Keddtől korlátozzák a metró sebességét
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Információink szerint kedd reggeltől 80 km/óráról 60 km/órára korlátozzák a legnagyobb megengedett sebességet a 3-as metró teljes vonalán. Az ok: csökkenteni kell a beszivárgó talajvíz miatt korrodálódott vasbeton pályalemezek terhelését. A pályahibák miatt egyre többször reped az alváz (forgóváz), gyakran az újak is erre a sorsra jutnak.
Több forrásból megerősített értesülésünk szerint sebességkorlátozást vezet be keddtől a BKV a 3-as metró teljes vonalán a pálya rossz állapota miatt. A rossz szigetelés miatt ugyanis talajvíz szivárog az alagútba, ami elkorrodálta a sínt rögzítő vasbeton pályalemezeket.
A vonalon dolgozóktól származó információink szerint a rossz állapotú pálya miatt néha akkora ütéseket kap a forgóváz alul, hogy az utóbbi időben sűrűn elrepednek, még a teljesen újak is.
A metró üzemi tanács belső kiadványában az egyik szolgálatvezető konkrétan arról beszélt, hogy az M3-as vonalon is hasonló mértékű pályafelújításra lenne szükség, mint ahogy az M2-es vonalon történt, mert sok a forgóváz-repedés. A forgóvázakat ugyanis a pályahibák nagymértékben károsítják, ezért a frissen beszerelt forgóvázak is erre a sorsra jutnak.
A Határ útról felfelé Köki végállomásra menet, a gyorsforgalmi hídja után például (sebesség 72-75) függőlegesen több mint tíz centit ugrál a kocsiszekrény. Ezt a kocsiban álló utasok is érzékelhetik.
A Nagyvárad tér és a Népliget között a bal vágányon már 3 éve legalább 40-es sebességkorlátozás van kitűzve a lehetséges 62 km/h helyett. Itt nem függőlegesen, hanem vízszintesen mozog az egész kocsiszekrény, de ha itt a vezető elfelejti a korlátozást és átmegy automata vezérléssel (62-vel), akkor komolyan megijedhet, mikor siklik már ki a vonat.
A szabályzat szerint 80 km/h a legnagyobb megengedett sebesség a metró vonalán, az automata azonban 74 km/h-ra engedi felgyorsulni a szerelvényt a hosszabb állomásközi szakaszokon. A 60 km/h-s sebességkorlátozás a feltételezések szerint meghosszabbítja a menetidőt, de a számítógépes szimuláció szerint egyelőre nem kell belenyúlni a menetrendbe.
Gulyás Attila, a Városi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének elnöke szerint a sebességkorlátozás is arra mutat rá, hogy a 3-as metró vonalán mielőbb teljes rekonstrukcióra van szükség. A felújítás terve elkészült, de forrás egyelőre nincs rá.
Gulyás szerint ha így haladnak a dolgok tovább, egyre drasztikusabb lépések következnek. A végén le kell majd állítani a metrót, ami súlyos gondokat jelenthet: az emberek nem tudnak bemenni dolgozni, ezt megsínyli az egész gazdaság. A szakszervezeti vezető szerint a sebességkorlátozás hirtelen döntés, tudomás szerint korábban erről nem volt szó.
Frissítés: A cikk megjelenése után az értesülést a Budapesti Metróért Egyesület is megerősítette. Közleményük szerint a magánaljakban (amelyek mindkét sínszálat külön-külön támasztják alá és rögzítik) készített furatokba a lekötést biztosító csavarokat egy két komponenses, Icosit nevű ragasztóanyaggal rögzítik. Ennek a megoldásnak kellene a rugalmasságot biztosítani, azonban a csurgalék vizek ezeket a rögzítéseket tönkretették.
Habár a vonalon várhatóan csak kisebb mértékű késés lesz tapasztalható, a napi rendszerességgel nem alkalmazott vezetéstechnika következményeként az utazási komfort csökkenhet, illetve a járművezetők terhelése indokolatlanul megnövekszik.
A pálya leromlott állapota a szakemberek előtt ismert volt. A Nagyvárad tér - Népliget között a bal vágányon 3 éve 40 km/h sebességkorlátozás van érvényben, érthetetlen számunkra, hogy ennyi idő alatt semmi nem történt a pálya hiba elhárítása érdekében.
Az egyesület szerint külföldi példák mutatják, hogy a Budapesten alkalmazott szerkezetekhez képest sokkal megbízhatóbb, biztonságos, kisebb karbantartási igényű megoldások is léteznek. Ezért javasolják a sínlekötő szerkezetek mielőbbi cseréjét, illetve a rögzítések javítását.
A 3-as metróvonal idén 35 éves, szerelvényeit már le kellett volna cserélni. A felújítást már régóta tervezi a BKV és a fővárosi, 2004-ben például arról volt szó, hogy a 2010-es felújítással egy időben meghosszabbítják a vonalat a Ferihegyi repülőtérig. A felújításról tavaly is szó esett, ám a 4-es metró problémái és forráshiány miatt lekerült a napirendről. A rekonstrukció egyébként több tízmilliárd forintba kerülne, és 12 évig tartana, fenntartott forgalom mellett.
A metrókocsikkal is folyamatosan baj van. Egy szerelvény teljes kiégése miatt májusban összesen 43 darab 41-43 éves metrókocsit vontak ki a forgalomból, azért mert az eredetileg 30 évre tervezett járművek elöregedtek. Jövő januárban újabb 37 kocsi éri el a 40 éves korhatárt.
Az ügyben keressük a BKV-t és a Budapesti Közlekedési Központot is.