Konrád
8 °C
21 °C

Elindult a BKV Futár projektje

2010. 12. 30. 09:07

A napokban megkezdik a Szabó Ervin téri diszpécserközpont átépítését, elkezdték gyártani a buszokba szánt kijelzőket: elindult a BKV 6 és fél milliárdos megalogisztikai átalakítása, a Futár projekt. Az autóbuszok GPS-t kapnak, egyenletesebben indítják őket, megszűnik a vonatozás, amikor az összetorlódott járművek egymás után érkeznek be a megállóba. Az átalakítás 2012 nyarára fejeződik be, ekkor már mobilon is le lehet kérni, hogy hol jár a kívánt busz.

A Futár (Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer) projekt a lehető legjobb időben indult, jogszabály szerint ugyanis a digitalizálási kötelezettség miatt amúgy is elvonnák a BKV rádiófrekvenciáinak az engedélyét. A jelenleg használt rádiós rendszer nagyon rossz minőségű, a diszpécser sokszor csak 3.-4. hívásra éri el a buszsofőrt, a mikrofon pedig annyira recseg, hogy a sofőrök néha már inkább a saját mobiltelefonjukat használják helyette, megkockáztatva ezzel a szabálysértési bírságot is.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ igazgatója elmondta: a beruházás egyik eleme, hogy a kommunikációs rendszer átáll digitális technikára. De a diszpécser nemcsak beszélni tud majd a sofőrrel, a buszokba épített GPS-berendezések alapján pontosan látja azt is a központban, hol van az adott járat. Egyenletesebben tudja indítani a járműveket a vonalon, megszűnhet a gyakran tapasztalható torlódás, amikor az egy vonalon járó buszok ráfutnak egymásra.

Forrás: BKV

A GPS-ek nem csak jeleket adnak, hanem fedélzeti számítógépként is működnek majd. Ez a berendezés vezérli a kijelzőket, az akusztikus utastájékoztatást, a későbbiekben pedig az elektronikus jegykezelőket és a kamerák adatait is.

Az egyenletes, menetrendet pontosan tartó közlekedést segíti majd az is, hogy a buszokba jelzőlámpa-befolyásoló rendszert építenek be. Ez nem azt jelenti, hogy a busz érkeztével megbolondul a jelzőlámpa és hirtelen vált pirosból zöldbe, hanem azt, hogy a jeladót érzékelve a lámpa tovább kitartja a zöldet, vagy pedig előbb ad zöld jelzést.

A rendszert - a Futár projekttől függetlenül - először a Combinókba építik be, jövőre a Nagykörúton már a villamosok határozhatják meg a lámpaváltásokat. A várakozás szerint ezzel az egész vonalon mintegy 2-2,5 perc menetidő-javulást tudnak elérni, ami lehetővé teszi, hogy két Combinót kispóroljanak a 4-6-osról, és áthelyezhessenek a 2011-es felújítás után az 1-es vonalára.

A buszok 2012-re kapják meg ezeket a berendezéseket, és az első, kísérleti időszakban csak 30, főleg külvárosi csomópontban használják a jelzőlámpák befolyásolására.

Forrás: BKV

Az utastájékoztatás is javul: az összes buszon automata mondja be a megállókat, új kijelzőket szerelnek be. A megállók egy részében, összesen 257 nagyobb forgalmú, több vonalat is ellátó állomáson olyan LED-es tájékoztató kijelzőket szerelnek fel, ami kijelzi azt, hogy az adott busz mikor indul, érkezik, vagy ha gond van a vonalon, akkor miért (például lerobbant busz, baleset). Ez utóbbi történhet akusztikusan is a felszerelt rádiós hangszórókon keresztül.

2012-re online lehet követni a buszokat, számítógépről vagy okostelefonról meg lehet nézni, hogy melyik járat éppen hol tart, mikor érkezik a megállóba, hülyetelefonról pedig sms-ben lehet lekérdezni a kívánt információkat. A kijelzőket a német Lumino, a rádiós kommunikációs rendszert az olasz Selex szállítja. A beruházás összesen 6,65 milliárd forintba kerül, amiből 4 milliárd forint az uniós támogatás.

Az eszközöket könnyű lesz áthelyezni, ha netán új buszok érkeznének a BKV-hoz, a beépített többfunkciós kijelzőket pedig csak olyan járművekbe szerelik be, ami még legalább tíz évig fut még. Arra a kérdésre, hogy ha van hatmilliárd forintja a BKV-nak, akkor miért nem új buszokat vásárol, Vitézy azt válaszolta, hogy egyrészt az unió buszvásárlást nem támogat. Másrészt hozzátette, hogy mintegy kétmilliárd forintot úgyis rá kellett volna költeni a rádiós átállásra, mert különben minden végállomásra egy külön embert kellene állítani, a többi pluszt pedig gyakorlatilag ingyen kapja a BKV a támogatás felhasználásával.

Forrás: BKV

A projekt csak a buszokra és a villamosokra vonatkozik, a HÉV és a metróvonalak különböző problémák miatt kimaradtak, így például a szentendrei HÉV-vonalán is marad egyelőre a nagy botrányt kavart "hajszárítóval kombinált plazmatévés rendszer", ami miatt rendőrségi eljárás is indult.

Hozzászólások (80)

  • webber2010.12.30 09:19:01

    Hát, ha ez igaz...

  • zsebi662010.12.30 09:20:52

    Egyik szemem sír a másik nevet. Végre. De miért kellett ehhez Olasz cég amikor itthon rengeteg GPS-sel foglalkozó cég van. Sajnos csak arra tudok gondolni a BKV hogy vagy azért hogy megelőzzék az itthoni korrupciót, vagy épp azért hogy ne itthon legyen valaki a másik zsebében.
    De jó lenne tudni hogy ezúttal a több mint 6 milliárdból semmit nem nyúl le senki....

  • eloszto2010.12.30 09:22:26

    Svédországban néhol ez úgy megy, hogy sms-zni kell egy számra, ha azt akarod hogy menjen a megállód fele a busz (haver mesélte,, hogy alapból megy x vonalon, de ha odaszólnak, akkor tesz egy kitérőt a dombtetőre, ahova egyébként nem menne fel, ha a buszon se jelezné senki).

  • schdl2010.12.30 09:22:51

    Hehehehe

  • prettyinpink2010.12.30 09:24:18

    "megkockáztatva ezzel a szabálysértési bírságot is" - szabálysértés, hogy a rádió helyett mobilt használnak...nyilván.

  • Elstron2010.12.30 09:29:16

    eloszto: a BKV-nál is van ilyen, éjjel a budai oldalon...

  • peppemaci2010.12.30 09:29:28

    A hetes buszba minek dzsípíesz? A pilóta elfelejtette az útvonalat? Vagy inkább a dugómentes mellékutcákban akar közlekedni a hernyó busszal???

  • Locassen2010.12.30 09:31:44

    prettyinpink: vezetés közben mobilozni ősi szabálysértő szokás

  • privateer2010.12.30 09:34:44

    Párizsban is működik hasonló rendszer. Immáron 10 éve ha nem több.
    Neten megnézed hol jár a buszod és kisétálsz időre.
    Megállóban látod, hogy jön 1, 11,21 perc múlva a busz.

    Nem rossz ötlet, és remélem hogy a jármű tisztaság is, meg a műszaki állapot is eléri végre azt a szintet amit elvárunk.

  • bunko_jobbos2010.12.30 09:35:10

    Sajnos itthon ez a trend, hogy mindennel külföldi céget bíznak meg. A vezetők impotensek, csak a seggük féltése érdekli őket. Inkább megvesznek egy távoli cég kipróbáltnak hazudott rendszerét, minthogy egy magyar kis céget bízzanak meg. Remélem, az új vezetés alatt ez változni fog. (Gondolom a szerződést még az "átkosban" (értsd: Demszky-korszak) kötötték.)

  • privateer2010.12.30 09:35:41

    peppemaci: a hetes nem is megy olyan rosszul, a külön buszsáv miatt.

  • RosszQtya2010.12.30 09:36:33

    kapásból beteszik tesztelés nélkül a kombinőkbe, de a buszokban csak külvárosban merik -.-"

    "gyakran tapasztalható torlódás, amikor az egy vonalon járó buszok ráfutnak egymásra."

    szeretném én ezt csepelen tapasztalni, de ne legyek finnyás, elfogadom csak napi 1x! este a 38as követési ideje 40(!) perc 10rugóért ez jár! sűrűbben járnak a volánbuszok(és olcsóbban!!), csak befelé nem állnak meg utasfelvétel miatt...

  • brlv242010.12.30 09:42:05

    @peppemaci: Ha tudnad, hogy mi az a GPS nem kerdeznel ekkora baromsagot:)

  • Zoran2010.12.30 09:43:16

    És mi van olyankor ha két busz egyszerre ér egy kereszteződéshez, mindenkinek zöld lesz?
    :-)

  • Alapvető élelmiszer2010.12.30 09:46:30

    RosszQtya
    Annak a "parasztvillamosnak" (egyesek volánbusznak ismerik) írd föl a rendszámát és add le az ügyfélszolgálaton.
    A volánbuszosnak ugyanúgy kötelező megállnia a megállóban, ha ott felszálló utas van és ugyanúgy, ha leszálló.

  • mqqq2010.12.30 09:46:37

    hülyetelefonról :DDDDDDDDDDDDDDDDD
    amúgy érdemes lementeni (sic!) a cikket, rohadt kíváncsi leszek, mi valósul meg belőle 2012-re...

  • Sicc2010.12.30 09:55:49

    Hát erről az ötletről azért érdemes volna megkérdezni a közlekedésmérnököket is! Ha háromezer busz és villamos fogja kapcsolgatni a közlekedési lámpákat, akkor Budapest közlekedése gyakorlatilag megáll.

    Egyébként ez amúgy is kivitelezhetetlen, mert az FKF még arra is képtelen, hogy a forgalomtól, időjárástól függően dinamikusan állítsa a programokat a kereszteződésekben. Ehhez képest a BKV által szabályozott rendszer Budapesten még a sci-fi kategóriába tartozik.
    A BKV a saját járműveit sem tudja normálisan üzemeltetni. A város közlekedését ilyenekre bízni kész őrültség volna.

  • Gyíkarc2010.12.30 09:56:48

    A 4-6-os járatsűrűsége eléggé ott van hétköznap! A mellék utcában mekkora lesz a várakozás az autósoknak, mikor a vili 1-2 percenként húz majd el mondjuk a király utca előtt és folyamatos zöldön (3pöttyön) lesz majd a vonaluk...

  • Dr. Béla2010.12.30 10:00:06

    2010.12.30 09:46:37mqqq

    Ha akár csak a fele is megvalósul, akkor sem adok többet fél évnél az egész rendszernek. A megállókat szétverik, lefújják, a GPS-eket meg szépnen kilopkodják a szakadt ikaruszokból. Arra nem képesek a BKV-nál, hogy télen eltakarítsák a havat a megállókból vagy, hogy naponta kitakarítsák a buszokat.

    Ez kb olyan mint, hogy foci EB-t akarunk rendezni, mikor még egy szaros bajnokit sem tudnak megrendezni anélkül, hogy ne vernék szét a stadiont.

    Talán először az alapokat kéne rendbe tenni, aztán lehetne építkezni. De úgy tűnik semmi sem fog változni, ez az Orbán-Vitázy Dávid szépen lenyúlja ezt a 6 milliárdot (is) akárki megláthassa...

  • nitrobi2010.12.30 10:01:22

    Sicc - nem állítja át a lámpát csak egy jelet küld, hogy hahó itt vagyok (olyan mint a gyalogátkelőhelyen a nyomogomb). Akkor történhet előbb a váltás ha egy kereszteződés két szembeni oladlán legalább két busz( villamos) is jelzett. A dolog csak annyi, hogy előbb vált, de nem a busz kapcsolgatja a lámpát hanem maga a lámpának a vezérlése a beérkezett jelek függvényében.

  • Attack!2010.12.30 10:02:50

    Hö!
    A cikkecskéből egy adatocska erősen hibádzik!
    Nem véletlenül!
    Az egy dolog hogy német meg olasz cégek az alvállakozók, de vajon mért nem írják le az újabb szokásos indexes vitézista reklámcikkben hogy a fővállakozó az egyik legnagyobb magyar mutyicég a Synergon?
    Na ki ad választ rá?

  • Gyíkarc2010.12.30 10:08:03

    2 pöttyön basszus! A 3 az a szopó ág! :D

  • whitboy2010.12.30 10:13:27

    már megint valami faszságra költenek milliárdokat a roncs buszok helyrehozatala vagy kicserélése előtt.
    ölje már meg vki orbant

  • Grafithuszar2010.12.30 10:16:55

    @peppemaci: Bár brlv24 már célzott rá akommentjében, én most felvilágosítalak :)
    Amiről te beszélsz az a GPS _Navigáció_, az a kis valami ami a te kocsidban is valószínűleg van, és ha beütöd hogy hova akarsz menni, akkor időnként mondja hogy jobbra, vagy balra.

    Amit a BKV buszaiba építenek be az _nem_ navigáció, nem arra kell, hogy megmondják a sofőrnek merre menjen, hanem arra, hogy a busz pozícióját megtudják. Ezért kell a GPS, mert enélkül, nem lehetne megállapítani hogy hol jár a busz.

  • öntelt radírpók2010.12.30 10:18:25

    1. fejlettebb nagyvárosokban már mindenhol ilyen működik, a mostani rendszer pedig nemcsak elavult, de már-már használhatatlan
    2. a projekt nagy része CÉLZOTT eu támogatásból megy (értsd: ebből a pénzből nem lehetne buszt, lélegeztetőgépet stb. venni)
    3. már önmagában azzal, hogy két Combino felszabadul, rohadt nagy megtakarítást érnek el. Egy ilyen villamos darabja majdnem 1 milliárd Ft

  • Eyesis2010.12.30 10:18:32

    Jó jó, de most tényleg ez lenne a legfontosabb, ahová kell 7 milliárd? Eleve csak Budapestet érinti, ez kb. 2 millió ember a 10 millióból, és a budapestieknek sem a 100%-a buszozik, pláne nem pont ezeken a vonalakon... Ez tipikusan egy kényelmi, luxus cucc, ami helyett száz fontosabb dologba is mehetett volna ez a pénz...

  • Eyesis2010.12.30 10:20:00

    Most nézem öntelt radírpók írását... ha ez közel 100% eu támogatásból van, akkor nem zavar :) de az eu is vicces, hogy ezt támogatja :) tényleg nem lenne más fontosabb? vagy ez ennyire fontos? :)

  • misztikus alfahím2010.12.30 10:28:04

    Mennyivel egyszerűbb lenne, ha a látogatóknak nem kellene kommentelésen törni a fejüket. Elég volna minden posthoz 3 választási lehetőséget beilleszteni, így mindenki a neki tetszőre klikkolhatna ezzel letudva a pillanatnyi közléskényszerét.

    Adott posthoz javaslom a következőket:


    A) Micsoda egy szar ez? Micsoda hülyeség. Minek kell ez, kinek kell ez? Szánalom, micsoda szar ország vagyunk.

    B) Micsoda? Svéd-Francia-Olasz stb. országban már régóta van ilyen, nálunk meg csak 2012-re lesz. Legalább 15 éve illett volna bevezetni, ez létfontosságú. Szánalom, micsoda szar ország vagyunk.

    C) Létfontosságú lenne, de ugyanakkor felesleges is, de mindegy, mert a patásördög Orbán ellopja az egészet. Szánalom, micsoda szar ország vagyunk.

  • toodark2010.12.30 10:31:42

    Dr. Béla: hát a GPS-t pont nincs értelme ellopni: navigációra használhatatlan, de ha bekapcsolod, ott fog villogni a diszpécser képernyőjén a tolvaj helyzete.

    (Persze nincs kétségem afelől, hogy legalább egy ember lesz olyan hülye, és kipróbálja)

  • FaPe2010.12.30 10:37:29

    @Eyesis: igen fontos, legalább is az átállás digitális adásra. Azon a frekvencia sávon amin most az analóg adás van, simán mehetne 4-5 digitális.
    Egy-egy frekvencia sávot nagyon drágán lehet csak "bérelni", szóval hosszabb távon jobban megéri. Ezért támogatja az EU ennyire.

  • robian2010.12.30 10:40:29

    GPS műholdas helyzetmeghatározó . nem összekeverendő a navigáció nevű kvarcjátékkal ami szériatartozék minden lefóliázott stiftben

  • FKU-9192010.12.30 10:55:02

    Nagyon sok téves infótok van, a posztok alapján. Ez a rendszer igenis alkalmas útvonaltérképet is megjeleníteni, sőt kiírja és mondja is a járművezetőnek merre kell mennie. Ennek óriási előnye, pótlásnál, terelésnél van. Sőt a rendszer arra is képes, hogy átállítsa a kijelzőket az adott útvonalnak megfelelően és be is mondja a terelés tényét útvonalát és a megállókat is. Persze ez szoftver kérdése. Felesleges: nem, nem az, nagyon is kell. A készülékek simán áttelepíthetők tetszőleges típusú buszba, villamosba bármikor.
    Jelzőlámpa állítás: nem lesz káosz, ezt nyugaton is megoldották már, csak vezérlés szoftver kérdése az egész.
    Magyar beszállító: a pécsi HClinear nem vállalt részt a projektben, ezért nem ők nyertek.

  • Krull,a harcizom2010.12.30 10:56:23

    misztikus alfahím: lájk!!! :D

  • randomgenerator2010.12.30 11:14:29

    Jól hangzik. De én olyat valósítanék meg, hogy a személygépkocsikban van nyomógomb és a lámpa alatt meg kell nyomni, hogy zöldre váltson. Más közlekedjen háboríthatatlanul. :)

  • Sword2010.12.30 11:19:59

    Lószar kenyérrel, ennyit ér az egész.
    Debrecenben is GPS alapú rendszer van.
    Hol működik, hol nem. Az utastájékoztató lefagy és a buszok torlódása is megszokott.
    Az egyik sofőr elmondta, hogy ha sokáig indítózik, akkor meghal az egész rendszer és újra kell indítani...

  • brlv242010.12.30 11:33:56

    "Az utastájékoztató lefagy és a buszok torlódása is megszokott."

    Na ezert nem szabad olcson szart venni. :)
    6 milliard amugy sem sok, ennek a rendszernek eleg osszetett a hatter infrastrukturaja is..

  • mrzigi2010.12.30 11:34:59

    bunko_jobbos:
    totál igazad van: a faxért nem képesek magyar céget megbízni vele ?????

    Van egy csomó jó fejlesztőnk, sok fejlődésre képes magyar cég ... erre a külföldi szarát kell venni, ahol az adaptáció és utólagos fejlesztés a legkisebb dologra is úgy kezdődik, hogy 7-8 számjegyű számla (a magyar meg 4-5 ... vagy ingyé bevállalja presztízsből) ... és csak megy ki a pénz az országból.

    Ezt mikor látja már meg az a sok hülye, idegen érdekeket kiszolgáló (alias lefizetett) vezető ?!?!!

  • dupi2010.12.30 11:37:22

    C) :D

  • Domenico Dicanio2010.12.30 11:40:48

    Akkor ezek a buszok már most inteligensebbek mint a bkv ellenőrök...

  • brlv242010.12.30 11:41:20

    "totál igazad van: a faxért nem képesek magyar céget megbízni vele ?????"

    Sajnos azert mert a magyar cegek nem kepesek komplett, kiprobalt, mukodo rendszert szallitani 1 even belul.

  • Kékosztriga2010.12.30 11:53:28

    @mrzigi: Ez volt az első ami nekem is eszembe jutott.
    @brlv24: Ezzel vitatkoznék. Egy szoftver fejlesztő cégnél dolgozom s tudom, hogy vannak ilyen magyar rendszerek, nem is egy! Még vidéki kezdeményezések is vannak/voltak. Pl.: Miskolc. Khm...
    Eccerűen nem értem miért kell olasz céget megbízni ilyesmivel. Van ma Magyarország kellő know-how hozzá. Ha nincs elég tőke, akkor pedig tessék a kkv szektort segíteni ebben s a magyar kkv-t hozzá juttatni egy ilyen projekthez/projektbe. Szted egy magyar TISZTESSÉGES kkv-nak mennyi esélye van egy ehhez hasonló projekt közelébe jutni??? (Válasz: SEMMI)

  • T mint T2010.12.30 11:56:13

    "totál igazad van: a faxért nem képesek magyar céget megbízni vele ?????"

    Azért is, mert a tőke jelentős része EU támpgatás. Ilyen esetben nem lehet csak magyar cégeket megbízni. Már eleve az EU szintű közbeszerzés feltételeinek a magyar cégek jelentős része nem felel meg.
    Ez is hozzátartozik a nagy magyar valósághoz... még mielőtt elszállnánk magunktól meg a saját képességeinktől...

  • mrzigi2010.12.30 11:57:11

    brlv24: ebből lesz ugyebár az ördögi kör ... nem tőle rendelem, mert nincs referenciája ... nem is lesz referenciája, mert nem tőle rendelem ...

    Amúgy hülyeség. Azok sem komplett, kipróbált rendszerek!
    Más az infrastruktúra, más rendszerűek a lámpák, még talán más gyártó a központoknak ... tehát így is úgy is ide kell, hogy egyedileg fejlesszék.

    Talán ha magyar cég lenne megbízva ilyen fejlesztéssel, akkor megfizetnék fejlesztőiket, akik utána nem kellene hogy kimenjenek (megélhetési kivándorlás), majd kintről fejlesszék le sokkal drágábban ami ide kell ...
    Logikus, nem ?

  • T mint T2010.12.30 11:58:23

    Visszatérve a cikkre: bár már látnám!

    Vitézy hozzáállása elég bíztató. De aztán biztos lesz indok (költségvetési hiány, válság, más prioritások, EU visszavonta a támogatást korrupciós ügyek miatt, stb. stb), hogy végül miért nem valósult meg, vagy miért maradt félbe...

  • c.22010.12.30 12:03:21

    A beruházás összesen 6,65 milliárd forintba kerül, amiből 4 milliárd forint az uniós támogatás.

    azért ez tényleg nem olyan rossz ár.
    a rendszer meg ugyse lesz jobb, szóval ezzel már sztem kár is foglalkozni, de látom a legtöbb ember még mindig azt hiszi, hogy az itteni kommentek bárkit is érdekelnek=)

  • ampelmann2010.12.30 12:11:26

    de most tenyleg ez a legfontosabb az unijónak is

  • fred072010.12.30 12:15:46

    Ha magyar céget bíznak meg, akkor korrupció, zsebbe megy pénz, ha külföldit, akkor meg szégyen hogy nem magyart. :D:D:D Itt a BKV nem nyerhet. :D

  • fred072010.12.30 12:18:21

    "Jó jó, de most tényleg ez lenne a legfontosabb, ahová kell 7 milliárd? Eleve csak Budapestet érinti, ez kb. 2 millió ember a 10 millióból, és a budapestieknek sem a 100%-a buszozik, pláne nem pont ezeken a vonalakon... Ez tipikusan egy kényelmi, luxus cucc, ami helyett száz fontosabb dologba is mehetett volna ez a pénz..."

    A nagy része uniós támogatás.

  • gulb2010.12.30 12:19:02

    Azt mondja meg nekem valaki mit szamit az, hogy hol jar a busz? majd jon es kesz... ez nem taxi ez busz aki azzal jar tudja jonapot.. arra kellene koncentralni, hogy idobe erjen oda ami a menetrendje.. vicc...
    Meg aki bkv-val jar nem gondolom, hogy mobilon fogja csekkelni merre jar a busza mert NINCS RA PENZE...szanalom

  • ampelmann2010.12.30 12:19:53

    az unios támogatás nem jár buszok fejlesztésére? akkor unio éljen nélkülünk...

  • ébrenjáró2010.12.30 12:33:53

    Aki itt "miért nem magyar cég"-ezik, annak ajánlom figyelmébe a BKV udvari magyar beszállítóját, a Protokon nevű ipari hulladékgyárat. A jegyautomatáknak nevezett szemeteik 90%-a nem működik. Ráadásul olyan méretűek amibe a japánok egy atomerőművet is bele tudnak zsúfolni, de ezek még egy jegykiadót se tudnak. A buszok kijelzőit is magyar cég gyártotta, ugyanolyan szarok.
    Az Ikarus és a Credo is pofátlanul kihasználja, hogy csak rá kell rakni a címkét, hogy magyar és a sok zombi máris kövezeti akármilyen szar is, ők belelátják, hogy a világ legjobb busza.
    A NABI-féle buszban sokkal több magyar szellemi tőke van, nem ázik b és sokkal jobban is néznek ki[link]

  • Pályaelhagyó autóversenyző2010.12.30 12:34:33

    kulfoldi kkv-nak sincs eselye, nyugi. a nyertesek nem kkv-k.

    amugy egy ilyen rendszer egy aranybanya lehet a menetrendtervezeskor, szoval jo dolog ez.

    bar engem addig nem erint igazan, amig nem lesz ido alapu jegy

  • mrzigi2010.12.30 12:39:36

    fred07:
    "Ha magyar céget bíznak meg, akkor korrupció, zsebbe megy pénz, ha külföldit, akkor meg szégyen hogy nem magyart"

    Fentebb írta valaki, hogy magyar cég lett megbízva, mint fővállalkozó (közismert pártkapcsolatokkal rendelkező) ... az a gáz, hogy az alvállalkozói, a TÉNYLEGES munkát végzők nem magyar cégek !!!

    A haszon nagy része persze akkor sem a magyar cégeknél csapódna le ... de legalább túlélnének!

    Ja, és aki ellopja a magyar vállalkozók jussát, (mint a Tesco aki nem fizetett ki magyar vállalkozókat, meg a Megyeri híd hirtelen csődbe vitt középvállalkozója aki eltűnt a pénzzel) ... na az ilyenekre bevezettetném a kínai módszert: halál!
    És akár Kínában, már itt is választhatna: golyó, vagy méreg ?

    Kivégzés este nyolckor, minden adón, minden csatornán ...

  • sanya182010.12.30 12:43:26

    Engem az érdekelne ebben a jelzőlámpa kapcsolgatásban (oké, befolyásolásban), hogy bárki végiggondolta-e, hogy mondjuk egy nagyobb csomópontban oké, hogy a combino nyer 5 másodpercet, de hasonló mennyiségű autós (esetleg gyalogos és kerékpáros) utas bukik, nemzetgazdasági szinten az időnyereséghatás kiegynelítődik (és megjelenik az álló autók nagyobb környezetterhelése). Lehet hogy a BKV-nak olcsóbb de az országnak is? Készült vajon erre hatástanulmány? (a válasz gyanítom NEM)

  • esperanto2010.12.30 12:59:58

    1.
    A 86-os busznál már működik egy kijelző. Csak az a baj, hogy kicsi az a kijelző, amelyiken azt mutatják, hogy hány perc múlva jön a következő. Kéretik ezt nagyon nagy számokkal kijelezni, hogy már a 160-as, 260 megállóból el lehessen olvasni (ez kb. 30 méter)
    2.
    A metrónál sokat segítene, ha már a mozgólépcső tetején látnánk, hogy hány perc múlva jön a következő.
    3.
    A HÉV-nél is sokat segítene, ha egy feltűnően villogó szám mutatná, hogy hány perc van még az indulásig.

  • mrzigi2010.12.30 13:03:21

    sanya18: most hogy mondod, én már rá is jöttem milyen lesz ez ...
    Ki próbált már keresztbe átmenni a gödöllői-csömöri HÉV vonalán, azaz a Kerepesi-Veres Péter úton? Rémálom!

    Na ott pl úgy néz ki, hogy a kereszteződés előtti megállóba beáll a HÉV, erre máris piros. Ott álldogál, fel-le szállnak ... közben már 2x kapott volna zöldet a keresztirányú út, de ezért nem.
    Na, elment, végre a ciklusba következőnek zöldet kap a keresztút ... de jön visszafelé is a másik. Az miatt is jó előre piros lesz ... így megint kiesik 2-3 zöld.
    Jobb esetben nem pont ekkor áll megint az elsővel megegyező irányból be a megállóba a következő.
    Rosszabb esetben meg igen, és szopik a sok szerencsétlen autós ...
    A sok kocsi meg csak torlódik, áll, és ez miatt környezetszennyez ...

  • newtehen2010.12.30 13:07:35

    Miért nem lehet magyar céget megbízni? Már megint lapátolják kifelé a pénzt.
    A tenderbe pedig bele kell írni, hogy a pályázó köteles elvégezni a pályázott munkát, nem adhatja tovább.

  • Sikin2010.12.30 13:10:07

    Továbbra sem vitázva, nem olvasva a további kommenteket, csak tájékoztatásul: bizonyos értékhatár felett KÖTELEZŐ a közbeszerzési eljárás, pláne, ha az Unió 4 milliárdot ad a projektre. Elvárás, hogy ezért a pénzért cserébe megversenyeztessék a cégeket, s az Uniós 4 alapérték egyike értelmében bármely Uniós tagállamban bejegyzett cég indulhat ezen a közbeszerzésen.

    Nem tudom, miért tornáznak itt egyesek azon, hogy nem magyar cégnek "adták oda" a megrendelést, miközben 2004 óta tagjai vagyunk az Uniónak, ezeket az apróságokat illene már tudni. És az is kötött egy ilyen közbeszerzési eljárásban, hogy prioritás a legjobb ár és a legjobb minőség.

    Szóval ne túrázzatok gyerekek!

    Üdv.

    (Ui.: ez az alapelv, az megint más kérdés, hogy egy nemzetközi gigakonzorcium és egy magyar középvállalkozás közül melyik tud több kenőpénzt adni, vagy éppen melyik tudja jobban lenyomni az árat, amit aztán majd felnyom a kivitelezési szakaszban...)

  • supertroll20002010.12.30 13:11:40

    zsebi66: te vagy már naív, az a cég nyeri a tendert, aki többet hajlandó visszacsorgatni, szerinted miért 6 milliárd? 6 milliárdból egy buszparkot veszek neked, ami magától megy körbe a városban. najó nem, de majdnem :D

  • seikof2010.12.30 13:11:42

    Megint mi ez a baromság hogy az EU nem ad pénzt buszra? Lengyelországban a járműbeszerzések fele EU-s pénzből van, és a legtöbbet az EU 70-80%-al támogat, vagyis az önrész baromi kevés. Csak nálunk a szaros vasútra megy el a pénz!!!

  • Sicc2010.12.30 13:16:52

    Igen, valóban megoldották 'nyugaton', hogy a busz beleszól a forgalomirányító lámpák vezérlésébe, csak hogy ott vannak pl. forgalommértő hurkuk, és még működnek is ráadásul.
    Mióta a Siemens rátette a kezét a fővárosra (Köszönet érte Demszkynek) azóta nincs pénz ezek cseréjére, telepítésére, és üzemeltetésére, valamint a programok elkészítésére, mert a drága jó Siemens horror összegekért vállalja a programozást. NA már most ha bemész az FKF-hez, akkor azt látod, hogy húsz éve még arra sincs pénz, hogy lemossák az álmennyezetet.

    Budapesten akkor lesz jó a közlekedés, ha kidobják a Siemenset úgy, hogy még a nevét is elfelejtsék! Nem csak a közlekedésből, de a kórházakból is! Mindenhonnan csak a pénzt viszik, és ahová lépnek, ott fű nem terem. Egy-két pali meg jól járt, mert teletömték a zsebét lóvéval. De bizonyára nem mondok újdonságot, a Siemens vesztegetési ügyekkel tele van a sajtó.

    Tehát. Ha lesz önmagában jól működő forgalomirányító rendszer Budapesten, akkor lehet csatlakoztatni a BKV rendszerét a meglevőhöz. CSak akkor, nem korábban. Ha ez így működik, akkor lehet, hogy a BKV rendszerével a tömegközlekedés gyorsabb lesz, de ezért viszont a bringásoknak, autósoknak, gyalogosoknak kell majd fizetniük a saját idejükből, és plusz üzemanyagköltségekből.

  • Menekülj2010.12.30 13:27:39

    ez 1 olyan jo tema hogy nem birtam ki hogy ne szoljak hozza !

    1. Demszky era...

    "vilagvarost epitunk..." olyan szerzodesekkel mint a metro4 - konnyen lehet hogy bebukja a fovaros a 35 milliardot , kerdezem en milyen szerzodes az amiben nem teljesit az alstrom megis a bkv bukja a lovet...hogyan lett az megkotve?? Demszky ur altal signozva..quva sz@rul sikerult a vilagvaros...szerintem !
    evek ota a bkv menedzsmentje a fovaros vezetesevel karoltve kilopta a lovet...erre azt mondja ,neki csak politikai felelossege van.....qvajo mit mondjak

    2.
    tok szuper ez a fejlesztes ha megvalosul na de minek ide ilyesmi hiszen az utazokozonseg kb 40%-a nem vesz jegyet ( tisztelet a kivetelnek, nem akarok bantani senkit foleg nem a fizetos normalis kulturalt utasokat ) ,nem fizet a szolgaltatasert...osszefirkaljak sz@rjak , hogyozzak a jarmuveket...minek ide jobb mint sky?????:DDDDDD . kozossegi kozlekedes, na de nehany embernek fogalma sincs arrol hogy egy kozossegben viselkedni is kell..

  • cooldogg2010.12.30 13:37:14

    Remélem a "buszok" címszó alatt a trolikat is értették.

  • Stock2010.12.30 14:02:53

    ez ugye olyan zseniálisan fog működni, mint a jó néhány éve a metróban bevezetett visszaszámláló óra.. ami fél percen áll 5 percig.........

    de legyen tényleg...!
    egyedül ez a lámpa állítás hangzik őrültségnek!!!!!!!!!!!!!!
    nálunk alapból képtelenek összehangolni a lámpákat!

    egyszerűen nincs olyan 2*2-3 sávos út, ahol a megengedett sebességre be tudnák állítani végig!
    akkor mi lesz, ha bejön még egy ilyen zavaró tényező, hogy a buszok is variálnak?!?!?!?!?!

    mellesleg hány autóban lesz széria az a kütyü, ami gyorsabb zöldet gebnerál?? :-DD

  • Shadwell2010.12.30 14:26:35

    Remélem azért a projektbe bevesznek egy mediadesignert is, vagy egy GUI ergonomikust is! Mert az a kilencvenes évek beli design-ja és felépítése a portálnak, a jegyautómatáknak stb. nagyon ciki!

  • Netremete2010.12.30 14:40:05

    Előbb talán azt kéne megoldani, hogy ne essen be az eső a buszokba és le lehessen ülni annélkül, hogy szaros legyen a nadrágod.... ja meg nem ártana ha átmennének a buszok a műszaki vizsgán és nem csak papiron...

  • Gaal2010.12.30 14:48:28

    Anno a trabantból sem lett merci a sufni tuningtól... Előbb a járműparkot kellene frissíteni azután lehet az extrákról álmodozni! Teljesen feleslegesen kidobott pénz..., mint az iskolákban a digitális tábla amikor fűtésre és állagmegóvásra sincs pénzük.

  • ergerberger2010.12.30 14:51:28

    Javaslom, hogy mindenképpen valami tök egyedi rendszert fejlesszenek ki erre a célra, mert az lassan megy, sok milliárdba kerül, lófasszal se kompatibilis és azonnal elromlik!

    Véletlenül se egy már máshol működő, jól bevált, nyitott platformot használjanak!

  • szgy20022010.12.30 15:01:23

    Eddig nem volt gps a buszokban?
    Amúgy sztem nem fog változni semmi. Az emberi hozzáállásokon kellene változtatni a cégnél.
    Amíg pl a sofőrök nem a fizetésükért dolgoznak, addig mit várunk el.(gondolkodásuk szerint a fizetésük az jár nekik, a pontos , precíz, normális munkavégzés pedig csak szivesség a részükről)

  • qwertzu2010.12.30 15:18:34

    "mikor érkezik a megállóba, hülyetelefonról pedig sms-ben lehet lekérdezni a kívánt információkat."

    LOL :)

  • Flagbringer2010.12.30 15:20:55

    Eddig volt értelme, hogy a vonatba raktak GPS-t? :D

  • flugosmotoros902010.12.30 16:21:23

    A rendszer hasznos, ebben vitának nem szabad lennie. Rengetek helyen lenne jó, ha a busznak automatikusan járna az elsőbbség. Sokan utaznak tömegközlekedéssel, mivel egy szerelvényen akár 100-an is utaznak teljesen természetes, hogy nekik jár az elsőbbség.

    A sofőröket szidó embereknek: tudják-e, hogy egy nap hány olyan ember száll fel, aki olyan módon beszél velük amit más az ellenségével sem enged meg? tudják-e milyen a 45 fokos kabinban 8órában koncentrálni, odafigyelni, a türelmüket nem elveszíteni? Nem szentek ők sem, de semmivel nem rosszabb embereke, mint én vagy Te. Szokták mondani az ilyen embereknek van taxi, autó, és 2 láb:)

  • sanya182010.12.30 16:58:39

    És amikor majd a combino zöld utat kap, a rákóczin meg 5 darab 7-173, 1db 5ös, 1db 8as busz áll sorban mert ők meg pirosat kaptak a kombino miatt? :D

  • flugosmotoros902010.12.30 17:03:04

    sanya18: kitűnő közlekedésmérnökök dolgoznak az országban, meg lesz oldva:)

  • sanya182010.12.30 19:34:57

    flugosmotoros90 tudom, láttam hol képzik őket, ezért félek :D

  • Ger6ő2010.12.30 22:42:16

    flugosmotoros90: aha kiváló közl mérnökök!
    akkor miért képtelenek beállítani a lámpákat olyan nehezítő tényezők nélkül, mint a bkv járat elsőbbsége?!?!?!?!

    az tök jó hogy egy buszon 100-an is lehetnek (európai mondhatom!), de hány százan szívnak a pirosban közben??????

  • flugosmotoros902010.12.31 12:38:26

    Budapesten csak a Műegyetemen képezik őket, ami biztos kulcs a jó szakemberekre. Nem hiszem, hogy egy közlekedésmérnök állítgat lámpát, ő csak kiszámolja az értékeket, a forgalom nagysága, keresztező forgalmi és egyéb fontos adatok alapján. Nálunk ennek felmérése nem megfelelő, sőt mondhatni nincs is. Azért más európai, vagy japánban sem közlekednek 20 fővel a buszok vagy a metró sem annyi emberrel megy, amennyivel itt. Ott megtudták teremteni a normális közösségi közlekedés alapjait, itt nem és ez nem csak a városvezetőkön és a BKV dolgozóin múlik. Rendszeres autóvezetőként, ha tehetem lemondok a tömegközlekedési jármű részére az elsőbbségemről. Szerintem az, hogy hányan szívnak a pirosban közben most mellékes. Nem hiszem, hogy ennyire kizárólagos joguk lesz a járműveknek. Mellesleg nem látjátok a jó dolgot benne: pontosabb menetrend, jobb utastájékoztatás, ami automatikus lesz. Ha még sikerülne korszerű, új járműveket vásárolni akkor megteremtődhetne a normális tömegközlekedés Budapesten. Remélem sikerül!

  • Zpalee2011.01.04 15:21:40

    gulb: Szerinted mindenki, aki BKV-val jár, azért teszi, mert nincs pénze másra? Te vagy inkább szánalmas.

  • ne most2011.08.01 12:36:42

    A google maps ugye ingyen van, de az nem jó, mert nem lehet belőle szakítani. Marad tehát, hogy fejlesszük le, ha 5milliárd van, 5-ért, ha 10 akkor 10-ért, ennyi pénzből csak kijön valami. Igéret nem kerül semmibe.
    Nem kellene valami busz féléket használni, amiből nem dől a füst? Nem, gps pozició meg lámpa irányítás, röhej.

  • Kayassine2011.08.11 02:10:06

    Csak hogy legyen viszonyítási alap a 6 milliárdhoz, a most lecserélendő rendszer szoftverére a BKV 80 millió körül költött pár éve, amiért egy vadi új szoftvert kapott szerverestül. Szerintem 6 milliárd ft nem kevés és lehet, hogy egy magyar csapat is megbirkózott volna a feladattal.

Szegeden nyaralok az idén!

Szegedi élménybeszámolóddal most egy családi nyaralást nyerhetsz!

Féltve őrzött Puglia

Dél-Olaszországi kalandozások 125 500 Ft / fő / 7 éjtől