Zéno
1 °C
9 °C

Bevetik fűvel az 1-es villamos vágányait

2012.05.07. 13:37

Jóváhagyta a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) 1-es és 3-as villamosok felújítására, illetve az 1-es villamos Rákóczi hídon történő átvezetésére vonatkozó projektjét az Európai Bizottság. A döntéssel véglegessé vált, hogy a 41 milliárd forint összértékű projekt megkapja a 94%-os intenzitású uniós támogatást, áll a BKK közleményében.

Az elmúlt évtizedek során rendkívül leromlott az 1-es és a 3-as villamosok pályája. Az építésekor gyorsvillamosnak tervezett Hungária körúti 1-es vonalán és a Zuglótól Kőbányán át Dél-Pestig több fontos csomópontot összekötő 3-as vonalán a rossz pályaállapotok miatt jelentősen megnőtt a menetidő, az évtizedek óta felújítás nélkül üzemelő pályákon számos 10-20 km/h-s sebességkorlátozást vezetett be BKV. Mindez versenyképtelenné tette a villamosokat az autózással és néha még más, földrajzilag kerülőt jelentő tömegközlekedési járatokkal szemben.

A villamosvonalak teljes körű felújítására és az 1-es meghosszabbítására uniós források nélkül nem lenne esély, és bár fejlesztés szükségessége régóta ismert, 2011-ig azonban a hányattatott sorsú projekthez képtelen volt a főváros uniós támogatást szerezni. A fejlesztés mintegy 250 ezer ember utazását könnyíti, gyorsítja meg.

argghhh
(Forrás: BKK)

A döntés alapján 2013-tól felújítják az 1-es villamos Bécsi út és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszát, valamint a 3-as villamos leromlott szakaszait, az áramellátási berendezésekkel együtt. Az 1-es villamost átvezetik a Rákóczi hídon. A Szerémi út és a Hengermalom út érintésével a Fehérvári útig járnak majd a szerelvények, csúcsidőben 3-4 percenként, kiváltva ezzel a mai zsúfolt és a torlódásban gyakran araszolni kényszerülő 103-as buszjáratot.

A 2013 és 2015 között megújul a két villamosvonal vágányhálózata. Budapesten először az 1-es óbudai és az új, Fehérvári útig vezető szakaszán, illetve a 3-as villamos Kőbánya központján átvezető szakaszán füves vágányokat létesítenek. A vonalakon új váltók is létesülnek, így a forgalmi akadályok, zavarok esetén rövidebb szakaszon kell buszokkal pótolni a villamosokat. A nagyobb közúti csomópontok is megújulnak, a villamosok érzékelésére alkalmas jelzőlámpa-rendszerek épülnek, melyek segítségével tovább gyorsul a villamos.

A megállóhelyi peronok akadálymentesek lesznek, új perontetők épülnek, valamint a peronok magasságának megemelésével könnyebbé válik a le-és felszállás.

A projekt jelenleg a kiviteli tervek készítésének fázisában tart, a kivitelezők kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás még idén megjelenik, az első munkák 2013-ban indulnak az 1-es kritikus, Óbuda és Puskás Ferenc Stadion közötti szakaszának felújításával.

A megújuló villamosvonalakra új járművek kellenek. A főváros  beszerzési javaslatára nemrég megérkezett a kormány támogatása. Ez az uniós támogathatóság egyik fő és eddig hiányzó feltétele volt, melynek nyomán 2012 tavaszától megindulhat a projekt útja a beruházás részleteinek (darabszám, ütemezés, keretösszeg) véglegesítése, majd a támogatási szerződés felé, ami alapján a beszerzés első üteme rövidesen elindítható.

Értékeljen és nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Mondja el melyik, és nyerjen értékes ajándékaink közül!

Ajándékozzon utazást karácsonyra!

Nem tudja mivel lepje meg kedvesét? Válasszon szállásutalványaink közül egyet!