Vidéken jobbak a buszok, mint a BKV-nál

2010.05.31. 15:56

Szavazzon, melyik busznak hányast adna!

Credo Citadell 19:
7,68 p. (2210 sz.)
Ikarus 187V:
7,46 p. (2175 sz.)
Ikarus 435:
4,87 p. (2113 sz.)
Volvo 7700A:
4,84 p. (2097 sz.)

Galériák

Credo
Ikarus 187
Volvo
Ikarus

A Budapesten közlekedő autóbuszoknak mindössze negyede nevezhető korszerűnek, míg Debrecenben és Baján száz százaléka, Szolnokon, Szegeden és Győrben közel fele. Több roncs egyedül Pécsett gurul. A külföldi városok után a Veke segítségével megnéztük, hogy mi a helyzet vidéki nagyvárosokban.

Debrecen

Elsőnek egy pozitív példa: Debrecen teljesen megújította a buszközlekedését egy újfajta konstrukció keretében. A város önkormányzata a többi közszolgáltatáshoz hasonlóan a buszközlekedést is holding keretében akarta üzemeltetni. Mivel az állam a város sokszori kérése ellenére sem adta át a helyi buszokat üzemeltető Hajdú Volán tulajdonjogát, a város felbontotta a közszolgáltatási szerződést és új tendert írt ki.

Ebben új, alacsonypadlós, légkondicionált buszflotta beszerzését és üzemeltetését írták elő. A tendert az eddig a közlekedés területén elsősorban utastájékoztató rendszerek kiépítésével foglalkozó Inter Tan-Ker Zrt. és a város tulajdonában lévő, a villamos- és trolihálózatot üzemeltető DKV Zrt. konzorciuma nyerte el a Hajdú Volán elől.

A debreceni Alfa Cívis 12
A debreceni Alfa Cívis 12

A konstrukció érdekes, ugyanis nem egyszerű járművásárlásról és üzemeltetésről van szó, hanem inkább úgynevezett rendelkezésreállás-vásárlásról. A forgalomirányítást és a jegyellenőrzést a város nem adta ki a kezéből, és a járművezetők is a DKV alkalmazottai lettek (elsősorban a Hajdú Volán felszabaduló dolgozói). Az Inter Tan-ker az autóbuszokat bocsátja rendelkezése, beszerzi és karbantartja őket, fizetségét pedig a DKV-tól a buszok rendelkezésre állása után kapja.

A debreceni Alfa Cívis 18
A debreceni Alfa Cívis 18

Az új autóbuszok tárolására és karbantartására a Debreceni Ipari Parkban egy új, 28 000 m2 területű műszaki bázist építettek fel. Az Euro 5-ös motorral felszerelt buszok Alfa Cívis 12 és Alfa Cívis 18 fantázianevet kapták. A 40 darab csuklós autóbusz valójában a Volvo wrocławi üzemében készülő Volvo 7700A típusú jármű, melyből már több száz példány található Magyarországon. A típuscsalád korábbi járművei többek között a BKV-nál és a Volánbusznál üzemelnek. A 100 darab szóló autóbusz pedig a székesfehérvári Alfa Busz Kft-nél Volvo-főegységekre épült saját tervezésű kocsi.

Baja és társai

Ez év január elsejétől egy év próbaidőre Baján is szolgáltatóváltás történt, a fapados nemzetközi buszairól ismert Orangeways vette át a város helyi közlekedésének az ellátását.

Baján a belga Berkhof
Baján a belga Berkhof

A vonalakra 10 db használt Berkhof ST2000NL gyártmányú buszt szereztek be Belgiumból. A tapasztalatok összegzése után az önkormányzat az év végén dönt a folytatásról, ekkor 10 évre kapja meg a győztes az üzemeltetés jogát.

A volán lecserélésén egyébként több önkormányzat is gondolkodik, információink szerint Kecskemét, Szekszárd, Esztergom mellett Gödöllő is hasonló módon szeretné megújítani a helyi közlekedését.

Szolnok

Sokáig úgy tűnt, hogy Szolnokon is új cég működik, ugyanis a 2008 végén lejárt közszolgáltatói szerződésre több cég is pályázott. De végül az önkormányzat az eddigi szolgáltató Jászkun Volánnal kötötte meg az új szerződést.

A Credo BN18-as busza Szolnokon
A Credo BN18-as busza Szolnokon

A város azonban szigorú feltételekhez kötötte a hosszabbítást, egy év alatt az átlagéletkort le kell szorítani 7 évre, és a járműpark 40%-ának alacsonypadlósnak kell lennie. A Volán ezért 14 csuklós és 7 szóló autóbusz beszerzésére írt ki pályázatot, melyet végül a Kravtex nyert meg a most Budapesten tesztelt Citadell előtti típuscsaládjával: Credo BN12 és BN18 típusaival.

Szeged

Szegeden jelenleg a buszközlekedést a Tisza Volán látja el, a helyi kötöttpályás járműveket pedig az SzKT üzemelteti. A különállás megszüntetésére 2006-ban lett volna esély, a szintén lejáró közszolgáltatási szerződés kapcsán, de a város végül az eddigi megosztott helyzetet konzerválta döntésével.

A Mercedes Conecto Szegeden
A Mercedes Conecto Szegeden

A régi-új szolgáltató Tisza Volán azóta számos új járművel fiatalította a járműparkját, elsősorban Volvo 7700A, és Mercedes Citaro, valamint Conecto buszok érkeztek.

Miskolc

Miskolcon is megkezdődött az öreg Ikarus buszok lecserélése: 2006-ban érkezett meg, és állt forgalomba 35 darab Neoplan Centroliner N4522 típusú csuklós autóbusz.

A Neoplan Centroliner a miskolci Tiszai pu. előtt
A Neoplan Centroliner a miskolci Tiszai pu. előtt

A 200-as sorozatú Ikarusok nagy részét ezek kezdték el váltani. Az új Neoplan N 4522-es típusú autóbuszok az első teljesen alacsonypadlós csuklós járművek a város közlekedésében.

Pécs

Az új buszok beszerzése Pécsett is igen időszerű, az állomány nagy része ugyanis magaspadlós Ikarus 200-as, vagy normál padlómagasságú 400-as Ikarus és az 1999-2006 között beszerzett Mercedes Conecto.

A buszcserét beárnyékolja a PK Zrt. előző városvezetés által végrehajtott privatizációja és az annak nyomán indított büntetőeljárás, mely a buszpark eladása nyomán indult.

Az MJT busza Nagyváradon
Az MJT busza Nagyváradon

A korábbi, kínai buszokra épült koncepció után úgy tűnik, hogy az új városvezetés a magyar járművek vásárlása mellett tette le a voksát, a hírek szerint így nemsokára a külföldön szép sikereket elérő, bár idehaza alig ismert debreceni MJT cég buszai állnak majd forgalomba a városban. Ennek időpontja azonban a büntetőügyek miatt kérdéses.

Kaposvár

A Magyar Járműtechnikához (MJT) hasonlóan itthon teljesen ismeretlen az Amerikai Egyesült Államok nagyvárosait buszokkal ellátó NABI is. Az eredetileg Ikarus buszok észak-amerikai exportjára alapított cég a 90-es évek közepétől saját fejlesztésű buszait szállítja a kaposvári, valamint a budapesti gyártóbázisról a tengerentúlra.

Az amerikai szabványok szerint épülő buszok mellett idén ősszel készül el a gyár kaposvári megrendelésre kifejlesztett busztípusa, amivel a tervek szerint lehetővé válik Kapőosváron is a buszpark modernizálása.

Győr

A Kisalföld fővárosában, Győrött gyakorlatilag a magyar átlagnál jobb a helyzet, az Ikarus 260-asokat teljesen kiselejtezték, de selejteztek már a 90-es évek közepén érkezett E94-est, és Ikarus 415-öst is.

A 280-asokból is már csak vázfelújított buszok futnak, az új buszok pedig kizárólag a Kravtexnél helyben gyártott, Credók, aminek oka a lokálpatriotizmuson túl a kedvező ár, valamint a gyártó és a szerviz közelsége volt.

Szombathely, Eger

A budapesti busztesztben résztvevő másik jármű, az Ikarus V187 elődje, az ARC 187 sem ismeretlen vidéki nagyvárosainkban, Szombathelyen, Egerben és Debrecenben az utazóközönség megelégedésére szolgálnak ezek a járművek.

Az Ikarus V187 elődje, az ARC 187 Egerben
Az Ikarus V187 elődje, az ARC 187 Egerben

Igaz a vasi megyeszékhelyen a nagy fogyasztás, a hajdúságban pedig a szolgáltatóváltás miatt helyközi vonalakra kerültek át a buszok.

Összességében tehát elmondható, hogy van ahol szolgáltatóváltással, van ahol alvállalkozó bevonásával, esetleg új járművek vásárlásával, de a nehéz anyagi helyzet ellenére folyamatosan újul meg a városaink buszparkja.