A Skoda offshore háttere aggasztja a BKK-t

2013.07.09. 11:51

Hiánypótlást kért a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) a fővárosi villamos tenderen induló Skoda Transportation nevű cégtől, mert nem elég átlátható a cseh cég tulajdonosi háttere, értesült az Index.

Ez azért jelenthet gondot, mert az új alkotmány közpénzekről szóló fejezete kimondja: csak olyan szervezet részesülhet állami, önkormányzati forrásból, amelynek „tulajdonosi szerkezete, felépítése, valamint a támogatás felhasználására irányuló tevékenysége átlátható.” Információink szerint a hiánypótlási kérésre adott választól függ, hogy kizárják-e a céget a versenyből.

A cseh sajtó - többek között az Aktuálně.cz című lap - az elmúlt években többször is foglakozott a cég tulajdonosi hátterével. Többek között azt írták, hogy a Skoda Transportation tulajdonosa a Cipruson bejegyzett Skoda Industry nevű társaság. A ciprusi székhelyű cég mögött további társaságok állnak, amelynek nem világos a tulajdonosi struktúrája. A Skoda erre reagálva azt állította, hogy a céget vezető menedzserek tulajdonában van a társaság.   

A BKK még februárban írt ki tendert 47 darab alacsonypadlós villamos beszerzésére az 1-es, 3-as, 19-es és 61-es vonalakra. A főként uniós pénzekből megvalósuló tender költsége 43 milliárd forint, az első villamosok a tervek szerint 2014 végén állhatnak forgalomba. Az új villamosokkal lecserélnék a BKV flottájának legöregebb, 40 évnél idősebb járműveit. A győztes gyártót július végéig választja ki a BKK.

A tendert a BKK úgynevezett opciós mennyiséggel együtt írta ki, vagyis ha a későbbiekben további források is biztosítva lesznek, akkor további villamosokat vásárol a főváros. Az így beszerzett járművek a felújított Kossuth tér környékén, a 2-es villamos vonalán állnának forgalomba. Ezek a villamosok a tervek szerint önállóan, vezeték nélkül is tudnak majd közlekedni, így a Kossuth téri felsővezetéket el lehet bontani. Az újabb villamosokra azonban egyelőre nincs forrása a BKK-nak, az opciós lehetőség ebben az esetben 2020-ig él.

Az Index május végén írt arról, hogy tíz érdeklődő közül négy pályázó maradt versenyben: a spanyol CAF, a német Siemens, a cseh Skoda Transportation, illetve a Stadler. Úgy tudjuk, hogy a legkedvezőbb árajánlatot a Skoda és a CAF tette.

Skoda itt, Skoda ott

A Skoda a miskolci és debreceni villamostenderek többségén elindult, Miskolcon sikerrel is pályázott, 31 villamost szállíthat a borsodi megyeszékhelyre. Miskolcra július elején érkezett meg a csehországi Plzenből a Skoda konszern ottani gyárában készült első új, 26 THU 3 típusjelű villamos, amelyet 2015. első feléig még harminc követ.

A hiánypótlás, illetve a tulajdonosi háttér miatt megkerestük BKK-t, a közlekedési társaság válaszában azt írta: mivel még nem zárult le a közbeszerzés, így az ajánlattevőkről nem adhatnak tájékoztatást. Hozzátették: jelenleg a hiánypótlási felhívások teljesítése zajlik az ajánlattevők részéről.

Megkerestük a társaság magyar leányvállalatát, a Ganz-Skoda Közlekedési Zrt, a cég azt közölte, hogy folyamatban lévő közbeszerzést nem akarnak kommentálni.