További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Figyelemmel a közelgő ünnepekre és a jogos társadalmi igényre, mostantól fokozottan ellenőrzi a BRFK a fővárosi buszsávok használatát. Budapesten összesen 32 kamera figyeli a buszsávokat, de a rendőrök más módon is büntethetnek. Egy olvasónk néhány éve figyelmeztetni merte a rendőröket a dolgukra, ezért betörték az orrát.
A rendőrség akcióba lép a buszsávokat szabálytalanul használó autósok ellen. Budapesten mostantól folyamatosan, kimondottan erre a szabálysértésre koncentrálva, fokozottan ellenőrzi az autóbusz forgalmi sávok használatát.
A BRFK-t azzal kapcsolatban kerestük meg, hogy legutóbbi cikkünk, amelyben egy amatőr videót is közöltünk, nagy felháborodást keltett az olvasókban, és sokakban felmerült a kérdés: miért nem az ilyen autóshergelő szabálysértésekkel foglalkozik a rendőrség a lejárt szavatosságú egészségügyi dobozok helyett?
A BRFK válasza szerint az autóbusz forgalmi sáv szabálytalan használata a közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése szabálysértésnek minősül. A szabálysértéseket sebességmérő berendezésekkel, a járőr gépkocsikba beszerelt egyéb technikai eszközökkel, illetve a Budapesti Közlekedési Központ kezelésében lévő kamerarendszer segítségével dokumentálják.
A BKK-tól származó információink szerint a fővárosban több helyszínen működik automatizált buszsáv-figyelő rendszer. A város 16 pontján elhelyezett 32 kamera képeit továbbítják a buszsávokat figyelő rendőrségi rendszernek.
A BKK nem adta ki a kamerás helyszínek listáját, mert ezzel a cég szerint csökkenne az ellenőrzés hatékonysága, és bátorítanánk a szabályszegő buszsáv-használatot.
Arra a kérdésre, hogy a kamerák alapján hány alkalommal bírságolnak buszsávban szabálytalankodó autóst egy hónap alatt, sem a BKK-tól, sem a BRFK-tól nem kaptunk választ. Valószínűleg nem olyan sokszor. A buszsávban haladás ugyanis nem tartozik az objektív felelősség alapján büntethető szabálysértések körébe. Azaz a lefotózott sofőr mondhatja, hogy nem ő vezette az autót a szabálysértés elkövetésekor, így kibújhat a bírság alól.
Mit mond a törvény bötűje?
1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről:
21. § (1) A gépjármű üzemben tartója, illetve a 21/A. § (2) bekezdésében meghatározott esetben a gépjárművet használatra átvevő személy felel azért, hogy az általa üzemeltetett, illetve használt gépjárművel a megengedett legnagyobb sebességre, a vasúti átjárón való áthaladásra, a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire, az autópálya leálló sávjának igénybevételére, a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra, és a természet védelmére vonatkozó - külön jogszabályban meghatározott - egyes előírások betartásra kerüljenek.
Pausz Ferenc közlekedési szakértő, a BRFK közlekedési főosztályának volt vezetője szerint a törvény eleve kisebb súlyú szabálysértésnek minősíti a buszsávban haladást, mint számos más közlekedési szabálysértést. Pedig a mozgás közben elkövetett szabálysértések a legveszélyesebbek, ráadásul pszichésen is megterheli a szabályos sofőröket, ha azt látják, hogy mások büntetlenül megszegik a szabályt mellettük.
A szakértő szerint a buszsáv ellenőrzése kamera nélkül nem tud rendszeressé válni, mert drága a járőrautót járatni, stabil mérővel pedig nem tudnak a szabálysértő után menni. (Kiinteni is nehézkes a szabálytalankodót, mert feltarthatja a buszsáv forgalmát.)
Frissítés, durva sztori: Szólt a rendőröknek, betörték az orrát
Ha nézik is a rendőrök a buszsáv használatát, akkor sem mindig elég hatékonyak. Sőt, aki a dolgukra figyelmeztetni meri őket, nagyon pórul járhat. Olvasónk most küldött levelében arról számolt be, hogy ő megpróbált szólni, erre betörték az orrát a rendőrök:
"2006 november 13, délelőtt (9-10 óra között) buszozok a munkahelyemre a 23-as busszal a Soroksári úton befelé. A buszsávban természetesen kb. 30 autó halad, mert ugye dugó van.. Az egyébként 15 perces út azon a napon több, mint 1 óra volt, így az akkor még csak épülő Koppány utcai Tesco áruháznál leszálltam a buszról, és mivel láttam ott egy rendőrségi gépjárművet, benne két ücsörgő rendőrrel, arra gondoltam jelzem nekik, amit rajtuk kívül mindenki látott, azaz hogy a buszsávot szabálytalanul veszik igénybe az autósok. A válasz akkoriban az igazoltatás és a vegzálás volt, merthogy miért gondolom én azt, hogy ők azért állnak ott, hogy én bejelentést tegyek...
2-3 mondat után (miután rácsodálkoztam, hogy az igazoltatási reflex velem szemben indult be, nem a szabálytalankodókkal szemben) bevágtak a rendőrautóba és az egyik rendőr már ütötte is a bal térdemet a gumibottal. Ezt később a bíróságon is bizonyítani tudtam, valamint azt is, hogy az intézkedés megkezdését követő 15 percen belül eltörte az intézkedő rendőr az orrcsontomat. A szándékosságot is bizonyítottnak látta a Fővárosi Bíróság Katonai Tanácsa."
Olvasónk a bírósági végzés és a rendőrséggel kötött kártérítési egyezség másolatát is elküldte a kérésünkre, ami alátámasztotta az általa leírtakat.