Nyitott ajtókkal száguldott a 3-as metró

2010.10.18. 11:05

A Ferenc körúti állomás és a Klinikák megálló között nyitott ajtóval száguldott az alagútban a 3-as metró egy szerelvénye a hétvégén. Az egyik utas videóra vette az eseményt és feltette a Youtube-ra, írta a BKV-figyelő.

Az utolsó kocsiban, amikor befutott a Ferenc körútra, még zárva voltak az ajtók, ahogy kell, számol be róla a Youtube-on a videót feltöltő MrAndrewsCs.

Amikor a szerelvény kifutott az állomásról, az ajtók nem csukódtak be, ezért rögtön szóltak a vészhivón a vezetőnek, aki azonban csak a következő állomásnál, a Klinikáknál kérdezte meg, hogy mi is a probléma.

A Klinikák állomáson ezt követően kiürítették az egész vonatot, ami üresen haladt tovább.

Mint azt a 3-as metrón dolgozóktól megtudtuk, az eset a következőképpen történt: megállt a vonat a Ferenc körútnál és ajtót nyitott. Az utascsere után azon az egy kocsin már egyik ajtó sem záródott be. Ilyen meghibásodáskor a vezetőfülkében nincs ajtójelzés (ami jelezné, hogy minden rendben van, a vonat összes ajtaja zárva), de ebben az esetben mégis volt.

Minden kocsin van egy RD nevű relé, aminek működnie kell, ha minden ajtó bezárul a kocsin, ezt végálláskapcsolók jelzik a relének. Tehát ez 8 végálláskapcsoló kocsinként és egy darab relé. Van egy KD nevezetű relé is, ez pedig a 6 db RD relé működése után jelez, ez adja a vonat ajtójelzést.

Jelen esetben kettős hiba volt, ami ritka. Nem záródtak az ajtók a kocsin (ez lehet egy biztosíték kiégése miatt, egyéb elektromos hiba miatt, vagy akár levegős probléma, mert az ajtók léghengerekkel záródnak). Emiatt azon a kocsin az RD relé nem működhetett volna. De mégis pont akkor romlott el, behúzott állapotban maradt. A vezető ezt a fülkében nem tudhatta. Ráadásul utolsó kocsi volt, ami nem is nagyon látható az állomási tükörben vagy monitoron.

A lenti videón a kiürített szerelvény továbbmegy a nyitott ajtókkal:

A vonat elindult, az utasok természetesen csak ekkor jeleztek a vésztelefonon. A következő állomáson a vonat megállt, a vezető hátrament, tájékozódott, majd az egész vonatból kiszállította az utasokat, ami megfelel a szabályzatokban leírtaknak.

A vezető a nagy zaj miatt nem nagyon értheti ilyenkor a vésztelefonon mondottakat, hiszen az adott kocsi nyitott ajtókkal közlekedik. Ha értette is volna, két megálló között lehetőleg nem állnak meg a vonattal (hiszen akár tüzet is jelezhetnek neki) be kell vinni a vonatot a következő állomásra.

Megkérdeztük a BKV sajtóosztályát, hogy indult-e vizsgálat az ügyben, választ későbbre ígértek.