Megelégelték a konfrontációit BKV-ügyben
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Várhatóan vége a lövészárok-hadviselésnek a főváros és a kormány között BKV-ügyben - így kommentálták többen is az Indexnek azt a bejelentést, hogy elmarad a fővárosi közgyűlés szerdára tervezett "válságülése", helyette budapesti fideszes politikusok próbálnak kilobbizni valami ésszerű kompromisszumot BKV-ügyben. Mint megtudtuk, a tárgyalódelegáció tagjait a főpolgármester választotta ki, és ő is vezeti.
Rogán Antalból, Németh Zoltánból, György Istvánból és Bagdy Gáborból áll az a lobbista négyes fogat, ami kedden kezébe fogta a BKV problémáit, és megpróbál megoldást találni rájuk. A tárgyalócsoport tagja hivatalosan Tarlós István főpolgármester is, de forrásaink délután még nem tudták még eldönteni, milyen stratégiát választ az ügyben és csatlakozik-e egyáltalán a fideszes delegációhoz. Ez később eldőlt: mint a cikk megjelenése után, kedd este a főpolgármestertől megtudtuk: a tárgyalódelegációt ő vezeti, a tagokat ő választotta ki, azaz ő tartja kézben a tárgyalást.
Forrásaink szerint alapvető fordulat állt be a BKV-val kapcsolatos politikában: a fővárosi Fidesz-frakció azzal, hogy kedd reggeli sajtóközleményében a kormánnyal való tárgyalások folytatása és nem az újabb konfrontációt jelentő rendkívüli közgyűlés mellett állt ki, magára (kvázi a Fideszre mint pártra) vette a közlekedési cég gondjait.
Ki kicsoda?
Rogán Antal: V. kerületi polgármester, fővárosi közgyűlési képviselő, parlamenti képviselő
Németh Zoltán: a fővárosi Fidesz-frakció vezetője, parlamenti képviselő
György István: főpolgármester-helyettes, fővárosi képviselő, parlamenti képviselő
Bagdy Gábor: főpolgármester-helyettes, fővárosi képviselő, parlamenti képviselő
Úgy tudjuk, hogy több (egyszerre parlamenti és közgyűlési) frakciótag, de legfőképpen az egyik legbefolyásosabb képviselő megelégelte, hogy a BKV problémáival kapcsolatban Tarlós főpolgármester az utóbbi hetekben nagyon kemény nyilatkozatokat tett, amikre nem volt érdemi kormányválasz. Tarlós az elmúlt hetekben már szinte mindenkivel összeveszett, akivel lehetett.
Benne volt a pakliban, hogy a szerdára tervezett rendkívüli közgyűlésen is folytatódik a kormány pellengérre állítása (erős önkéntes ellenzéki segítséggel), ezért a fővárosi Fidesz-frakció képviselői kedd délelőtt meggyőzték a főpolgármestert arról, hogy így nincs értelme az ülést megtartani. A meggyőzés formájáról több elképzelés is kering, egyik szerint észérvek segítettek, a másik szerint a közgyűlés (vagy a szavazás) Fidesz-frakció általi bojkottálása is felmerült. Tarlós István lapunkkal annyit közölt, hogy a Fidesz frakcióülésén a képviselők kérték őt a szerdai közgyűlés elhalasztására és egy tárgyalódelegáció felállítására.
Tarlós István végül úgy döntött, hogy a rendkívüli közgyűlés elmarad, ám záros határidőt szabott arra, hogy a tárgyalócsoport eredményt érjen el. Ez pedig a január végi (várhatóan 25-i) következő rendes közgyűlés. Ha addig nem sikerül engedményt kicsikarni a kormánytól (amit a legtöbben most már nem tartanak valószínűnek), akkor 25-én még meghozhatja a fővárosi testület azokat a döntéseket, amiket szerdán meghozott volna.
A tárgyalásra egyébként tényleg nagyon kevés az idő. Január 27-én jár le a BKV 9 milliárd forintos MKB-hitele, amit a bank kormánygarancia nélkül nem akar meghosszabbítani. Első lépésként tehát ezt kell megszerezni, és a BKV elkerüli a csődveszélyt. Februárig. Akkor ugyanis újabb 16 milliárdos hitel jár le.
Ezért egy megegyezésnek minimumként tartalmaznia kell, hogy a kormány feloldja a BKV április 30-ig zárolt 32 milliárd forintos állami támogatását a költségvetésben. Ezzel az év közepéig kihúzhatja a közlekedési cég. A tárgyalások legnehezebb része annak a további mintegy 30-40 milliárd forintnak a biztosítása, amire a BKV-nak az év végéig szüksége van. Az se biztos, hogy lesz ennyi pénz, ha pedig lesz valamennyi, akkor abban lesz nagy vita, hogy ki mennyit álljon belőle.
A BKV finanszírozását április 30-ig mindenképpen gatyába kell rázni, ekkor jár le ugyanis a BKV szolgáltatási szerződése. Új szerződést viszont már csak az idevágó uniós rendelkezések figyelembevételével lehet kötni, azoknak pedig a legfontosabb pontja, hogy évekre előre garantálni kell a cég veszteségmentes működését. Ez pedig kemény kötelezettségvállalással jár mind a kormány, mind a főváros számára.