Teofil
5 °C
9 °C

Elindult a BKV Futár projektje

2010.12.30. 09:07
| Módosítva: 2010.12.30. 09:08

A napokban megkezdik a Szabó Ervin téri diszpécserközpont átépítését, elkezdték gyártani a buszokba szánt kijelzőket: elindult a BKV 6 és fél milliárdos megalogisztikai átalakítása, a Futár projekt. Az autóbuszok GPS-t kapnak, egyenletesebben indítják őket, megszűnik a vonatozás, amikor az összetorlódott járművek egymás után érkeznek be a megállóba. Az átalakítás 2012 nyarára fejeződik be, ekkor már mobilon is le lehet kérni, hogy hol jár a kívánt busz.

A Futár (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) projekt a lehető legjobb időben indult, jogszabály szerint ugyanis a digitalizálási kötelezettség miatt amúgy is elvonnák a BKV rádiófrekvenciáinak az engedélyét. A jelenleg használt rádiós rendszer nagyon rossz minőségű, a diszpécser sokszor csak 3.-4. hívásra éri el a buszsofőrt, a mikrofon pedig annyira recseg, hogy a sofőrök néha már inkább a saját mobiltelefonjukat használják helyette, megkockáztatva ezzel a szabálysértési bírságot is.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ igazgatója elmondta: a beruházás egyik eleme, hogy a kommunikációs rendszer átáll digitális technikára. De a diszpécser nemcsak beszélni tud majd a sofőrrel, a buszokba épített GPS-berendezések alapján pontosan látja azt is a központban, hol van az adott járat. Egyenletesebben tudja indítani a járműveket a vonalon, megszűnhet a gyakran tapasztalható torlódás, amikor az egy vonalon járó buszok ráfutnak egymásra.

Forrás: BKV

A GPS-ek nem csak jeleket adnak, hanem fedélzeti számítógépként is működnek majd. Ez a berendezés vezérli a kijelzőket, az akusztikus utastájékoztatást, a későbbiekben pedig az elektronikus jegykezelőket és a kamerák adatait is.

Az egyenletes, menetrendet pontosan tartó közlekedést segíti majd az is, hogy a buszokba jelzőlámpa-befolyásoló rendszert építenek be. Ez nem azt jelenti, hogy a busz érkeztével megbolondul a jelzőlámpa és hirtelen vált pirosból zöldbe, hanem azt, hogy a jeladót érzékelve a lámpa tovább kitartja a zöldet, vagy pedig előbb ad zöld jelzést.

A rendszert - a Futár projekttől függetlenül - először a Combinókba építik be, jövőre a Nagykörúton már a villamosok határozhatják meg a lámpaváltásokat. A várakozás szerint ezzel az egész vonalon mintegy 2-2,5 perc menetidő-javulást tudnak elérni, ami lehetővé teszi, hogy két Combinót kispóroljanak a 4-6-osról, és áthelyezhessenek a 2011-es felújítás után az 1-es vonalára.

A buszok 2012-re kapják meg ezeket a berendezéseket, és az első, kísérleti időszakban csak 30, főleg külvárosi csomópontban használják a jelzőlámpák befolyásolására.

Forrás: BKV

Az utastájékoztatás is javul: az összes buszon automata mondja be a megállókat, új kijelzőket szerelnek be. A megállók egy részében, összesen 257 nagyobb forgalmú, több vonalat is ellátó állomáson olyan LED-es tájékoztató kijelzőket szerelnek fel, ami kijelzi azt, hogy az adott busz mikor indul, érkezik, vagy ha gond van a vonalon, akkor miért (például lerobbant busz, baleset). Ez utóbbi történhet akusztikusan is a felszerelt rádiós hangszórókon keresztül.

2012-re online lehet követni a buszokat, számítógépről vagy okostelefonról meg lehet nézni, hogy melyik járat éppen hol tart, mikor érkezik a megállóba, hülyetelefonról pedig sms-ben lehet lekérdezni a kívánt információkat. A kijelzőket a német Lumino, a rádiós kommunikációs rendszert az olasz Selex szállítja. A beruházás összesen 6,65 milliárd forintba kerül, amiből 4 milliárd forint az uniós támogatás.

Az eszközöket könnyű lesz áthelyezni, ha netán új buszok érkeznének a BKV-hoz, a beépített többfunkciós kijelzőket pedig csak olyan járművekbe szerelik be, ami még legalább tíz évig fut még. Arra a kérdésre, hogy ha van hatmilliárd forintja a BKV-nak, akkor miért nem új buszokat vásárol, Vitézy azt válaszolta, hogy egyrészt az unió buszvásárlást nem támogat. Másrészt hozzátette, hogy mintegy kétmilliárd forintot úgyis rá kellett volna költeni a rádiós átállásra, mert különben minden végállomásra egy külön embert kellene állítani, a többi pluszt pedig gyakorlatilag ingyen kapja a BKV a támogatás felhasználásával.

Forrás: BKV

A projekt csak a buszokra és a villamosokra vonatkozik, a HÉV és a metróvonalak különböző problémák miatt kimaradtak, így például a szentendrei HÉV-vonalán is marad egyelőre a nagy botrányt kavart "hajszárítóval kombinált plazmatévés rendszer", ami miatt rendőrségi eljárás is indult.

Értékeljen és nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Mondja el melyik, és nyerjen értékes ajándékaink közül!

Ajándékozzon utazást karácsonyra!

Nem tudja mivel lepje meg kedvesét? Válasszon szállásutalványaink közül egyet!