Jusztina
11 °C
22 °C

Dugókkal indult a nagykörúti vágányfelújítás

2010.07.27. 09:18

Kisebb-nagyobb dugót okozott a belvárosban hétfő délelőtt a hétvégén elkezdődött nagykörúti villamosfelújítás. A villamospótló buszok nagyrészt a körúton ideiglenesen kijelölt buszsávokon haladnak, elfoglalva egy sávot az autósoktól. Hétfő déli gyorstesztünk szerint a villamospótló busz sebessége majdnem megyegyezik a Combinók sebességével. A felújítás augusztus 19-ig tart.

Torlódást okozott a villamosvonal felújítása a hétfő reggeli csúcsban a Nagykörúton Blaha Lujza tér és a Boráros tér között, valamint a bevezető utakon, közölte lapunk kérdésére a Fővinform. Volt olyan autós, aki egy órás dugóban állásról számolt be.

Lapunk is letesztelte a villamospótló buszok menetidejét. Az ideiglenes Blaha Lujza téri buszvégállomásra villamossal mentünk a Margit hídról. (Ezt a szakaszt már tavaly felújította a BKV.) Már a Blaha Lujza tér előtt egy megállóval, a Wesselényi úti megállónál érezni lehetett, hogy sűrűsödnek a körúton a gépjárművek.

A Blaha Lujza téren ki is derült, miért: a külső sávot lefoglalták buszsávnak a villamospótló autóbuszok számára, ezért a Petőfi híd irányába tartó gépkocsiknak két sáv helyett csak egy maradt.

Hétfő délben 12 óra 02 perckor indultunk a Blaha Lujza téri ideiglenes buszvégállomásról. Kíváncsiak voltunk, hogy az eredeti villamosmenetrendhez képest mennyit késik a járat a Blaha Lujza tér és a Fehérvári út között. A villamos a menetrendje szerint 13 perc alatt teszi meg ezt az utat.

A végállomáson kígyózó autóbuszsoron látszott, hogy nagyon sűrűn, 2-3 percenként járnak, a villamosok 4-5 perces követési időköze helyett. Erre szükség is van, az Ikarusok 101 férőhelye kicsi a Combino 353 személyes kapacitásához képest.

Rögtön a Blaha Lujza téri indulásnál gondot okoztak a tér felől besorolni próbáló autók, valamint egy szélesebb teherautó, ami mellett nem fért el a busz a buszsávon. Behajló faágakat nem láttunk, a VEKE már hétvégén figyelmeztette a BKV-t, hogy ráfér egy gallyazás a buszsáv melletti fákra.

Az indulás után üres buszsávon lehetett haladni a Rákóczi térig, ahol rendőri segítséggel a sínekre terelték a buszokat, hogy ott folytassák az utukat egészen az Üllői útig. Annak ellenére, hogy ezen a szakaszon nincs buszsáv, a Nagykörút kétszer két közúti sávja ugyanúgy telítve volt gépkocsikkal.

Az autóvezetők az Üllői út után lélegezhettek fel, pedig innen újra egy sávra szűkült az út, mert a buszok ismét áttértek a közúti buszsávra. Mind a Petőfi hídig, mind a hídon és utána szellősen lehetett közlekedni a körúton, igaz, ez július végén, déli 12 óra után néhány perccel nem szokatlan.

A Fehérvári úti végállomásra beérkezésünkkor 13 perc 59 másodpercet mutatott a stopper. Ez elég jó időnek számít, hiszen a villamos menetrendje is 13 percet engedélyez a Combinónak erre a szakaszra.

Az utastájékoztatás megfelelő volt, a Blahára befutó Combinón Hegyi Barbara erotikusan rekedtes hangja adta tudtunkra a változásokat, több megállóban pedig láthatósági mellényben álldogáló BKV-sok segítettek a bizonytalankodókon (legalábbis azokon, akik nem ellenőröknek nézték őket).

Tavaly ilyenkor, mint arról beszámoltunk, a Blaha Lujza tér és a Moszkva tér között újították fel a 4-es 6-os vágányait. A menetidő akkor 22 perc volt a déli forgalomban. Igaz, a Moszkva téri szakasz 11 megálló hosszú, amit a Combino is 19 perc alatt tesz meg normális körülmények között.

Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője szerint a pótlás most megfelelőnek mondható, inkább augusztus vége felé, a növekvő forgalomban lehet majd probléma. Hozzátette, örvendetes, hogy a BKV a javaslatukra váltókat emelt be az Üllői útnál, így ha baleset lenne mondjuk a Rákóczi térnél, a szerelvények akkor is elérhetik a 3-as metrót, ahol visszafordulhatnak.

nagykorut-jul24-aug19.gif

Mint megírtuk, a mostani felújítás szombaton kezdődött és augusztus 19-ig tart. A felújítás során csaknem 3200 méternyi sínt, három váltót és egy vágánykereszteződést is kicserélnek.

A vágányok felújítására a BKV szerint azért van szükség, mert a síneket 12-13 éve cserélték. A nagyforgalmú pályán azóta számos hiba keletkezett, több helyen sebességkorlátozást vezettek be.

Négy évvel ezelőtt is dolgoztak a nagykörúti vágányokon, ám akkor csak a Combinóhoz szükséges magasabb peronokat építették ki és a felsővezeték-rendszert erősítették meg.