15 használt trolibuszt vásárol Budapest

2011.05.02. 16:33

A nemrégiben lezárult sikeres trolibusz-tender eredményeként alacsonypadlós használt csuklós trolibuszok érkeznek a fővárosba, áll a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) közleményében. A 15 darab használt MAN trolibuszból idén ősszel már forgalomba állhatnak az első járművek.

Az eberswaldei MAN trolibusz
Az eberswaldei MAN trolibusz

A használt járművek beszerzése nem helyettesíti az ezzel párhuzamosan az autóbuszpark, a trolibuszok és a villamosok jelentős részének lecserélését célzó nagyprojekteket, melyeket a BKK megkezdett.

A megkímélt műszaki állapotú járművek mintegy 532 ezer euróba (a jelenlegi árfolyamon mintegy 143 millió forintot) kerülnek, darabonként tehát 10 millió forint alatt marad egy használt trolibusz ára. A járművek beszerzésére a Budapesti Közlekedési Központ által előkészített és a Fővárosi Közgyűlés által márciusban elfogadott, a korábbi éveknél jelentősebb tömegközlekedési beruházási támogatás ad fedezetet.

A 11 milliárd forintos céltámogatásnak villamospályák felújítása, HÉV-rekonstrukció, a forgalomirányítási rendszer megújítása mellett a használt autóbuszok és trolibuszok beszerzése is részét képezte.

A tavaly ősszel kiírt, használt trolibuszok beszerzésére irányuló közbeszerzési eljáráson eredménye szerint a Barnimer Busgesellschaft GmbH szállítja le a tizenöt darab használt, MAN NGE 152 típusú trolibuszt. A trolikat eddig a német Eberswalde lakosai használhatták, a német városból kerülnek Budapestre a járművek.

Mivel az eladó fokozatosan váltja ki új járművekkel a trolikat, a fővárosba is több ütemben érkeznek a járművek, az elsők várhatóan idén novembertől állhatnak forgalomba, az utolsó darabok 2012 nyarára érkezhetnek meg. A használt járműveket a kiöregedett szovjet gyártmányú ZIU-9-es trolik helyére folyamatosan állítják be.

Budapesten a jelenlegi trolihálózat kialakítása 1949-ben kezdődött, az utolsó nagyobb hálózatbővítésre a 70-es években került sor. A most lecserélendő ZIU-9-es (a Zavod Imenyi Urickovo rövidítése) járműveket még a 70-es években gyártották, így műszakilag elavultak, és a manapság alapkövetelménynek számító akadálymentesség kritériumát sem teljesítik. A hamarosan érkező MAN-trolik mindegyike alacsonypadlós, megkímélt műszaki állapotú és energiatakarékos hajtásrendszerrel rendelkezik.