Biciklis szupersztráda a metróalagútban?

2010.08.06. 22:58

Összesen 151 javaslat érkezett olvasóinktól arra az ötletpályázatra, amit szerdán hirdettünk meg a 4-es metró esetleg üresen maradó alagútjának  ideiglenes hasznosítására.

Ha a fővárosi önkormányzat felbontja a szerződést a metrókocsikat szállító Alstom céggel, az új járművek beszerzése miatt akár két évig is üresen állhat a 4-es metró alagútja, írtuk szerdán. Az üres alagút hasznosítására ötletpályázatot hirdettünk, amelyre olvasóinktól 151 javaslat érkezett.

A legtöbben kerékpárutat javasoltak az üres alagútba. Így megépülhetne a világ első földalatti biciklis szupersztrádája, ahol hétvégenként gördeszka- és BMX- és futóversenyeket lehetne rendezni.

Sokan alternatív közlekedési eszközöket álmodtak a hét kilométer hosszú betoncsőbe. Volt aki szerint riksa, mások szerint lóvasút, sőt ló szállíthatná az embereket a föld alatt. A lovas ötlet kidolgozója szerint csak fel kell szórni homokkal az alagutat: lovat bármelyik állomáson lehetne kölcsönözni, és a célállomáson pedig le lehet adni, a kölcsönkerékpár-rendszerekhez hasonlóan. Minden állomáson lenne istálló, a dolgozók lovász-szakképzésben részesülnének.

Másnak a Duna indította be a fantáziáját, szerinte meg lehetne alapítani a Velence Vízalatti Gondola Klubot. Hasonló ötlet a BKV-s egyenbárka, amivel bárki elevezhet a következő megállóig az egy méter magasan vízzel töltött alagútban.

Vízhez kötődik az az ötlet is, ami szerint a búvárturizmus fejlesztése érdekében, teljesen fel kellene tölteni az alagutat, máris lehet itt is búvárkodni, nem kell ide tenger. Sőt mivel Budapesten nincsen még barlangfürdő, a Gellért-téri állomást a Gellért fürdővel összekötve, ez is megvalósulhatna.

Víz helyett kolbászhúst javasolt egy másik olvasó. A politikusok úgyis szeretnek kolbásztöltő fesztiválokon pózolni: az egészet töltsük meg, borítsuk műbőrrel, és aspiráljunk a világ legnagyobb kolbászára a Guiness rekordok könyvébe, írja.

Mivel már az alagút egy részén elkezdték lerakni a síneket, volt, aki kézihajtányoknak való versenypályát ajánlott. A hajtás történhet saját erővel, vagy a metró csúszásáért felelős politikusokkal. A politikusok kapcsán többeknek is eszébe jutott a szellemvasút, vagy 4-es metrót szorgalmazó pártpolitikusok és engedélyező hatósági vezetők panoptikuma.

Néhányan egyenesen börtöncellákat alakítanának ki a mélyben a felelős várospolitikusoknak, de érkezett olyan javaslat is, hogy az egész fővárosi közgyűlés üléstermének le kellene költözni a metróalagútba.

Befutott olyan ötlet is, hogy le kellene terelni az alagútba a hajléktalanokat, így visszanyerhetné régi értelmét a "csöves" szó is. Más szerint feloszthatnánk több szakaszra az egészet, és elkezdhetnénk benne gombát termeszteni, de van aki a világ legnagyobb borospincéjét építené meg a vonalon, megállókban pedig talponállókat alakítana ki.

Sokan rendezvények céljára hasznosítanák az üres betoncsövet, ahol lehetne metálkoncert, technoparti (akár egy állandó Love Parade), sőt meg kehetne benne rendezni a betiltott Red Bull Air Race-t. Van aki ide száműzné a melegfelvonulást és az összes tüntetést, mivel itt nem lehet nagy kárt okozni.

Egy olvasó Hajdú Péternek fenntartott külön parkolóvá alakítaná az alagutat, más Ganz emlékhelyet és múzeumot hozna létre, de akadt olyan olvasó, aki extrahosszú bowlingpályát látna ott szívesen.

A legelborultabb ötlet szerint gigavakondokot kellene tenyészteni, majd kiereszteni az alagútban, fusson előttük, aki akar, mint a pamplonai a bikafuttatásnál.