Kihirdették a busztender eredményét

2012.10.16. 13:56

A Budapesti Közlekedési Központ és a BKV kihirdette a busztender eredményét. A döntés értelmében a Videoton tulajdonában lévő VT-Transman 150 új Mercedes Citaro busszal alvállalkozásba vehet több buszvonalat. A szerződést 10 nap múlva kötheti meg a nyertes cég a BKK-val. A döntést hosszú politikai és szakmai vita előzte meg, most közzétesszük azt a levelezést, amiben az érvek elhangzanak pro és kontra.

A hivatalos eredményhirdetés előtt már augusztusban kiderült, hogy a pályázaton egyetlen induló maradt állva, a BKV-nak eddig is dolgozó VT-Transmann. A cég a tervek szerint jövő márciusban 75 új csuklós és 75 új szóló Mercedes autóbuszt állít forgalomba Budapesten.

citaro

A buszok Újpest, Kelet-Pest, a Belváros és Észak-Buda vonalain fognak leginkább közlekedni. Nem lesz teljesen újbuszos vonal, a többi típus közé keverik be az új buszokat. A típusválasztásnál az döntött, hogy a bankok eleve három bejáratott, vész esetén eladható busz vásárlását voltak hajlandóak finanszírozni: a MAN, a Volvo és a Mercedes buszait. Magyar gyártó a piaci bizonytalanságok miatt szóba se jöhetett. Ezt több politikus, például Horváth Csaba szocialista frakcióvezető erősen kétli. Szerinte a paramétereket a Mercedesre szabták, amit viszont Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója később cáfolt, mondván, a feltételeknek 12 európai busztípus felel meg.

A VT-Transmann a csuklósokat 797 Ft/kilométer, a szóló buszokat 663 Ft/kilométer áron kínálta. A BKK számításai szerint ha a közlekedési cég maga venne új buszokat, akkor ez a két szám 900 Ft/km és 750 Ft/km lenne. A lerobbant Ikarusok üzemeltetése most kilométerenként 660 és 600 forintba kerül a BKV-nak, ebben viszont nincs amortizáció, nincs klímaüzemeltetés, és az alkatrészek is nagyságrendekkel olcsóbbak, mint a korszerű nyugati márkák esetében.

Frontvonalak

A VT-Transmann ajánlatán és magán az egész buszkiszervezésen nagy vita alakult ki az előző hetekben. Tarlós István főpolgármester túl nagynak találta a várható többletköltséget ahhoz képest, hogy még a BKV jövő évi finanszírozása sincs megoldva, nem tudni, honnan teremtik elő a parlament által leszavazott dugódíjbevételt, amit erre a célra szántak. Ezért a főpolgármester a közgyűlés hétfői ülésén azzal tüntetett, hogy nem szavazott, a többség viszont zöld jelzést adott a busztendernek.

A frontvonal Bolla Tibor, a BKV mostani, és Várszegi Gyula, a BKV korábbi vezérigazgatójának szakvéleményére alapozó Tarlós István, valamint Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatójára támaszkodó György István főpolgármester-helyettes, és a mögötte felsorakozó Fidesz-frakció között húzódik.

MB Citaro G1

Levélhullás

Vitézy Dávid a BKK véleményét tolmácsolva azt írta Tarlós Istvánnak egy kiszivárgott levélben, hogy a buszkiszervezés 1-1,5 milliárdja csak egy kis része a BKV jövő évi többletköltségeinek, az Alstom-vonatok éves üzemeltetése az M2-es vonalon több mint dupla annyiba kerül, mint a szovjet kocsiké.

A levél szerint (.pdf) nem az a kérdés, hogy megspórolhatunk-e 1-1,5 milliárd forintot a régi buszok üzemben tartásával, hanem az, hogy a BKV működőképes lesz-e 2013-ban. Számos függő tétel van még, amihez képest a buszkiszervezés többlete eltörpülhet. A 4-es metró üzemeltetésének a busztendert körülbelül ötszörösen meghaladó éves többletének pontos fedezete sem tisztázott még, az Alstom-vonatok éves üzemeltetése az M2-es vonalon több mint dupla annyiba kerül, mint a szovjet kocsiké

Az érvelés szerint a 150 busz üzembeállítása nélkül a tervbe vett villamospótlási feladatok nem hajthatók végre. Ebben az esetben vagy a villamospályák felújításáról kell lemondani, vagy szembe kell nézni egy komoly járatritkítással a buszhálózaton, ami jogos elégedetlenséget szülne a fővárosiak körében. Emellett a Budapest teljes utasszállításának 40 százalékát adó autóbusz-ágazat műszaki állapota jövőre az összeomlás határára, vagy azon is túlra kerül, és tömegesen üzemképtelen buszok formájában jelenik meg.

Ennek a véleménynek ellentmond a nagy levélhullásban szintén kiszivárgott szakvélemény, amit Bolla Tibor és Várszegi Gyula fogalmazott meg. Ennek lényege, hogy az új buszokkal a főváros 3-3,5 milliárd forintos többletköltséget vállal. További 5-600 millió forint kellene a végkielégítések kifizetésére, miután a kiszervezéssel nagyjából 500 buszsofőrt és szerelőt kellene elbocsájtani a cégtől. A villamospótlást egy folyamatban levő használtbusz-beszerzés meg tudná oldani. A részletes érvekért töltse le itt a BKV vezérigazgatóinak levelét (.pdf).

Tarlós korlátozta helyettese jogköreit

A busztender körüli viták és ellentétek miatt hétfő reggel másfél órás késéssel kezdődhetett csak meg a fővárosi közgyűlés rendkívüli ülése, mert a Fidesz-frakció és Tarlós István a főpolgármesteri irodában egyeztettek hosszasan. Végül az a határozat született, hogy a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV igazgatósága dönthet a kérdésben. Kihirdethetik a pályázat eredményét, de a költségeket a BKK-nak kell előteremteni a buszok kiszervezéséhez. A képviselők 18 igen és 13 nem szavazattal, tartózkodás nélkül fogadták el a javaslatot. Tarlós István főpolgármester nem szavazott.

Kiszivárgott tegnap Tarlós Istvánnak egy Vitézy Dávidhoz írott, erősen kioktatú hangú levele is. Ebben a főpolgármester szóvá teszi, hogy a BKK vezérigazgatója a háta mögött fordult támogatásért egyik helyetteséhez. Ennek erdménye az lett, hogy Tarlós István korlátozta György István városüzemeltetési főpolgármester-helyettes jogkörét, egész pontosan a BKK felügyeletét a továbbiakban György István mellett két másik helyettese, Bagdy Gábor és Szeneczey Balázs is ellátja.

György István válaszul azt közölte: a bosszú nem jó tanácsadó, az utóbbi időben Tarlós Istvánt "egyesek" teljesen alaptalanul, a végtelenségig elbizonytalanították. Mint írta, ezekben a kérdésekben a Fidesz-KDNP-frakció határozott szakmai álláspontot képviselt, amelynek kialakításában maga is szerepet vállalt.