Csak félig festik le a Rákóczi hidat

2012.02.08. 08:25

Csak a korlátok festésével folytatódik a Rákóczi híd tavaly ősszel megkezdett korrózióvédelme, az igazi probléma megmarad: a híd hasáról továbbra is nagy foltokban hámlik le a festék, immár 15 éve. A hidat kezelő BKK szerint az alsó rész festése nem általános fenntartói feladat, egyébként is egymilliárd forintba kerülne. A főváros a rossz minőségű festéket gyártó német Permatech-et perli.

A Rákóczi híd (volt Lágymányosi híd) festése tovább folytatódik: a következő ütemben a korlátokat mázolják, de a hídszerkezet alsó részének festése elmarad, áll a Budapesti Közlekedési Központ lapunknak küldött válaszában.

Az alsó rész festése a BKK szerint nem általános fenntartói feladat, mert 1994-ben a kivitelező rossz minőségű festéket használt. Azaz csak egy felújítási terv esetén lehetne az egészet újrafesteni, aminek költsége elérheti az 1 milliárd forintot. (Az összehasonlítás kedvéért: a lámpákat ás a fényt visszaverő tükröket tartó pilonokat 70 millió forintért festették le ősszel.)

Az 1994-es rossz minőségű munka miatt a főváros pert is indított, de a felelősségre vonás nehézségekbe ütközik, mivel a kivitelező és az alvállalkozó cége is megszűnt. Jelenleg a festéket gyártó német Permatech ellen folyik Németországban a bírósági eljárás.

A híd alsó részének festésével kapcsolatban már az első néhány év után jelentkeztek a problémák: a festék nagy darabokban kezdett el hullani. A fővárosi önkormányzat 2005-ben, másfél évvel a tíz éves szavatossági idő lejárta előtt hivatalosan is benyújtotta szavatossági igényét a Lágymányosi híd festése és rozoga támfalai miatt, de nem járt sikerrel, a kivitelező cégek felszívódtak.

Az 1995-ben átadott híd új technológiával készült támfalaival szintén hamar jelentkeztek a bajok: sorra dőltek ki a levezető szakaszok töltései mellett. A legnagyobb baj a Gubacsi úti felüljárónál volt, de dőltek a betonfalak az újbudai felvezető részen is. A támfalakat végül a mai is látható módon, dróthálós kőrakásokkal megerősítették. A vétkes alvállalkozó azonban itt is eltűnt, a főváros egy darabig a fővállalkozó Betonút Zrt-nél próbálkozott a javítási költség behajtásával.

Lágymányosiból Rákóczi

A hidat 1992-ben kezdték el építeni, és 1995 októberében adták át a forgalomnak. A gyártást és a szerelést a Ganz Acélszerkezeti Vállalat végezte. A fővárosi közgyűlés az 1995-ös átadáskor a Szent László híd elnevezés ellenében a Lágymányosi híd nevet választotta. A fővárosi közgyűlés 2011-ben azt javasolta a Földrajzinév-bizottságnak, hogy a híd új neve „a jeles magyar történelmi családról” Rákóczi híd legyen. Ezt a bizottság 2011 augusztusában egyhangúlag elfogadta. (wikipedia)