A múltba réved a Váci utca új burkolata

2013.05.09. 11:49

Nyilvánosságra kerültek a Váci utca új térburkolatának látványtervei, az online közösség nem túl lelkesen fogadta őket. A konzervatívanarchista nevű tumblr szerzője azt írta, a „jó kis taxisbarokk önkormányzati stílust” idézik 1993-ból, a hetiBeton pedig szintén a '90-es évekhez való visszatérésként értékelte az új terveket. A Tilos rádió műsorának facebook-oldalán szavazást is kezdeményeztek arról, hogy ha az új térburkolat a Váci utca újramárkázásának része, milyen márka jutna róla eszébe az embereknek. A válaszok között barkácsáruház és olcsó instant kávé is szerepelt.

A Heti Válasz már visszafogottabban fanyalgott: szerintük a szürkés cementlapokból készült, narancssárga körökkel és geometriai motívumokkal szabdalt térburkolat „takarékos és puritán megoldás”,  talán túlságosan is. „Egy ennyire fontos közterület húsz éve várt megújulása esetén indokolt lenne a nemesebb anyagok használata, ha már a luxusüzletek visszacsábítása a cél” – írta a hetilap.

A Heti Válaszban megjelent látványterv a Váci utcára tervezett díszburkolatról
A Heti Válaszban megjelent látványterv a Váci utcára tervezett díszburkolatról

Mint korábban megírtuk, az V. kerület újratervezi a legforgalmasabb bevásárlóutcájának arculatát, mivel értékelésük szerint „a belváros megszűnt kereskedelmi központ lenni”, a Váci utca pedig az elmúlt tíz évben lemaradt a plázákkal folytatott versenyben. Puskás András alpolgármester elmondása szerint a cél az, hogy a Belváros Új Főutcája projekthez kapcsolódva kereskedelmi központtá, egyfajta „virtuális bevásárlóközponttá” váljon a Váci utca mellett a Bazilika előtti Szent István tér, a Zrínyi utca, a Vörösmarty tér és a Dorottya utca is. A projektből kimarad ugyanakkor a Váci utca déli szakasza, ezzel bevárják a Március 15. tér átépítését.

A tervek megvalósítására az önkormányzat egy céget is létrehozott Váci utca Bevásárlónegyed Nonprofit Kft. néven, „azzal a céllal, hogy a terület újramárkázásához szükséges egyezetési és marketingkommunikációs feladatokat a magán és közszféra bevonásával, egyetértésével, és folyamatos tájékoztatásával valósítsa meg”. A céget Michael Caroll vezeti, aki korábban a Cushman & Wakefield ingatlantanácsadó magyarországi és romániai részlegénél dolgozott, valamint több budapesti bevásárlóközpont, többek között a Duna Pláza, a MOM Park és a Campona arculatának kialakításában is részt vett.

A kilencvenes évekbe révedés gyanúját erősítheti, hogy Caroll az utca régi arculatát akarja visszahozni, egyben olyan bevásárlóutcává fejlesztve azt, mint a bécsi Mariahilferstrasse, vagy a londoni Oxford Street. Az Index kérdésére, hogy mitől lesz különleges a Váci utca, ha nyugat-európai mintákat másol nem csekély fáziskéséssel, egy kérdéssel válaszolt: „Miért, mi a baj ezekkel az utcákkal?”.