggályok merültek fel az új metrókocsi méretével kapcsolatban is. Mint megírtuk, az új kocsik vizsgáztatásánál szembe kellett nézni azzal a problémával is, hogy ki kellett cserélni a metrókocsik elejében és végében a beépített létrákat automatikus menekülőkijáratokra.

Az Alstom nagyon sok pénzt, több mint egymilliárd forintot kért az átszerelésért. A BKV viszont a metrókocsik üzembehelyezésének csúszása miatt követel kötbért. A ki kinek tartozik és mennyivel vita legalább egy éve folyik az Alstom és a BKV között.

Az M2 vonalra az Alstom Transport 22 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvényt, a most épülő M4 vonalra pedig 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló teljesen automata metrószerelvényt gyárt, mintegy 65 milliárd forint értékben.