Csak a vita fonódik, a budai villamos nem

2011.01.24. 17:39

György István városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes szerint a budai fonódó villamosprojekt akadályoztatása egész Budapestnek és a budai oldal közösségi közlekedésének is árt.

A fideszes politikus hétfői sajtótájékoztatóján azt mondta: az elmúlt napokban olyan vádakkal illették Tarlós István főpolgármestert, amelyek minden alapot nélkülöznek, sértőek, és méltatlan egy kerületi polgármesterhez ez a fajta megfogalmazás.

György István kitért arra is, hogy azok az érvek, amelyeket a II. kerület a beruházás ellen vet fel, már Demszky Gábor hivatalát is megjárták. Akkor azokra válaszoltak, majd más kontextusban újra feltűntek a kifogások. Bizonyos kerületi kéréseket viszont beépítettek a koncepcióba - tette hozzá.

Mint mondta, a II. kerület részben a rá eső plusz környezetterhelés miatt aggódik, és nem győzték meg őket a szimulációk, tanulmányok sem. Ezzel kapcsolatban György István hangsúlyozta, nincs olyan beruházás, amely ne járna bizonyos fokú hátrányokkal, de összbudapesti érdekeket kell figyelembe venni.

A főpolgármester-helyettes cáfolta azt az állítást, hogy nem volt olyan, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) által szabott határidő, ami a források elvesztésével jár. Kijelentette: az NFÜ először 2010. december 31-ig adott határidőt, majd ezt kitolta ez év március 31-re, de az a végső határidő. Ha addig nem történik változás, akkor más projektekre költik a támogatási összeget.

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatója a sajtótájékoztatón azt mondta, az eddigi kerületi észrevételeket áttekintették, és a főváros igyekezett kompromisszumos megoldást találni. Vállalták például a 17-es villamosvonal teljes felújítását, amelyre jó eséllyel kaphatnak akár 85 százalékos uniós támogatást is. Az első becslések szerint 8 milliárd forintba kerülhet a vonal teljes rekonstrukciója - mondta.

Egyre szorosabbra fonódnak a vita szálai

A BKK a múlt héten közölte, hogy a II. kerület továbbra is ellenzi a budai fonódó villamosprojektet, mivel továbbra sem adták ki az építési engedélyhez a hozzájárulásukat.

Balaton Balázs, a II. kerületi önkormányzat sajtóreferense erre úgy reagált, minden megkeresésre válaszoltak és szakmai érveik nem változtak.

Tarlós István szombaton a Magyar Hírlapnak azt mondta, ha nem valósul meg a beruházás, akkor jó néhány kerület és a főváros is pórul jár, amiért csak a II. kerületet terheli a felelősség.

Láng Zsolt (Fidesz) II. kerületi polgármester hétfőn szintén a Magyar Hírlapnak azt mondta: egész Budára káros lehet a fonódó villamosprojekt.

A terveket hat civil szervezet, köztük a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) és a Levegő Munkacsoport is támogatásáról biztosította hétfői közleményében.

WTF is fonódó villamos?

Fonódó villamosnak azt nevezik, amikor két vágány nem fér el egy keskeny területen, ezért a villamost egy adott szakaszon egy vágányra terelik mindkét irányból. Mint ahogy ez a tervek szerint történni fog a Margit híd alatt. Másrészról fonódik a három hálózat is (a 41-es, 19-es a 17-essel, valamint a 17-es a 4-es 6-ossal. A projekt első ütemében a 17-es villamos jelenlegi vonala déli irányban két helyen kapcsolódna a meglévő hálózathoz. A Török utcán, illetve a Frankel Leó utcán át a Moszkva tér felé, a Bem rakparton keresztül pedig a Batthyány téri vonallal adná meg az összeköttetést. A projekt keretében összekapcsolódó villamoshálózaton a 61-es járat Óbudáról a Bécsi út - Frankel Leó utca - Margit körút - Moszkva tér - Alkotás utca - Móricz Zsigmond körút útvonalon közlekedne a jövőben. A 19-es villamos a Bécsi út - Frankel Leó utca - Bem rakpart - Szent Gellért tér - Kelenföldi pályaudvar útvonalon, a 41-es villamos pedig a Bécsi út - Frankel Leó utca - Bem rakpart - Szent Gellért tér - Fehérvári út - Kamaraerdő útvonalon járna. A projekt mintegy hatmilliárd forintba kerül, de ennek jelentős részét, ötmilliárd forintot az EU finanszírozza.