Gagarinnal ünnepli május elsejét a Közlekedési Múzeum

2011.05.01. 14:17

Május elsejétől ismét látogatható a Repüléstörténeti és Űrhajózási Állandó Kiállítás a Petőfi Csarnok emeleti részén.

Vasánap a városligetben járók egész sok lehetőség közül választhattak, hová húzódnak be a kitartóan hulló eső elő. Az MSZP majálisának sátrai, a Közlekedési Múzeum állandó kiállításai, a Petőfi Csarnok bolhapiacának részben fedett sorai egyaránt vonzották a majálisozókat. Mi a Petőfi Csarnok emeletét választottuk, ahol ismét megnyitott a Repüléstörténeti kiállítás.

Ami a lényeg, hogy négy év után újra megtekinthető a Közlekedési Múzeum teljes űrhajózási gyűjteménye, amelyen az eredeti műszerek, modellek, dokumentumok mellett látható Farkas Bertalan űrkapszulájának méretpontos másolata is, amelybe bárki beleülhet, ha némi klausztrofób élményre vágyik.

A látogatók több mint ötven eredeti repülőgépet (motoros és vitorlázó gép), több eredeti repülőgép-motort tekinthetnek meg a kiállításon, valamint beülhetnek egy Góbé vitorlázó repülőgép kabinjába is, ahol virtuálisan átélhetik a vitorlázórepülés élményét is.

1985-ben lehetett először megtekinteni a Petőfi Csarnokban az űrhajózási gyűjteményt, amit azonban folyamatosan kiszorított a gyarapodó repüléstörténeti gyűjtemény, majd 2007-ben a Szputnyik repülésének ötvenéves évfordulójakor át is került a Közlekedési Múzeum épületébe, külön kiállításra.

A teljes anyag ezután nem került a látogatók szeme elé, helyhiány miatt 2008 és 2011 között raktárban várakoztak a múzeum kozmosszal kapcsolatos anyagai, tudtuk meg Szabó Attilától, repülési múzeológustól. Ez idő alatt a Petőfi Csarnokban lévő repüléstörténeti gyűjteményt teljesen átrendezték – tavaly volt a magyar motoros repülés százéves évfordulója –, és most Jurij Gagarin, az első űrhajós repülésének ötvenéves évfordulójának tiszteletére ismét régi helyén és teljességében tekinthető meg az űrhajózási gyűjtemény.

Sajnos a múzeumot sújtó forrásmegvonás miatt gyarapítani nem tudták a kollekciót, és Gagarinról sem sikerült igazán méltó, gazdag megemlékezést tető alá hozni, de az igyekezet szemmel látható.

Az meg önmagában is pozitívum, hogy ismét el lehet böngészgetni a sokszor magyar vonatkozású dokumentumok és eredeti űrhajózási műszerek, modellek között. Az űrrelikviák közül ajánljuk a húsos ragulevest és az aszpikos füstölt marhanyelv konzervet a magyar gasztronómia iránt érdeklődő látogatók figyelmébe.

A teljesen átépített és átszervezett repüléstörténeti gyűjtemény viszont  gazdagodott, mégpedig egy ferihegyi számítógépes szimulátorral: a felszerelést a repülésirányítók használták korábban. A múzeum megszerezte egyébként Rubik Ernő egyik motoros gépét is, de a Bicske egyelőre raktárban várja, hogy pénz kerüljön a felújításra.

Az évek óta pénzhiánnyal küzdő múzeum  Repüléstörténeti és Űrhajózási Állandó Kiállítása körülbelül október 10-ig tart nyitva, a korábbi évek gyakorlata szerint ugyanis – fűtés híján – a hideg idő beálltától tavaszig nem fogadnak látogatókat.