Emma
10 °C
19 °C

Csipre cseréli a papírjegyeket a BKV

2011. 04. 01. 15:10

Megvalósíthatósági tanulmány készül az új, legkorszerűbb technikát alkalmazó elektronikus jegyrendszer bevezetésének költségéről, az elérhető megtakarításról, és a kiépítés ütemezéséről, ha a fővárosi közgyűlés jövő heti ülésén elfogadja az erről szóló javaslatot.

A Budapesti Közlekedési Központ elkészítette az elektronikus jegyrendszer bevezetéséről szóló alapkoncepciót. A dokumentum szerint az elektronikus viteldíjrendszernek tudnia kell használni bankkártyákat, mobiltelefonokat, vagy a később bevezetendő állampolgári azonosító kártyát. Az elképzelések szerint az utasok egy feltölthető kártyát kapnának, amelyről a leolvasó egyszerűen levonná az egységeket. A rendszer célja, hogy az utasok azonosítása gyors legyen, és a kártyát másra is lehessen használni.

A díjfizető rendszer várhatóan az összes, a BKK kezelésébe tartozó szolgáltatás díját kezelni tudja majd, így például a fizetős parkolást, a behajtási díjat, a bérbringa rendszer díját. Elképzelhető, hogy a rendszer egy bizonyos utazásszám után már nem von le díjat, ezzel is ösztönöznék a használatát.

Kérem vigyázzanak, az ajtók záródnak, bliccelő szállt fel!

A rendszer a tervek szerint felszálláskor jelzi az érvénytelen kezelést, így közvetett módon azonosítja a bliccelőt (azaz, azt aki nem töltötte fel a kártyáját). A kártya feltöltését bankautomatán, interneten lehet majd intézni, és a tervek szerint a feltöltés nem jelenthet többletköltséget.

A rendszer kompatibilis lesz a tervezett Nemzeti Közlekedési Holding (Máv és Volánok) járatainak rendszerével, valamint várhatóan az elővárosi tömegközlekedésben is fezetni lehet majd vele. A koncepció elfogadásával a főváros elindíthatja a tarifarendszer átalakítását is.

Nem először szalad neki a BKV az elektronikus jegyrendszer bevezetésének, de eddig mindig a falon koppant. Legutóbb 2008 decemberében született döntés arról, hogy közbeszerzési pályázatot írnak ki a bevezetésre. Nem lett belőle semmi.

Az e-ticketing rendszer úttörőnek számító Hong Kong-i modelljét mára számos európai nagyváros, köztük London, Párizs, Madrid, Amszterdam és Róma is átvette.

760px-Oystercard
A londoni minta, az Oyster card

A BKV által végzett összehasonlító elemzésből kiderül: a Budapesttel összemérhető városok komplex elektronikus jegyrendszerének kialakítása nagyságrendileg 100-200 millió euró körül mozog, és közel 2-4 évet vesz igénybe.

A városok többségében az intelligens chipkártya alapú bérletet egyszer használatos jegyfajták egészítik ki. Legnehezebb feladat minden városban az utasok beengedésének megoldása volt az állomásokra és a járművekre. Ez a metrók, városi vasutak esetében kapukkal, forgóvillákkal könnyebben megoldható, mint a buszoknál, ahol az első ajtós felszállás bevezetése lassítja a forgalmat.

Már Aba Botond is szerette volna

A BKV korábban is megpróbálta tető alá hozni a projektet. Aba Botond Demszky Gábor főpolgármesterrel együtt jelentette be 2004 decemberében, hogy 2007 végére csipkártyával lehet fizetni a buszokon, villamosokon, a metróban pedig beengedő kapuk lesznek, mint Kijevben, Párizsban vagy Barcelonában. A rendszer költségét előbb 10 majd 20 milliárd forintra becsülték.

A rendszert 2006 júliusának végére olyannyira előkészítették, hogy az "ELEKTRA Budapest Elektronikus Jegyrendszer" kiépítésére tendert írt ki a BKV, majd mégis érvénytelenítette a közbeszerzési eljárást. Az indok: a két érvényes - a T-Systemstől és az EDS-től érkezett - ajánlat túl drágának bizonyult, a 20 milliárdosra tervezett költségek 60-70 milliárd forintra nőttek.

Hozzászólások (100)

  • belzebubó2011.04.01 16:53:21

    Én olyan országban élek, ahol a világon elsőként vezették ezt be minden járművön. Naponta használom, eléggé képben vagyok vele kapcsolatban. De Mo-on a villamosokon a 4-es 6-oson, hogy lesz ez? Itt nincs villamos, csak busz, metró.
    Elmondaná valaki aki olyan helyen él, ahol chipkártya is van és villamos is ott ez hogyan működik az első ajtós felszállás?

    Azt mondják itt, hogy nem lehet bliccelni oké, de olyan drága volt a kiépitése minden járműre, hogy még a mai napig sem térült meg. Egyébként lehet igy is bliccelni, felszáll néhány a tömegbe keveredve és nem pittyegteti a kártyát, néha ellenőr is jön, pont emiatt. Egyébként a babakocsival, kerekesszékkel semmi gond nem kell a hiszti. Megoldott a dolog.

  • ébrenjáró2011.04.01 16:55:24

    Na szóval....a mindenért hőzöngőknek: Természetesen máshol is úgy van, hogy van egy külön kapu, amit igény esetén kinyit egy alkalmazott, kerekesszékeseknek, babakocsisoknak, nagybőröndösöknek.

  • - Capri -2011.04.01 16:55:32

    Interneten lehet kártyát igényelni, több opcióval, lehet havi vagy kedvezményes feltöltős, ami jegyet nyomtat a buszvezetőnél, esetleg szakaszbérlet, első ajtós felszállás chipkártyás leolvasóval, amit a vezető ellenőriz, kismamák esetén pedig hátsó (azaz KÖZÉPSŐ) ajtós, szintén leolvasós felszállás, de ezt szintén képes a buszvezető ellenőrizni, ahogy behajt a megállóba. A buszokon kamerarendszer is lehetséges, aki pedig hátul fel akar lógni, azt kinézik maguk közül az emberek, meglepő, de sok bliccelőt nagyon zavar, ha az emberek úgy néznek rá, mint a véres takonyra.

    Norvégiában legalábbis így működik és MŰKÖDIK. Zökkenőmentesen. Nap, mint nap látom.

  • Főúr11272011.04.01 16:57:56

    "Megvalósíthatósági tanulmány készül [...]"

    Pár százmillió forintnak már ezzel a sorral off, pedig még semmit sem garantálnak. A vége úgyis a következő lesz:

    "A tanulmány eredményeit figyelembe véve kijelenthetjük, hogy Budapest városa és a BKK készen áll arra hogy a hagyományo papír alapú jegyrendszerről e-ticket rendszerre váltson át. Természetesen ehhez figyelembe kell vennünk a város különleges természeti és ebből fakadó közlekedési adottságait, így előreláthatólag a projekt kidolgozása, és a rendszer bevezetése a referenciamintákkal összehasonlítva többletköltségekkel járhat."

    Lényegében úgy lesz mint az autópálya-építés. Kétszeres háromszoros áron lesz valami fasza Mekk Mester megoldásunk, ami a bevezetést követő hónapokban annak rendje s módja szerint szarrá fog menni.

  • - Capri -2011.04.01 17:00:33

    belzebubó:

    "Elmondaná valaki aki olyan helyen él, ahol chipkártya is van és villamos is ott ez hogyan működik az első ajtós felszállás?"

    Norvégiában ellenőrrel, kocsinként 2, 3 ajtó között, állandóan. Nem szól, csak figyel, ha valakit észrevesz, akkor odamegy és lecsap. Elég nagy számban szűri ki őket, mert csak-csak észrevesz valakit. A leolvasó hangjelzést ad az út érvényesítéséről, amit mindenki hall, ő is. Ha csak az van, hogy odatartja, de nem sípol, akkor már megy is ellenőrizni.

    Itt már senki sem bliccel. 750 korona a büntetés (x35ft)

  • belzebubó2011.04.01 17:05:11

    És úgy működik, hogy le is mehetek minuszba ha sokat megyek de a legközelebbi feltöltésénél annyival kevesebbet ir jóvá. Igy ha csak pár dollár van a kártyán felszállhatok,az első ajtónál még normálisan pittyeg csak leszállásnál jelzi, hogy negativba mentem, ilyenkor veszettül pittyeg igy a legközelebbi automatánál feltölthetem.

    Ha pedig leszállásnál elfelejtem odaérinteni a kártyát az érzékelőhöz, akkor a legközelebbi járműhasználatkor a lehető legmagasabb viteldijat vonja le, szóval nem éri meg elfelejteni, de előfordult velem is az elején.

  • Indus2011.04.01 17:06:34

    Rongyos kabáthoz gyöngyház gombot!

    Hon-kong, London vagy Norvégia nem leszakadt oldsmobilnak számító Ikaruszokkal, meg utast megrázó trolikkal, szétrohadó negyvenéves metrókocsikkal oldja meg a közösségi közlekedést.

    Előbb a járműállományt kellene megfelelő színvonalúra cserélni, aztán kell költeni ill. foglalkozni az "extra" minőség ill, színvonal emelő szolgáltatásokkal mint e-ticket, ITS stb.

    Ebben az országban mindenki hülye (értsd: elszakad a relaitásoktól), ha egy döntési szintet elér?

  • Főúr11272011.04.01 17:06:56

    Már látom előre az Index headlineokat (kezdetektől):

    "Késni fog az e-ticket bevezetése - hiányzik a megfelelő infrastruktúra és személyzet."

    "A főváros pályázatot ír ki egy vizsgálati és megvalósítási terv elkészítésére."

    "Késik a beszállítás - a szerződés bizonyos szakaszai miatt a főváros tehetetlen."

    "Két hónapot késnek a kapuk - a beszállító időt kér."

    "A főváros felmondta a szerződést - újabb hat hónapot csúszik a bevezetés."

    "A főváros új beszállítót keres - megállt az új kapuk felszerelése."

    "A Főváros új szerződést kötött az e-ticket rendszer bevezetésére - a munkák csúsznak az első platform különbözősége miatt."

    "A BKK tesztüzemben - holnap kezdik az utaskapuk kipróbálását."

    "Csúfos bukás - a kapuk az esetek több mint felében nem ismerték fel az érvényes kártyákat. A BKK vizsgálatot kezdeményez."

    "Lopják a kapukat - ismeretlenek leszerelték az örs vezér téri utaskapukat."

    "Újra élesben - a BKK kijavította a hibát, holnaptól kaphatók lesznek az e-jegyek. A jegyellenőröket még hat hónapig megtartja a társaság."

    "Akadozik az e-jegyek értékesítés - tovább késik a tender."

    "Rongálják a kapukat - a BKK szerint a vandálok miatt nem érzékelik a kapuk a bérleteket. A kapuk mellé őröket állítanak."

  • HalivudEstevez2011.04.01 17:09:53

    Felesleges pénzkidobás. Jó a papírjegy.

  • skovalsky2011.04.01 17:10:14

    Ez alapvetően nem lenne egy rossz kezdeményezés leszámítva, hogy nálunk ezt is a haverok fogják megcsinálni tízszeres áron száz év alatt.

  • HalivudEstevez2011.04.01 17:11:24

    Ingyenessé kéne tenni a BKV-t. Nem kell se ellenőr, se pénztáros. Így is adóból tartjuk fenn.

  • belzebubó2011.04.01 17:13:06

    Capri! Köszi! Tehát nálatok ellenőr van minden villamoson. Itt nincs a buszon(villamos nincs, trópus, sinek deformálódása, stb. miatt) életemben 1-gyel találkoztam, azt hittem az a célja a rendszernek, hogy ne legyen ellenőr. Itt sem bliccelnek a helyiek, egy pár külföldi főleg bangladeshiek,indiaiak próbálkoznak, de nem gyakori.

    A nagyon zsúfolt pesti buszokon azért elég érdekes lesz mivel Budapesten a közösségi járművek használata kimagaslóan nagy a többi országhoz képest, mindenesetre szerintem az, hogy kinézi a többi, nem visszatartó erő Mo-on.

  • Rüheskandúr2011.04.01 17:14:07

    el tudom képzelni milyen fideszes mutyipénz osztás lesz ennek kapcsán is...

    de ami a prolit érinti: mennyibe kerül a kártya, vagy hogy lehet megvenni?
    gondolom jó magyar módon lesz sokezer forint csak a kari amit utána töltögethetsz...
    NO BKV.

  • Ray22011.04.01 17:16:50

    "Lopják a kapukat - ismeretlenek leszerelték az örs vezér téri utaskapukat." - :D

  • pg22011.04.01 17:18:00

    Én csak azt nem értem, hogy miért mindig a drágának tűnő Hong Kong-London-Párizs-Madrid példa jön elő (némelyik lakossága kb. = Mo.), miközben van a MÁV-nál netes jegyvásárlás, parkolásnál sms, és Pécsen (!) működik egy tök jó buszos mobilfizetési rendszer. Oké, hogy az itt megcélzotthoz kispálya, de nem kéne próbálkozni ezek továbbgondolásával, összehangolásával?

  • záporjózsi2011.04.01 17:18:23

    "Hm. Tehát ezentúl az ÁVH... pardon, AVH még azt is tudni akarja, hogy merre utaztam, ha a tömegközlekedési eszközöket veszem igénybe?"
    Ha akarja és nem mondja meg, az bűncselekmény, lehet feljelentést tenni. A rendszer pont annyira átlátható, amilyenre csinálják.

    "Előbb a járműállományt kellene megfelelő színvonalúra cserélni, aztán kell költeni ill. foglalkozni az "extra" minőség ill, színvonal emelő szolgáltatásokkal mint e-ticket, ITS stb. "
    A kettő teljesen független egymástól. Igenis mielőbb legyen e-jegy. Ha másért nem azért, hogy a BKV kevésbé mondhassa, hogy a bliccelők miatt rossz nekünk.

    "mar csak a tarifakat kene normalizalni es latnank az alagut veget"
    e-jeggyel lehet jól normalizálni a tarifát...

  • belzebubó2011.04.01 17:18:58

    kandúr! Nálunk 1200 Ft maga a kártya, azért, hogy többe kerüljön venni mint a leghosszabb útért levonható összeg, mivel ha olcsóbb lenne, akkor leszállásnál nem pittyegtetnél, hanem olcsóbb lenne új kártyát venni a metróállomáson.

  • záporjózsi2011.04.01 17:19:00

    "Oké, hogy az itt megcélzotthoz kispálya, de nem kéne próbálkozni ezek továbbgondolásával, összehangolásával?"
    Kiegészítő rendszernek jó lehet.

  • Főúr11272011.04.01 17:20:05

    De hogy építő jellegű legyek:

    1, Ezt először csak a metróba illetve a HÉV-hez (a többinél még totál értelmetlen).

    2, Új járműveket. Busz, troli, villamos, metró. Mindenhova elkélne (plusz a négyes metrót befejezni).

    3, Megfelelő utastájékoztatást, megfelelő értékesítési rendszert, megfelelő infrastruktúrát és menetrendet.

    4, Több és jobb kapcsolatot a MÁV és a Volán egységeivel (átjárható, egységes bérlet-, és jegyárak, közös értékesítési pontok, stb.).

    Utána rendszer bevezethető a kötött pályásokra és a buszra is. Kíváncsi vagyok azon a buszon amin ma utaztam (gyártva 1982), mi módon gondolnának a csúcstechnikára, amikor egyrészt majd kiesett az ajtaja, másrészt a régi lyukasztós jegykezelők sem működtek (nem az elektromos, hanem a piros kézi).

    Mindig fasza az ötlet: a rézkorból azonnal az űrkorszakba (ezzel nem a e-jegyet minősítem túl modernnek - 10 éve annak kéne lennie, hanem a jelen állapotot végtelenül elavultnak.

  • Indus2011.04.01 17:23:36

    Ha már e-ticket: el kéne de okosa dönteni, hogy milyen EU által is elfogadott technikai szabvány (német-angol) alapján vezetik majd be...ha egyszer egységes közlekedés a cél, ugyanazt kell alkalmazni ha átjárhatóságot akarunk - ezt céloz az EU - kötöttpályán, közúton, helyiben, helyközin... - csak egy adalék: erre a 2009-es ROP-okban az angol szabvány szerinti mevalósításra tízmilliárdos EU-s támogatást nyertek a VOLÁN társaságok fele (ami, ha a másik fele is kap rá ROP pénzt, ugye országos hálózatos bevezetést is jelenthetne 2012-13-tól), és az NFÜ AKKOR az ANGOL szabványt írta elő...most meg... :-(
    Elkéne tán gondolkodni: a közlekedés EGY rendszer, egységesen, rendszerben kell fejleszteni...és ez gondolkodás, sok pénz és időigényes.
    Ahogy Szalma Botond mondta: a közlekedés mint rendszer nem egy fordulékony motorcsónak, hanem nagy uszály...lehet módosítani a haladási irányt, de ahhoz idő és tér kell.

  • belzebubó2011.04.01 17:23:54

    Józsi! Azt itt is sokszor kifogásolják, hogy a kártyádat az automatánál bankkártyával tudod tölteni a legegyszerűbben akkor ha már be van zárva a pénztár, ahol az alkalmazott kp-t is elfogad és akkor ő tölti fel. A chipkártyának száma is van és ezt a kettőt összerakva, tudják merre jársz.
    Bizony itt is sokszor téma az, hogy ez igy nem biztonságos, pedig ez egy olyan ország ahol a rasszodat is be kell irni szinte minden űrlapra, tehát nem különösebben érzékeny ilyenre, nincs ombucmann, stb. mégis emiatt sokan kifogásolják a rendszert, tehát jogos.

  • bombadil2011.04.01 17:25:49

    @Főúr1127 (17:06:56)
    Zseniális - ez pontosan így lesz a valóságban is. Csak egy fontos cikket kihagytál:
    "Az eredeti tervhez képest közel 2x annyiba kerül mai áron a rendszer kiépítése."
    avagy:
    "Jelentősen drágult a chipes rendszer kiépítése az előre nem látható költségek miatt."

  • Sicc2011.04.01 17:28:08

    NEM TUDOK KÖZLEKEDNI A BKV JÁRMŰVEIVEL!
    DRÁGÁK, SZAROK, ÉLETVESZÉLYESEK!

  • mr.guargumi2011.04.01 17:28:50

    @Főúr:
    "Rongálják a kapukat - a BKK szerint a vandálok miatt nem érzékelik a kapuk a bérleteket. A kapuk mellé őröket állítanak"

    telitalálat:D

  • pomogatsch2011.04.01 17:29:02

    2011 Párizs:
    A fent burokrata által említett Navigo elektronikus kártyát feltöltöd, és metrón forgókapunál csak hozzáérinted a leolvasóhoz, lehet bemenni. Természetesen van mágnescsíkos papírjegy egy útra vagy a pár napos bérletekhez. Babakocsi stb megy be az erre kialakított helyen.

    Busz: első ajtós felszállás kötelező, kivéve gyerekkocsi, hasonlók esetén. A Navigo-t hozzáérinted a leolvasóhoz, vagy veszel jegyet a sofőrtől / felhasználod a már előre vett jegyet. Érvényes kezelés esetén hangot hallat, tehát itt is lehet tudni azonnal, hogy ki bliccel. És a legfontosabb: leszállás a hátsó ajtón, tehát a tömeg folyamatosan áramlik a buszon elölről hátrafelé. Persze van bliccelés itt is, de a mérték, kérem...

    Még mielőtt jön valaki, hogy Budapest világváros, itt nem lehet első ajtós felszállás: Párizsban napi szinten 10 millióan használják a hálózatot.
    Lehet, hogy ha fizetni kellene a buszon, nem lenne annyi user sem...Egyébként meg reggel-este 2-2 óra amikor itt is nagyon sokan vannak, viszont nap többi részén bőven átlagos az utasok száma, viszont sokan ingyen használják a buszokat, villamost.

    Berlin is nagyobb város Bp-nél, és valahogy ott is elöl megy a felszállás.

    Villamoson sőt kombínón is megoldható ld. Amszterdam (állandó kaller kell sofőr mellé, oszt jónapot.

    Ja, és még valami: az egész kombinálható lenne az időalapú egyszeri jegyekkel is, mert az nonszensz, hogy több mint 1200 forint egy út oda-vissza, ha egyszer át kell szállni metróról buszra.

  • Indus2011.04.01 17:32:14

    Főúr1127,
    mintha csak magam írtam volna! :-)

    záporjózsi,
    vitatom az állításod:
    "Előbb a járműállományt kellene megfelelő színvonalúra cserélni, aztán kell költeni ill. foglalkozni az "extra" minőség ill, színvonal emelő szolgáltatásokkal mint e-ticket, ITS stb. "
    A kettő teljesen független egymástól. Igenis mielőbb legyen e-jegy. Ha másért nem azért, hogy a BKV kevésbé mondhassa, hogy a bliccelők miatt rossz nekünk."

    Nem független, ha szűkös keresztmetszem van - lásd anyagi forrás - és rangsorolni kell!

    Persze, az új nagyemberek ezzel viszonylag látványos és a közérdeklődésre számottartó mutatványt tudnak csinálni - a járműállomány felújításához/cseréjéhez képest töredék pénzből.
    De ettől még szétrohad a járműpark, és nem lesz mivel ellátni a szolgáltatást.

  • Forest2011.04.01 17:34:02

    Én nem hiszem, hogy a BKV valóban eljut arra a szintre, hogy kizárólag a szolgáltatást igénybe vevő utassal fizettesse meg a szolgáltatás értékét az összes adófizető helyett.
    Kiderülne hogy hirtelen olcsóbb a taxi, akkor meg csődbe menne a cég. (Mert minek állna a sok bamba légy a buszmegállóban, ha pikk-pakk és olcsóbban hazajutna este 11-kor a hidegben?) Akkor meg hogyan juttatnák vissza az állami támogatásból a fővárosnak, milyen címszóval?
    Tehát belátható hogy mindez "A fővárosnak nem érdeke".
    A BKV pedig maradhat a szocializmus utolsó bástyája, és a tanácsadókon keresztüli visszaosztó vállalatok ékköve - mint a leggazdaságtalanabb mamutcégek egyike - továbbra is.
    Arányosan annyit fizetni, amennyit használjuk? Skandalum! :D

  • brlv242011.04.01 17:40:25

    "Rongálják a kapukat - a BKK szerint a vandálok miatt nem érzékelik a kapuk a bérleteket. A kapuk mellé őröket állítanak"

    Ez is cask ilyen magyar balfasz hozzaallas.

  • Zavo2011.04.01 17:50:59

    Már vagy hetven éve meg kellett volna venni Vucli Tóbiás önműködő villamosjegyét... ;-)

  • bejgli2011.04.01 17:51:12

    100 forintos jegy, ami 1 órán keresztül érvényes, 3000 forintos bérlet: Ez az árszínvonal minimálisra csökkentené a bliccelők számát. A jegybevétel néhány milliárd forinttal ugyan kisebb lenne éves szinten, viszont a tömeges csalások jelentéktelen mértékűre zsugorodása, és ennek társadalmi hatása szerintem megérné.

  • Kiszámoló2011.04.01 17:52:49

    "Tudni fogják, merre jársz"

    Rossz hírem van: már kb. 10 éve fél méteres pontossággal belövik a mobilodat, követik az útvonaladat és ha akarnak, le is hallgatnak.

    Azt megmondják, merre voltál egy éve az adott napon az adott időben.

    És akkor még ott a bankkártya, meg a többi.

    Ha összekötik a bankkártyát a vonalkódokkal (azaz nem csak az összeget tárolják), mindent tudni fognak rólad.

    Úgyhogy az elektronikus jegy már nem oszt-nem szoroz.

  • Indus2011.04.01 17:54:03

    Forrest,
    a nemzetközi tapasztalatok alapján sehol a világon nem éri meg egy az egyben a közösségi közlekedés üzleti alapon. Ezért csinálják közszolgáltatásként, állami támogatással ill. pénzből.

  • joszif2011.04.01 17:57:43

    ezzel csak az a bajom hogy ugye ez a bkv amit minden évben millárokkal kell kisegíteni. Ha ez debreceni vagy székesfehérvári vagy akármilyen más közlekedési zrt lenne már rég leszarták volna nem hogy csipkártyátval akarnának próbálkozni.
    A BKV Budapest gondja nem az egész országé oldják meg a gondjukat bajukat azzal a kerettel ami jár alapból és ne segítgessék állandóna őket az ilyen füstbe ment tervek és költségeik miatt.

  • Nazca2011.04.01 18:08:32

    ... és persze a chip nélkül felszálló kisded bliccelőnek minősül. Tehát egy áron utazzon a bölcsis, a munkanélküli, a dolgozó, a nyugdíjas, az ilyen-olyan okból kedvezményezett, pl. Magyar Igazolványos, stb. Aztán jönnek az ingyen chipek, a képviselőknek alanyi jogon járó chipek és ott leszünk, mint most. De legalább valakik jól kerestek a bulin. Mint dajcstomi és köre a beléptető rendszeren. Chipje meg a kánya!

  • PokerKevin2011.04.01 18:11:51

    Diákigazolvány. Egerben fel lehetett tölteni és vele fénymásolni vagy a kávéautomatát használni.

    Szerintem jó lenne egy hasonló intelligens kártya a közlekedésben is.

  • joszif2011.04.01 18:15:18

    Nálunk már évek óta (tizen egynéhány ezer fős a kisvárosunk) van ilyen kártyás rendszer amit le kell húzni a vezető mellett, mint a munkahelyi kártyás belépő. Ennek az első tesztüzeme kb. 2002-2003-ban volt és még most is ugyan úgy van jegy, papír alapú bérlet, és feltölthető kártya. Nem hogy olcsóbb lett és gazdaságosabb a rendszer de még drágább is mert a bevezetésével nem szűnt meg a régi rendszer. Gyanítható hogy Budapesten is kb. 5< év alatt jutnának el odáig hogy már rendesen használható lehetne de még akkor sem váltaná ki a régi rendszert szóval még sok-sok év mulva is csak egy plusz költség lenne ami miatt megint csak ki kéne segíteni a céget az államnak.

  • adat2011.04.01 18:22:14

    és ez ugye kilométer alapon számol?!

  • fourgee2011.04.01 18:24:02

    Londonban a villamosnal a peronon van a leolvaso. Egy hozzaerintes utan asszem 60 percig lehet utazni. 4x utaztam ott villamoson, de mind a 4 alkalommal jott ellenor. A "jegyek" ellenorzese meg eleg gyorsan lezajlott.

    Az SMS jegy meg faszsag ha van rendes chipes kartya. Azt barmelyik metroallomason levo automatanal, penztarnal, kis ejjel-nappal nyitvatarto boltokban es interneten is fel lehet tolteni.

  • fourgee2011.04.01 18:27:12

    Az meg csak felig igaz hogy az Oyster nincs szemelyhez kotve. Tanuloknak, nyugdijasoknak fenykepes nevreszolo kartyajuk van. A tomegkozlekedesben dolgozoknak is, toluk idonkent meg az igazolvanyt is elkerik hogy biztosan csak az utazik-e vele akinek a nevere szol.

  • tildy:)2011.04.01 18:27:47

    EMP: aztan kifele hogy jottel, akkor is nyitottak es nem csippantottal???

    A forgoajtot nem, nyilo kaput annal inkabb lattam itt.
    Fur amodon egy 8 millios varosban tud mukodni az elso ajtos rendszer, egy alig ketmillasban miert ne tudna?!

  • tildy:)2011.04.01 18:31:45

    Indus >:gyere el Londonba es nezd meg a tubeokat. Csak mert hiaba van 10 vonal, ha rendszeresen severe delay van, ha rendszeresen felujitasi munkak vannak rajtak, ha lazan bele tudsz futni egy 10 perces alagutban aldogalasban, amellett nezd meg magat a tubeot is, mikori kocsik. Hat nem maiak.
    Ha valamivel elegedett vagyok Budapest kozlekedesebol a londonihoz kepest, az pont a nagyon, normalisabb, kevesbe zsufolt Metro, meg azzal a keves vonalaval is.

  • 2011.04.01 18:34:30

    ide? minek?

  • aFx2011.04.01 18:35:45

    kíváncsi vagyok melyik fog előbb működni, ez, vagy a négyes metró.

    ja, április elseje van, nem szóltam;>

  • tildy:)2011.04.01 18:43:41

    Ehh , a franya Schmitt-i elszolas: Szoval itt lazan alldogalsz az alagutban 10-15 perceket, mert epp signal failure van.

  • muhaddib2011.04.01 18:54:36

    Remek. Londonban is tökéletesen működik. Minden járművön. Aki pedig a villamos miatt aggódik, a rengeteg ellenőr aki eddig a metró bejáratokban dolgozott, majd a villamosokon fog állni. Ugyanis, ha csak így lehet felszállni, hogy lehúzod a kártyát és kész, akkor csak a villamosokon kellenek ellenőrök. A Buszon se nagyon. A középső ajtók megszűnnek. Csak első ajtón felszállás, és maximum addig nem lehet felszállni amíg mindenki le nem szállt. Ilyen egyszerű. Pár hét és mindenki megszokja. Ehhez persze buszparkot kell cserélni, alacsony padlós első ajtók. Illetve ha nincs középső ajtó akkor sok extra hely lesz. Vagy lehet Londonból venni a buszokat, itt is elférne nagyon sok helyen a kétszintes busz.

  • Bergeroth2011.04.01 18:54:57

    A 4-es metró esetéből kiindulva, remélhetőleg 2030-ig talán össze is rakják. Legalább az egyiket...

  • xstranger2011.04.01 19:03:48

    Havinal hosszabb oyster cardhoz tartozik fenykepes igazolvangy is.

    Csuklos busznak minden ajtajan fel lehet szallni. Csak a doubledeckeren van elsoajtos felszallas.

    Babakocsihoz van kulon szeles ajto, mellette Mohamed Pakisztanbol aki nyitja neked. Ha Mohamed nincs akkor az ajto magatol nyitva van.

  • Jani9999992011.04.01 19:04:48

    Valaki írta, hogy Londonban ezért nem lehet közlekedni kerekesszékkel és babakocsival... lehet közlekedni vannak kialakítva nagyobb kapuk.. Amikor kint jártam a poggyászommal kellett átjutni rajta és semmi probléma nem adódott...Volt pénz az oysteren :D

  • silverwol2011.04.01 19:06:22

    Jo lenne, ha bevezetnek es nem derulne ki, hogy csak apr. 1.-i trefa. Azert remelem valaki gondolkodik is majd kivetelesen. Az elso ajtonal felszallas babakocsival kb lehetetlen, remelem nem lesz eloiras. A masik, hogy neha, foleg delutan nagyon tomottek a buszok, allohely is alig van. Egy ajtos felszallassal ezt nem lehet megoldani, tobb jaratot kell inditani.

  • xstranger2011.04.01 19:07:28

    Ennel mondjuk olcsobb rendszer az ami Brusszelben van. Mondjuk Magyarorszagon az ar altalaban nem tenyezo.

  • Vuvuzelaaa2011.04.01 19:20:14

    Mindegy hogyan, mivel, füstadóval, e-tikettel, csak lehessen valahogy sanyargatni a gój pórnépet ...

    LESZ, LESZ, LESZ csakazértis LESZ... a Dunaparton sok elhagyott cipő lesz !

  • scopolamin2011.04.01 19:26:42

    Pesti ismerőseim zöme egyáltalán nem vesz jegyet, se bérletet, sőt kiköp, ha megemlítjük, hogy vidéken szoktak... :)

  • Klo2011.04.01 19:35:36

    A csóró nyugdíjasok erre kapják majd a nyöööögdíjukat, talán elég lesz, hogy szükség esetén átmehessenek Pestről Budára, ha a fővezér nem csökkenti addig a nyugdíjat!

  • grufftipunk2011.04.01 19:44:00

    @scopolamin
    Jól teszik a pöstiek.

    25% áfából lehessen már ingyen utaznom, kérem alássan.

  • nikknikk2011.04.01 20:02:39

    Mióta is fenyegeti a nagyérdemű utazót ilyesmivel sok felfújt hólyag, hmm?
    (Európa szégyene pl. a keletinél tolongó koszos dzsekis, hájas udvariatlan ellenőr had:(
    A klasszikus londoni Oyster storim: fél 10 előtt 5 perccel pénztáros Dzsoni hófehér mosollyal magyarázta, ha 5 perccel később veszem akkor már megspórolom 1 kvé vagy tea árát a cityben....Megértettem, vártam pár percet a kedvezményesre, mint a mesében...)

  • Wikus van de Merwe2011.04.01 20:05:32

    Na végre, valami.
    A jelenlen semmi izgalom sincs a bliccelésben.
    Hogy őszinte legyek unatkozom.

  • Vajon_minek2011.04.01 20:07:24

    Csak nálam van április elseje???!

  • Muster Mark2011.04.01 20:09:26

    Nem így van. A mobilod jelét nem csak a legerősebb jelű cella látja, hanem messzebb lévők is (általában 3-4 minimum). A jel erősségét - ami leginkább a távolságtól függ - pedig szintén látják. A jelerősség-adatokból pedig háromszögeléses módszerrel meglehetősen pontosan - akár 5-10 m pontossággal - meghatározható, hogy hol vagy.

    Azt viszont nem tudom, hogy ezeket az adatokat rögzítik-e hosszabb távon. Általában, mindenkinél, valószínűleg nem, de ha nagyon muszály, lehetséges technikailag.

  • blackhat2011.04.01 20:54:51

    @Vuvuzelaaa: Ülj le fiam, egyes!

  • blackhat2011.04.01 20:58:24

    @Wikus van de Merwe: hehe, ez jó! :D

  • ReSet792011.04.01 20:59:45

    Én azért még emlékszem halványan a végtelenített telefonkártyákra.

  • Hajdu2011.04.01 21:08:17

    Hiába változtatnak, úgy se lesz rá pénzem, mert a Nádudvari Élelmiszer Kft. azaz a Nádudvari tejüzem áprilistól nem fizeti ki a dolgozók munkabérét!
    www.nagisz.hu

  • halál megdöglesz kinyírunk2011.04.01 21:25:03

    @Hajdu:
    ez ilyen jófajta tiszta magyar vállalkozás?
    ha igen akkor dögöljenek neg

  • KormyZ2011.04.01 22:12:08

    Ha már London volt akkor egy kis infó Dublin-ról.
    A helyzet ott sem egyszerű, révén hogy a villamosokat a vonatokat és a buszokat külön cégek üzemeltetik, illetve busztársaságból is több van.

    - A villamosokon létezik egy Oysterhez hasonló kártya ami feltölthető a jegyautomatákból. A felszálló állomáson lecsippented a leszállón szintén és levonja a távolságtól függő árat. Olcsóbb mintha rendes jegyet vennél, át lehet az egyenleggel menni mínuszba. Villamoson ellenőrök kézi olvasóval ellenőrzik a jegyet.

    -Buszon létezik többfajta Oysterhez hasonló kártya, amit felszállás után kezelsz le. (1,3,5 napos, 90perces, havi, éves) Minden buszon csak 1 ajtó van elöl, a 3 tengelyesen is ahol a sofőr ellenőrzi hogy lekezeled e a bérletet.

    -Vonaton most vezetik be a chipkártyát, amit elméletileg később lehet majd használni a többi járművön is, ugyanis az állam épp most dolgozik az egységesítésen.

  • Álamfő álomás következik2011.04.01 22:20:04

    A cikk megjelenése óta csak most kapcsoltam: lehet, hogy ez csak egy áprilisi tréfa?
    Mert annak elég hülye. Persze mi mást várhatnánk egy indextől? :D

  • Mikrobi2011.04.01 22:38:58

    Mi lesz az új ötajtós buszokkal? 1 ajtón felszállás, négyen leszállás? Vagy az ajtók többségét egyáltalán nem használják?

  • yeti000072011.04.01 22:46:35

    Valamit nem értek! Az ellenőrőket miért kell trolloknak meg mit tudom én minek hívni? Ők is emberek és csak a munkájukat végzik! Sosem értettem az ilyen embereket!!!

  • bazs212011.04.01 23:11:48

    Amszterdamban ezt úgy oldották meg, hogy nem csak az első ajtónál lehet felszállni a villamosra, hanem a 4-nél is, ahol van egy kis "fülke" beépítve még egy ellenőrnek. Itt lehet felszállni babakocsival és kerekesszékkel, mert itt van nekik elkülönítve a hely és ennél az ellenőrnél még jegyet is lehet venni.

  • - Rendi -2011.04.01 23:30:12

    Mikrobi: Milyen új buszok?

    yeti00007: Láttál mostanság "BKV-s" ellenőrt vagy biztonságit? Az "ork", ill. a "troll" jelző gyakorlatilag dicséret számukra.

  • jani_a_hegyről2011.04.01 23:33:34

    Másolják le a londoni rendszert, milyen tanulmányokra kell már megint költeni? Nem egyértelmű, hogy ez kell?
    Londonban is van, ahol nem csak egy ajtón lehet felszállni és nem mellesleg, ha bliccelsz rád hívják a zsarukat... DE ott valahogy nem bliccel az ember, mert átlagkeresetből, a megfelelően rugalmasan alakítható bérlet opciókkal, relatív normális (BKV-hoz képest normálisabb, persze ott is van mindig pár figura, akik okádék szagúak) járatokkal meg is éri. Itthon aránytalanul drága a BKV, nem csoda, hogy sokan bliccelnek.

  • R2422011.04.02 00:31:02

    Jaja, és 1000 LE-s motorokkal szereli fel a buszokat :D Gyorsulás busszal :D
    HEHE :) Chipkártya a BKV-nál, jó poén volt! :)

  • ppityu2011.04.02 00:34:17

    Isztambulban, ugyan tokenes megoldás van, de már az állomások területe (villamos, hajó) körbe van kerítve csak beléptető kapun keresztül lehet bemenni, minden állomáson van felügyelő/biztonsági őr, aki ha kell segít a kerekesszékeseknek, nagy csomagokkal érkezőknek, babakocsisoknak, stb. Busszal nem utaztam, azt nem tudom hogy működik.
    A belépés szempontjából az már mindegy, hogy egy tokent kell bedobni, vagy egy kártyát leolvasni.

  • Phantom0012011.04.02 01:58:41

    Chipkártya, itt van a kutya elásva!!! A sok idióta nem veszi észre, hogy itt most rohadtul nem a pénzről van szó, hanem hogy újabb módon lehessen megfigyelni az jónépet. Ha az embereknek egy kis esze is van, bojkottálni fogják ezt a rohadt kártyát, amíg nem lesz anonim, ha meg nem, akkor meg is érdemlik hogy megfigyeljék őket.

  • mindenhova2011.04.02 02:01:53

    Én már évek óta nem veszek bérletet, jegyet is csak akkor ha gyerekkel utazok. Milliárdokat sikkasztottak el ezen a cégen keresztül, amióta létezik a cég az állam tartja el, a mai napig nincs normális géppark, a sofőrök nem csak vezetni nem tudnak, de a végállomáson 10perces parkolása után is szólni kell, h. vigye be a járművet mert össze van hányva, és amikor ezt megteszi, tüntetőleg megjegyzi: "a jármű utasreklamáció miatt kiáll a forgalomból" eközben a hátad mögött rád mutat, még egy ékszíjat sem képesek megfeszíteni a karbantartók/szerelők, az ellenőröktől (nem a biztonsági őrökről beszélek) műveletlenebb, kulturálatlanabb emberekkel sehol a világon nem találkozunk alkalmazásban csak itt, a jövőben is lenyúlják majd az államot valami más problémára hivatkozva, az újnak számító Volvók már tavaj is beáztak, már akkor is zörögtek/csörögtek (micsoda remek körültekintő beszerzés, 1/5-ét sem fogják kibírni a korábbi Ikaruszéknak.)... Minek is soroljam?! Hisz mi mindannyian akik a BKV-val utazunk naponta találkozunk ezekkel a problémákkal is.

  • hogyu902011.04.02 03:43:49

    mondok egy szépet:
    legyen 100 ft egy jegy, 2000/4500 a bérlet, de ha nincs 25000 ft legyen a bírság helyszínen, csekken mindenhogy.

  • MicRoby2011.04.02 08:45:10

    Nem kellene ezt tejesen azonosíthatóvá tenni, minek. Londonban az utazért fizess, ez az alapelv. Kölcsönveheted más Oysterét és használhatod símán. Persze regisztrálhatod is online és használhatod bérletként, vagy Pay as You go formában is, de ettől még nem egyedileg hozzád tartozil. Az első ajtós felszállás lassabb ha idpt nézünk, de a tömegközlekedés nem versenyfutás az idővel. Például ha megáll a busz és kinyitja az ajtót, szépen van időd akkor felállni lesétálni az emeletről és leszállni. Nem az orrod előtt csukja be hogy "ménemsietszmajom". A buszsoför sem marhaszállítónak képzeli magát aki körrekordokat akar felállítani minden fordulójában. Közlekedési kultúra, az kellene kicsit jobb.

  • Kivlov2011.04.02 10:14:06

    minek? ezzel csak még nagyobb lesz a dugó, mert már egy fél ember is ktghatékonyabb lesz autóban, mint bkv-n 500 Ft-os berzin mellett is...
    Bliccre fel!!! :D

  • huppy2011.04.02 10:35:23

    Nem új jegyrendszer kell, hanem új járművek!!!

  • kovi19702011.04.02 11:15:48

    Hát igen Szolgáltatást, járműparkot és a fizetésekről se feledkezzünk meg.
    Mogyoróval fizetsz, majmot kapsz...

  • M_R2011.04.02 11:17:48

    Tartok tőle hogy ez is az egykori stadion beléptető rendszer sorsára jut: eltapsolnak rá pár milliárdot, aminek jelentős része "haveri" céghez kerül, aztán az egész cucc megrohad egy városszéli raktárban...

  • zila52011.04.02 12:16:28

    "...100-200 millió euró körül mozog, és közel 2-4 évet vesz igénybe."
    Remek! Akkor ezek szerint nekünk 5-600 millából meg is lesz és 2020 körül már használhatjuk is...HA!!!...nem lesz közben kormányváltás.

  • - Rendi -2011.04.02 13:07:07

    AczélGyuribácsi:
    "Az egy-két megállót közlekedők is a full díjat fogják kifizetni?"
    Miért, most mennyit fizetsz egy-két megállóért?

  • mikénehavóna2011.04.02 13:17:44

    Santiago de Chilében három éve vezették be a rendszert, eleinte voltak fennakadások, de mostanra tökéletesen működik. Ellenőr pedig nincs. A buszon minden ajtónál van gép, amihez oda kell tartani a kártyát.
    Kisebb városokban is van csipkártyás metró. A valparaiso-i metróvonat városon belül metróként fut, a város végén kijön a felszínre, és onnantól kvázi HÉV. A csipkártyához van diák-, és nyugdíjas kedvezmény, igaz, egy ízben személyesen kell igazolni a jogosultságot.
    És nem, itt nem kokaintól ragyogó szemű gerillák gitároznak az utcasarkon.

  • tboy802011.04.02 14:25:42

    Igen, jó észrevétel "shitgun2" részéről, hogy ha nem lesz bliccelés, mire fogják a sikkasztásokat? Őrök a kapuk mellé? Munkanélküli ellenőrök? Abból a pénzből, amiből VALÓBAN meg lehetne ezt a tervet valósítani, úgy gondolom, hogy az ellenőrzést végző személyzet bérét kellene emelni, ezáltal becsületesen végzik majd munkájukat. Naponta minimum 4x utazom metrón, trolin, villamoson, saját tapasztalat, hogy "facecontrol" azért működik. 10 percig tököltek, hogy az én jegyem valóban ott lett-e kezelve, nem-e bliccelek. Ez idő alatt miniszoknyában, mély dekoltázsal, vagy épp határozott fellépéssel legalább 20 ember ment le az alúljáróba, bármi jegy vagy bérlet felmutatása nélkül.

    Nem a kapu és a kártya a megoldás. Mire ezt kiépítik (már ha eljutunk odáig), lehetőségek tárházából válogathatunk, miképp szeretnénk ezt megkerülni? ;) Mit várnak egy olyan nemzet tagjaitól, akik azt látják nap mint nap, hogy a "nagyjaink, vezetőink" ennyit és annyit hűtlenkezeltek, jogtalan pályázati összegeket utalnak ki, sikkasztanak. BKV? Kinek is a vezére van házi őrizetben? :)

  • tboy802011.04.02 14:26:13

    Bevallom, volt fél évem, hogy 1 bérlettel jártam, nem voltam hajlandó újabbat venni, mivel ha egy hajléktalannak, hajléktalan igazolvánnyal joga van ingyen használni a BKV járatait, akkor nekünk, akik adóznak (nem keveset) miért ne lehetne? Mi azért dolgozunk, hogy nekik jobb legyen? Több alkalommal megvártam egy-egy következő járatot, mert a bűz, amit 3-4 csövi hagyott fent, elviselhetetlen volt.

    - brlv24 "Rongálják a kapukat - a BKK szerint a vandálok miatt nem érzékelik a kapuk a bérleteket. A kapuk mellé őröket állítanak"
    Ez is cask ilyen magyar balfasz hozzaallas. -
    A minap kint jártam a ligetben, jó idő révén, és mikor elmentem egy kúthoz, hogy igyak és lehűtsem magam, azt láttam, hogy a saválló csőből készült csap 15 cm-es darabját le akarták vágni (fényképem is van róla)... NO COMMENT!!! Igen, ez a balfasz magyar!

    A bliccelést elkerülendő, kisebb összegért kellene jegyeket adni, ezáltal pro-kontra csökkenne és növekedne is a bevétel, többen meg tudnák venni a jegyet, bérletet.
    A külföldi példa jó, de csak ez elméleti része. Nekünk előbb a gazdaságot kell helyre állítani, az emberek gondolkodását megváltoztatni, és az államfőknek ki kellene érdemelni a bizalmunkat. A BKV ne akarjon nyomon követni, ameddig saját házuk táján nem tesznek rendet!
    Ki fogja majd ezt is fizetni? Mi, hétköznapi emberek, akik most is a megélhetésünkért küzdünk napról napra.

  • reccs2011.04.02 15:51:12

    AczélGyuribácsi:
    Automata. Papírpénz be, kártya be, oszt kész.

    "A emberek helyett ne buzeráns kozmopolita multirajongó technokraták adjanak ötletet!"

    Ja, hogy szimplán hülye vagy. Az más.

  • SÜN2011.04.02 16:10:07

    "Rongyos kabáthoz gyöngyház gombot!"
    ez a preciz megfogalmazas

    es mi a lofaszon fogunk utazni? ugyenezeken a remekeken?!

  • záporjózsi2011.04.03 17:25:18

    "Azt itt is sokszor kifogásolják, hogy a kártyádat az automatánál bankkártyával tudod tölteni a legegyszerűbben akkor ha már be van zárva a pénztár, ahol az alkalmazott kp-t is elfogad és akkor ő tölti fel. A chipkártyának száma is van és ezt a kettőt összerakva, tudják merre jársz."
    Értem én, hogy bezárt a Lipót, de azért ha ilyen ütemben kezdenek szaporodni a paranoiások, akkor kezdek én is aggódni.
    Az útvonal-nyilvántartást és az elszámolást külön lehet választani. Csak akarni kell. Ha pedig nem szeretnéd, hogy tudják, hogy merre jársz, ne használj mobil telefont, váltogasd az útvonalaidat, a ruházatodat sűrűn cseléd, néha hordj parókát és napszemüveget. Nem biztos így sem, hogy nem szúrnak ki, de legalább garantáltan elmebetegnek vallhatod magad.

  • öreglány22011.04.03 17:33:01

    Ideje lenne végre megakadályozni a bliccelést. Ha más országokban működik, itt is kellene működnie, csak az embereken múlik. A magyar nagyon leleményes nép, ezt is ki fogják játszani valahogy, ha egy kis esély is van rá. Mindig megveszem a bérletet, és szeretném, ha az ára csökkenne azzal, hogy a megakadályozzák a bliccelést.

  • öreglány22011.04.03 17:39:05

    Ha ez megvalósulna, ellenőrökre sem lenne szükség, ami persze rossz abból a szempontból, hogy elveszítenék a munkájukat, de jó azért, mert nem vegzálnák többé a becsületes utasokat. Akiknek nincs jegyük vagy bérletük, azokkal úgysem tudnak tenni semmit - sajnos!

  • tildy:)2011.04.04 16:15:04

    Errefele (London) ha a buszon nem mukodik a leolvaso, akkor ingyen utazol.

  • HAL2011.04.05 10:58:29

    leszarom bliccelek 10 éve

  • Nazca2011.05.07 07:41:29

    Ami máshol működik, itt nem fog. Ez itt a bermuda háromszög, még a gondolatok is eltűnnek. Oda, ahol Dajcstomi beléptetőrendszere. Ott végzi majd a szuperjegy infrastruktúrája is. Apropó megrántották már valakinek a tökét a beléptetőért? (már nem is emlékeztek, mi?)

Május 1. hosszú hétvége

Hamarosan itt a 4 napos hétvége, foglaljon szállást 5 625 Ft / fő / éjtől

Bababarát szállások

Pihenjen együtt a család! Szállások 4 700 Ft / fő / éjtől