150 új Mercedes busz érkezik jövő tavasszal Budapestre

2012.08.17. 18:10

Információink szerint a VT-Transmann nyerte a budapesti buszüzemeltetési tender első szakaszát. Ez azt jelenti, hogy ideális esetben jövő márciusban 75 darab új csuklós és 75 darab új szóló autóbusz áll forgalomba Budapesten. A cég Mercedes Citarókat vásárol, a választásban szerepet játszhat a Mercedes gyár Kecskeméten tervezett bővítési szándéka is.

Az előminősítésen nyertes három magyar buszos cég, a Color Tours, az Orangeways és a VT-Transmann közül egyedül az utóbbi adott be ajánlatot, így ő nyerte a 75+75 busz 8 évig tartó üzemeltetésére a BKK által kiírt pályázatot. A cég Mercedes Citaro típussal indult, így márciustól 150 új Mercedes busz özönli el a főváros utcáit. (A Citaro új, 2011-es típusa érkezik, amelynek a típusoldala ide kattintva elérhető.)

A buszok Újpest, Kelet-Pest, Belváros és Észak-Buda vonalain fognak leginkább közlekedni. Nem lesz tiszta újbuszos vonal, a többi típus közé keverik be az új buszokat is. Úgy tudjuk, a típusválasztásnál az döntött, hogy a bankok eleve három bejáratott, vész esetén eladható busz vásárlását voltak hajlandóak finanszírozni: a MAN, a Volvo és a Mercedes buszait, magyar gyártó a piaci bizonytalanságok miatt szóba se jöhetett.

Az új Citaro (forrás: www.mercedes-benz.de)
Az új Citaro (forrás: www.mercedes-benz.de)

Úgy tudjuk, hogy a Mercedes kiválasztásában szerepe volt annak is, hogy a gyár fontolgatja a kecskeméti üzem kétszeresére bővítését (az A-osztály gyártásának idehozását), ezzel a lépéssel pedig biztos nem csökken a kedve ehhez.

Információink szerint a VT-Transmann nem tudta, hogy egyedül lesz, ezért piaci, versenyárat ajánlott: a csuklósokat 797 Ft/kilométer, a szóló buszokat 663 Ft/kilométer áron kínálta. A BKV számításai szerint ha a közlekedési cég maga venne új buszokat, akkor ez a két szám 900 Ft/km és 750 Ft/km lenne. A lerobbant Ikarusok üzemeltetése most 660 és 600 forintba kerül a BKV-nak, ebben viszont nincs amortizáció, nincs klímaüzemeltetés, és az alkatrészek is nagyságrendekkel olcsóbbak, mint a korszerű nyugati márkák esetében.

A BKK használt buszok (24 vonal) üzemeltetésére kiírt pályázatát áprilisban szintén a VT-Transman nyerte. Nagy változás nem történt, a vonalakon addig is a cég buszai közlekedtek alvállalkozásban, de szerződésük április végén lejárt, ezért kellett a vonalakat megpályáztatni újabb két évre. A cégnek egy komoly vetélytársa akadt, az Orangeways, a céget azonban súlyos hiba miatt kizárták.