További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Gyakran nem működnek a légkondival ellátott Volvo buszokon a klímaberendezések a kánikulában. Kiderült, hogy a BKV-nak nincs pénze elég hűtőközeg vásárlására, de a klímamotorok egy konstrukciós hiba miatt is gyakran elromlanak. A buszok tetején levő légkondicionáló berendezés legnagyobb ellensége pont a kánikula, ilyenkor túlmelegszenek, és le kell kapcsolni őket.
Egyre több az utaspanasz a BKV Volvo buszainak klímaberendezéseire. Ezért a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) levélben fordult a műszaki vezérigazgató-helyetteshez, hogy megtudakolja, mi az oka, hogy a buszok jelentős részén a klímaberendezés alacsony hatásfokkal működik vagy meleg levegőt fúj.
Takács Péter műszaki vezérigazgató-helyettes válaszában elismeri, hogy a járművek egy részénél valóban megfigyelhető a hűtőteljesítmény csökkenése illetve a berendezések hibás működése.
Az igazgató szerint ezt részben az idézi elő, hogy anyagi okokból csökkent idén a betöltött hűtőközeg mennyisége (a klíma működéséről itt olvashat). Hozzáteszi, hogy a problémákat egy hibás konstrukciós kialakítás is tetézi a ventillátormotorok környezetében.
Egy buszvezető az Indexnek leegyszerűsítve úgy magyarázta a problémát, hogy a busz tetején fekvő klímamotor nem bírja a kánikulát. Nagy hőségben egyszerűen úgy felmelegszik, hogy le kell kapcsolni.
A vezérigazgató-helyettes közölte, hogy a berendezéseket folyamatosan javítják. De szűk gazdálkodási keret miatt a feladatokat rangsorolniuk kell, a forgalombiztonsági rendszerek működése pedig fontosabb az utaskomfortnál.
A Volvókhoz képest némileg gyászosabb a helyzet a nemrég használtan vásárolt Van Hool buszoknál, a fele járműn ugyanis a korábbi ígéretek ellenére még légkondi sincs. A közbeszerzési eljáráson ugyanis kiderült, hogy a klíma utólagos beszerelése drágább, mint gondolták.
A BKV most újra elindított egy versenyeztetési eljárást, szerződéskötés két hét múlva várható és beszerelhetik a hátralevő 15 Van Hool buszba is a klímát.
Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője elmondta: nem tudják elfogadni, hogy a tulajdonos főváros által méregdrágán megvásárolt klímaberendezéseket ne üzemeltesse a BKV a forgalombiztonságra és pénzhiányra hivatkozva. Ahhoz ugyanis, hogy a tömegközlekedés versenyképes legyen az autókkal (ahol alapfelszerelés a klíma), az autóbuszokban is megfelelő komfortérzetet kell biztosítani.