Használt hannoveri villamosokat vesz a BKV 160 millió forintért, a járművekkel a régi Ganz-szerelvények egy részét váltják ki a jövő év elejétől. A BKV további hannoveri villamosokat és használt trolikat tervez még venni az európai használtjármű-piacról.
A BKV csütörtökön közölte: 16 darab TW6000-es típusú szerelvényre írtak ki korábban közbeszerzési eljárást, a járműveket egyenként 35 ezer euróért, azaz csaknem 10 millió forintért vásárolják meg. Várhatóan a jövő év elejétől állnak a forgalomba a szerelvények a 21-es és az 50-es villamos vonalán.
A BKV 2001 februárjában vásárolt 68 "hannoveri" villamost, azokért akkor 7,1 milliárd forintot fizettek. Az azóta eltelt 10 év alatt a közlekedési társaság - mint írták - pozitív tapasztalatokat szerzett az üzemeltetéssel kapcsolatban.
Jelenleg 584 villamoskocsival rendelkezik a BKV, ezek átlagéletkora 26 év, állapotuk a BKV szerint elfogadható színvonalú, a reggeli csúcsidőben 82 százalékuk forgalomba áll.
A fővárosi közgyűlés tavasszal döntött arról, hogy a BKV használt villamosokat vehet a fővárostól érkező 10 milliárd forintos tőkepótló támogatásból.
A TW6000-es villamosokat a Wikipedia szerint 1974 és 1993 között gyártotta először a német DÜWAG, majd a Siemens és a Linke-Hofmann-Busch, amely cég jelenleg az Alstom leányvállalata. Ez idő alatt a 28 méter hosszú, áramvisszatáplálásra is alkalmas járműből 260 darab készült.
Vitézy Dávid, a VEKE szóvivője elmondta, hogy a 16 most megvásárolandó hannoveri villamost ugyan fel kell újítani és költeni kell még rá, de ahhoz viszonyítva, hogy a BKV 120 millióért újít fel egy Ganz csuklós villamost, még mindig a fele pénzből kijön. Emellett a hannoveri villamosok jóval korszerűbbek (áramvisszatáplálás, fűtés) a Ganzoknál.
Mint megtudtuk jelenleg Hága város hirdette meg, hogy 16 ilyen típusú villamost eladna, ezért a járművek onnan érkeznek. Hága szintén 2001-ben vásárolta a 16 szerelvényt, mint Budapest a 68-at. Hágában egy metróvonal éítésének a befejezéséig szállították az utasokat, de már nem kellenek, ezért a város nagyon olcsón túladna rajtuk.
Hannover városi is 23 további használt TW6000-est dob a piacra, de drágábban. A BKV ennek ellenére azokat is meg szeretné majd venni, mert a Ganzoknál várhatóan még így is olcsóbbak lesznek. Egyelőre azonban nincs erre forrás.
Nemcsak használt villamosok, hanem használt trolik vásárlását is tervezi a BKV. Várhatóan a jövő héten írják ki a tendert arra a jelenlegi orosz ZIU-knál jóval korszerűbb használt trolira, amelyet egy német város közlekedési vállalata selejtez le, és ad el.