Számos sebből vérzik az Alstom metrókocsi

2010.08.02. 12:25

Nem csak a biztonsági fék hiányosságai miatt tagadta meg az üzembe állításhoz elengedhetetlen típusengedélyt az új metrókocsik esetében a hatóság, hanem számos más problémát talált. Egyes meghibásodásoknál például ki se tudnának jönni az utasok a kocsikból katasztrófa esetén. Demszky szerint van még hat hónapnyi idő tárgyalni, az egyik szakszervezet szerint csak kisebb módosítások kellenének a kocsik engedélyéhez.

Birtokunkba került a közlekedési hatóság részletes határozata (ide kattintva olvashatja) az Alstom metrókocsik típusengedélyének elutasításáról.

A dokumentum szerint a fékekkel kapcsolatban több probléma van: a biztonsági fék nem minden esetben működik megfelelően, a csúszásérzékelési rendszer sajátosságai miatt pedig bizonyos esetekben fékútnövekedés léphet fel (azaz, nem tud a kellő távolságon belül megállni a szerelvény).

Emellett nem csatoltak olyan referenciát, ami arról szól, hogy ez a fajta komplex fékrendszer a világon valahol is jól működik. Fontos kifogás, hogy a vezetőfülkében a (gázpedálnak megfelelő)  menetszabályzó kar nem akadályozza meg véletlenszerű elindítást. A fülkében nincs elég kijelző, ahol van ott előfordul, hogy nem magyar nyelvű. Az utastérben fontos (menetbefolyásoló) berendezések fedelei könnyen nyithatók.

A határozatból kiderül, hogy az Alstom nem nyújtott be számos alapvetően szükséges dokumentumot, például a korábban előírt vizsgálatok biztonságtechnikai elemzését, érintésvédelmi igazolást, vagy teljes körű tűzvédelmi alkalmassági igazolást.

A gyártó hanyagságát jelzik a hibás ábrák a kezelői kézikönyvben, vagy hogy az egyes leírásokban szereplő ábrák olvashatatlanok, nyomdahibásak.

A határozat megjegyzi, hogy a menetpróbák alatt elmaradt a vészfék ellenőrzése szétkapcsolt kocsiknál, nem vizsgálták a fékezési jellemzőket csökkentett üzemmódban, vagy áramszünet esetén (legalábbis erről nem adtak be semmilyen dokumentumot).

A hatóság szakemberei leírják, hogy ha valami - például rongálás - miatt elromlik a sebességmérő és -jelző EVR berendezés, és nem ad ki "0" sebességjelet a rendszernek, akkor az utastéri vésznyitók nehezen kezelhetőek, a jármű elején levő menekülőajtó viszont bezárva marad. Ez azt jelenti, hogy előfordulhat olyan meghibásodás, amelynél az utasokkal teli metrószerelvény reteszelt-bezárt állapotban marad, kinyithatatlan vészkijárattal

A határozat összefoglalója szerint "a fentiek a közlekedés biztonságát egyenként nem feltétlenül veszélyeztetik, azonban összességükben a jármű megfelelését megkérdőjelezik, így a típusengedély kiadása megtagadásának további alapját képezik".

Demszky: van még hat hónapunk

Még hat hónapig kötelező együttműködnie a BKV-nak és az Alstom cégnek abban, hogy az Alstom megszerezze a 2-es metró szerelvényeihez a hatósági engedélyt a felek által megkötött szerződés szerint, közölte Demszky Gábor főpolgármester újságírókkal hétfőn. A 4-es metró szerelvényeinek szállításával kapcsolatban még több hónap áll rendelkezésre, hogy elkerülje a főváros az európai uniós pénzek visszafizetésének veszélyét - tette hozzá a főpolgármester. Az MTI szerint Demszky Gábor hangsúlyozta, hogy a főváros a pénzénél marad. A már kifizetett részleteket ugyanis bankok garantálták, így ez nem vitaalap, azt a bankok fizetik meg. Ugyanez vonatkozik arra a 15 millió euróra is, ami a jólteljesítési garancia volt a szerződés szerint.
A BKV egyik legnagyobb szakszervezete szerint az Alstom metrókocsijai kisebb módosításokkal megkaphatnák a típusengedélyt és ezzel több milliárd forint kiadástól mentesítenék a közlekedési vállalatot. Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetség elnöke az MTI-nek hétfőn azt mondta: a fékrendszert nagyon egyszerű módosítással a magyar jogszabályoknak is megfelelővé lehet tenni.