Minden szinten nyom az Alstom

2010.07.30. 13:35

A francia Alstom cég vezérkara Budapestre utazott, és délelőtt óta a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál magyarázza a 4-es és a 2-es metróra megrendelt metrókocsik bizonyítványát. A francia nagykövet is megkereste a magyar kormányt az ügyben.

Péntek délután dől el, kiadja-e az új Alstom metrókocsik engedélyét a Nemzeti Közlekedési Hatóság, és nagyon úgy áll a helyzet, hogy a kocsik egyelőre nem kapnak engedélyt, írtuk csütörtökön. Ha nincs pénteken engedély, akkor a fővárosi közgyűlés korábbi határozata értelmében fel kell bontani a metrókocsik szállítására aláírt 65 milliárd forintos szerződést.

Mint megtudtuk, a helyzet nem változott, pénteken is az valószínűsíthető, hogy a korábbi fék- és futási problémák miatt nem kap engedélyt a kocsi. Információink szerint a csütörtöki hírekre Budapestre repült Franciaországból az Alstom vezérkara, és délelőttől a Nemzeti Közlekedési Hatóság épületében tartózkodnak.

Csütörtökön, miután kiderült, hogy baj van az engedélyekkel, a francia nagykövet is lobbizni kezdett a kormánynál az ügy felsőbb megtámogatása érdekében. Az Index információi szerint a budapesti nagykövet szerdán Navracsics Tibornak címezve a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumba küldött egy levelet, amelyben arra kérte a tárca vezetését, segítsen az engedély megszerzésében.

A levél több olyan lehetőséget is felvázolt a kormány számára, amely a franciák számára megnyugtató lezárást jelentene az ügyben, ám úgy tudjuk, a közbenjárás nem talált támogatásra.

Maros Anna, a francia nagykövet sajtótitkára az Indexnek azt mondta: igaz, hogy a nagykövet levelet írt Navracsics Tibornak a metrókocsik ügyében, ám ennek tartalmát ő nem ismeri. Hozzátette: látták az NKH döntését, egyelőre csak tudomást vehetnek róla, de a információik szerint a felek már megegyezésre jutottak, és csak néhány technikai részletben nem egyeztek meg.

A fővárosi önkormányzatnál 11 órakor összeült az a válságtanácskozás, ahol az NKH döntésének függvényében eldől, mi tesz Budapest. Úgy tudni, több forgatókönyv is elkészült a várható eseményekre.

Mint megtudtuk, a negatív döntésnek számos kihatása lesz. Többek között új pályázatot kell kiírni a metrókocsikra, ami akár egy évvel is eltolhatja a 4-es metró 2013 év végére tervezett átadását. (Arra viszont lehet számítani, hogy az új pályázaton majd tolonganak a válság miatt megcsappant rendelésállománnyal rendelkező cégek.)

Ha az új szerelvények nem jönnek, akkor a jelenlegi, 2-es metrón közlekedő orosz kocsikon egy 3,2 milliárdba kerülő átfogó karbantartást kell elvégezni. A 4-es metró uniós támogatását is érintheti az ügy.

Megkérdeztük az Alstom magyarországi képviseletét, ahol csak annyit mondtak, hogy egyelőre várják a közlekedési hatóság döntését.

A metrókocsik árának a felét már kifizették

Kora délutánig még nem kapta meg a fővárosi önkormányzat a Nemzeti Közlekedési Hatóság határozatát arról, hogy kiadja-e a típusengedélyt a francia Alstom gyártmányú metrószerelvényekre mondta Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettes a Független hírügynökségnek, miután több órán át tárgyalt a BKV és a DBR Metró képviselőivel. Ikvai-Szabó Imre elmondta: az önkormányzat illetékes bizottságainak összehívását kezdeményezte a jövő hétre.

Bolla Tibor, a BKV vezérigazgató-helyettese elmondta: a 2-es metró vonalára szánt 22 szerelvény árának felét, körülbelül 30 milliárd forintot már kifizettek előlegként. Az NKH kedvezőtlen döntése esetén a BKV-ban elhúzódó perre számítanak.

A már Budapesten lévő és próbafutásokat teljesítő Alstom-szerelvények sorsa is attól függ, milyen döntést hoz az NKH - mondta Bolla Tibor. Közölte, a próbák alatt különféle műszaki, üzembiztonsági problémák - például a fékekkel - merültek fel. Az ezekről készített szakértői véleményeket a BKV az NKH rendelkezésére bocsátotta a határozat meghozatalához.