Megjelent a 43 milliárdos villamostender

2013.02.15. 13:58

Kiírták a fővárosi villamostendert. A BKK összesen 37 darab új, alacsonypadlós villamost vásárol főként uniós pénzből az 1-es, 3-as, 19-es és 61-es vonalakra. A vásárlásra 43 milliárd forintja lesz a BKK-nak. Az első villamosok 2014 végén állhatnak forgalomba.

A most megjelent pályázat szerint 37 db (25 db 32-36 méter hosszú és 12 db 52-56 méter hosszú) energiahatékony, alacsonypadlós villamost venne a BKK az 1-es, 3-as, 19-es és 61-es vonalakra. Az új villamosok beszerzésével kiválthatók a BKV villamosflottájának legöregebb, 40 évnél idősebb járművei.

Az ajánlati felhívás alkalmassági feltételeként a leendő pályázóknak 30 darab új építésű, teljes hosszban alacsonypadlós, mindkét oldalán ajtókkal rendelkező jármű elmúlt három évben, az Európai Unió vagy az EFTA területén történő üzembe helyezését kell bemutatnia, ami erősen megszűri a mezőnyt

A leendő járműszállító kiválasztása során az összességében legelőnyösebb ajánlat dönt, az ajánlati ár mellett a műszaki és ergonómiai szempontokat is figyelembe veszik. Előnyben részesül a kedvező energiafogyasztás, a jármű folyosójának minél nagyobb szélessége, valamint az ülőhelyek minél magasabb aránya is.

Az ajánlataikat a járműgyártók 2013. április 3-ig tehetik meg, a szerződéskötés nyár elejére várható. Az első járművek 2014 végén érkezhetnek Budapestre, az utolsó járművek 2015 III. negyedévében állhatnak forgalomba.

A villamosbeszerzés része a „Budapesti villamos és trolibusz járműfejlesztés I. ütem” projektnek, ami 0,67% önerő biztosításával, 99,33% uniós támogatás felhasználásával, összesen 43 milliárd forintból valósul meg. Az ehhez szükséges támogatási szerződést a BKK már 2012. decemberében megkötötte.

A beszerzéssel párhuzamosan felújítják a Hungária, Száva és Budafok kocsiszínt is. A projekt keretében még 24 db energiahatékony, alacsonypadlós trolibuszt (14 db szóló és 10 db csuklós) is vesznek, ezekre tavasszal írják ki a tendert.

A VEKE szerint nagy sakkozás mehetett a háttérben, a kijött adatok alapján úgy néz ki, összesen három járműgyártó tud megfelelni a referenciafeltételeknek, a Bombardier, a CAF és a Stadler. Várhatóan közöttük fog eldőlni a verseny. Más források szerint a Siemens és az Alstom villamosa is megfelel a kiírásnak.

Az iho.hu szakportál szerint érdekesség, hogy a rövidebb járművekből önjáró, azaz adott szakaszon felső vezeték nélkül is utasokat szállítani képes példányokat is kínálni kell. Úgy tudjuk, hogy ez inkább egy jövőbeni lehetőség lesz: a tervek szerint az új 2-es villamos megy majd felsővezeték nélkül a Kossuth téri szakaszon, a tér felújítását követően.

Combinók kálváriája

A BKV utoljára 2003-ban írt ki tendert új villamosokra. A pályázaton indult a Bombardier és az Alstom mellett a Siemens is, Combino típusú villamosaival.

A BKV és a Siemens 2003-ban kötött szerződést új villamosok szállítására. A negyven darab, egyenként 54 méter hosszú óriáshernyó az eredeti tervek szerint 2003 végére érkezett volna meg Budapestre, az első prototípus pedig 2004-ben sínre került volna. Csakhogy a Siemens Combino típusú villamosain időközben konstrukciós hibákat fedeztek fel több európai fővárosban. A német cég emiatt több városból visszahívta villamosait.

Az első Combino végül 2006. július 1-jén állt forgalomba, de a főpolgármester a sűrű meghibásodások miatt július végén leállította az új villamosokat. A Combinók bő egy hónap múlva álltak ismét szolgálatba, de továbbra is gyakoriak voltak a meghibásodások. A Combino körüli cirkusz végül Aba Botond BKV-vezérigazgató állásába került. A villamosok 2007-től már kevesebb hibával üzemeltek, azóta alig van panasz rájuk.