BKV: Politikai megfigyelés a metróban?

2012.02.02. 15:52 Módosítva: 2012.02.02. 22:30

A metróban dolgozók politikai elkötelezettségét is figyelnie kell a BKV-nak a tűzesetek elkerülése érdekében, számol be cikkében a Magyar Narancs. Erről határoztak ősszel a városházi, a BKV-s és a tűzoltó notabilitások az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon. A Bakondi György kézjegyével ellátott emlékeztető a narancs.hu birtokába került. Az érintettek szerint komoly tévedés történt.

Az utóbbi időkben keletkezett metrótüzek tapasztalatait foglalták össze egy október 4-i - az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságon megtartott - összejövetelen. A narancs.hu megszerezte az itt készített emlékeztetőt. A házigazda Bakondi György altábornagy, az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság főigazgatója volt, megjelent György István főpolgármester-helyettes, Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Zrt. vezérigazgatója, valamint felsőbb beosztású tűzoltók, BKV-s műszaki vezetők.

Az egyeztetésen megállapították: a három metróvonal közül a legtöbb tűzeset a 3-as metrón következett be, legfőképpen az alagutakban és szerelvényeken. Az alagutakban az állomásokhoz közeli szakaszokon sín környéki zsír-szösz izzások történtek, míg a szerelvényi tüzek a fékekhez, erős áramú berendezésekhez köthetők.

Elírták az emlékeztetőt

"A megbeszélésnek nem volt tárgya a metróvezetők politikai orientációjának bármiféle vizsgálata. Ilyen nem áll sem a Főváros, sem a BKK, sem a BKV vezetésének szándékában, erre vonatkozó intézkedés nem történt" - olvasható György István főpolgármester-helyettes, Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató és Várszegi Gyula BKV-vezérigazgató közös közleményében. Mindhárman elismerik, hogy a megbeszélésen részt vettek, de azt írják: "a hibás, valószínűleg elírt, tévesen lejegyzett emlékeztetőt annak elkészültét követően azonnal, hetekkel ezelőtt észrevételeztük, és jeleztük, hogy tévedés lehet a politikai elkötelezettségre vonatkozó félmondat." Közleményük szerint a megbeszélés lényege azon intézkedések egyeztetése volt, melyek a metró biztonságát, a személyzet bármilyen műszaki zavar esetén szükséges összehangolt intézkedéseit biztosítják. "A téves emlékeztetőből ezért hírt gyártani és bármiféle következtetést levonni tehát felesleges" - áll a közleményben.

A katasztrófavédelmi megbeszélésen az elvégzendő feladatokat is kijelölték. Első helyen szerepel az eddigi lágy helyett az eredeti, kemény orosz kenőzsír használata a kenőanyag szétszóródása ellen. Ennél többet foglalkoztak a vonatvezetőkkel, akikre „az alagutakban bekövetkezett eseményeknél igen nagy felelősség hárul”. A műszaki ügyeletesek, az állomások diszpécsereinek felkészültségére szintén kitértek a megbeszélésen, de megemlítették az „állomások kialakítását, adottságát ismerő személyeket” is, akik az ott elhelyezett műszaki eszközök kezelését készség szinten ismerik.

Bár nem nevezik meg őket, de a meghatározás alapján ilyenek a biztosítóberendezések kezelői, az áramellátásban dolgozók, karbantartók, pályafenntartók, illetve gépészeti munkatársak. Aztán levonják a következtetést. „Rendelkeznie kell a BKV-nak egy olyan eljárási renddel, amely meghatározza a fentebb említett beosztásokban dolgozók feladatait, felkészültségük ellenőrzésének megvalósítását, mentális, pszichikai állapotuk nyomon követését, munkájukat befolyásoló politikai elkötelezettségük figyelését.”

Nem vizsgálják senki politikai elkötelezettségét sem a katasztrófavédelemnél, sem a BKV-nál, az emlékeztető megfogalmazása tévedés eredménye – reagált a narancs.hu megkeresésére Dobson Tibor. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság hivatalvezetője hozzátette: az emlékeztető dokumentumot lejegyző hivatalnok hibája mellett másokat is terhel felelősség, hiszen az anyagot alapos áttanulmányozás nélkül fogadták el. „Az ominózus mondatot valahogy úgy kell érteni, hogy ha az említett munkakörök betöltői közül valakiről kiderül, hogy szélsőséges, terrorista csoport tagja, vagy más módon kötődik hozzá, akkor az nem kerülhet ilyen pozícióba, hiszen kockázatot jelent. A találkozó a tűzesetek esélyének csökkentését szolgálta, ez egy elővigyázatossági lépés a sok közül” – fogalmazott Dobson.

Arra a kérdésre, hogy a találkozó résztvevői pontosan mit is értetettek a szélsőséges csoport kifejezés alatt, például szerintük egyes hungarista szervezetek idetartoznak-e vagy sem, Dobson úgy reagált: ezt a megjelölést sem az ülésen, sem később nem definiálták. A hivatalvezető hangsúlyozta: se a katasztrófavédelemnek, se a BKV-nek se kapacitása, se kompetenciája, se jogi felhatalmazása nincs arra, hogy egyes munkatársainak a politikai kötődéseit vizsgálja, esetleg lehallgassa őket.

A Budapesti Metróért Egyesület elképesztőnek és érthetetlennek tart minden olyan gondolatot, hogy a metrónál sajnálatosan már szinte „menetrendszerűen” jelentkező eseményeket valaki ne műszaki anomáliákként, hanem valamilyen összeesküvés elmélet részeként kezelje, áll a szervezet közleményében. 3 000 000 km-nél is többet futott járművek, 35 éve csurgalék vizektől erodáló pálya, ezek szigorú műszaki tények. Úgy gondoljuk, hogy felesleges hangulatkeltés és összeesküvés elméletek helyett ezek megoldására vezető gyakorlati lépések szükségeltetnek.