Nem mondható fel az Alstom-szerződés?

2010.10.21. 14:51

Az Alstom sajnálattal értesült a BKV azon bejelentéséről, amely szerint a közlekedési vállalat felmondja a budapesti 2-es és 4-es metróvonal szerelvényeinek szállítására kötött szerződést, áll a cég lapunknak elküldött közleményében. A vállalat vezetőit meglepte a bejelentés, mert megítélésük szerint a szerződés felmondása nem alkalmazható.

Az Alstom hangsúlyozza, hogy a szerelvények műszaki paraméterei teljes mértékben megfelelnek a BKV által jóváhagyott és a Nemzeti Közlekedési Hatóság által 2007. augusztusában kiadott előzetes típusengedélyben rögzített szempontoknak.

Álláspontjuk szerint az új metrószerelvények a legszigorúbb uniós és nemzetközi biztonsági előírásokat is teljesítik, az Alstom eddig több mint 3000 Metropolis metrókocsit értékesített világszerte, amelyek közül 1852 metrókocsi a Budapest számára gyártott szerelvényekkel azonos vagy ahhoz hasonló fékrendszerrel készült. A kocsik például Szingapúrban, Sanghajban, Barcelonában és Isztambulban közlekednek.

Az Alstom elemzi a kialakult helyzetet valamint lehetséges válaszlépéseit. Eddig az Alstom mindvégig szorosan együttműködött a hatóságokkal és a BKV-val.

A jelenlegi helyzetben az Alstom el kívánja kerülni a bírósági eljárást, ezért bízik abban, hogy születhet olyan megállapodás, amely elfogadható mind a BKV, mind pedig a tulajdonos fővárosi önkormányzat számára.

Mint arról beszámoltunk, a BKV vezérigazgatója szerdán felmondta az Alstommal kötött metrókocsi-szerződést. Lehívták a szerződések alapján már kifizetett 108 millió euró visszafizetésére, valamint a jóteljesítésre vonatkozó  bankgaranciákat, és bejelentették kötbér- és kárigényét a szállító felé. A BKV tervei szerint új metrókocsitendert írnak ki, a 4-es metró további 3-5 évet csúszik.

Tarlós István főpolgármester csütörtöki interjúnkban nem zárta ki annak lehetőségét, hogy a szerződésbontás ellenére mégis megegyeznek az Alstommal a metrókocsik leszállításáról.