Eljött a vicces buszsofőrök alkonya

2014.01.17. 16:31

2295 BKV-járművet felszereltek fedélzeti egységekkel, a 263 köztéri menetrendi információs kijelzőből 130 mutatja már, hogy mikor jön a busz, elkészült a központi forgalomirányító és kommunikációs rendszer, egyszóval a FUTÁR 92 százalékos készültségen áll, jelentették be a BKK és a BKV vezetői sajtóbeszélgetésen. Március végére a 92-ből 100 lesz, ígérték. Nyárra már mobilon is megnézhetjük, mikor jön a buszunk, a Combinókat telekamerázzák, sőt még ingyenes WiFi-t is kaphatnak.

A modernizált diszpécserközpont (Fotó - a szerző)
A modernizált diszpécserközpont (Fotó - a szerző)

A rendszer csúszásban van, amit a megjelentek részben azzal magyaráztak, hogy menetközben cserélni kellett a (fogalmatlan) informatikai alvállalkozót, részben pedig azzal, hogy a villamosok felszerelése bonyolult hatósági engedélyeztetéssel jár. Információink szerint volt olyan villamos, ami képtelen volt lefutni az előírt 1000 km-es próbafutást az új berendezésekkel, mert mindig meghibásodott valamilyen (nem informatikai) okból. Most a villamosoknak körülbelül egyötödében van már benn a GPS-es rendszer.

Felesleges munkát okozott, hogy mire 65 régebbi buszba beépítették az új rendszert, már le is selejtezték őket, lehetett kiszerelni a friss berendezéseket. Ezt Vitézy Dávid BKK-vezérigazgató azzal magyarázta, hogy az új Mercedesek érkezésekor nem lehetett tudni, a BKV melyik buszokat akarja leselejtezni. A fedélzeti egységeket most szerelik át. A buszokban teljesen automatizált hangos utastájékoztatás lesz: bealkonyult a vicces kommentárokat mikrofonba dörmögő buszsofőröknek.

A BKK vezérkara ünnepélyesen bekapcsolta az Astoriánál levő menetrendi kijelzőt, valamint 59 másikat még Budapest területén, így a 263 köztéri menetrendi információs kijelzőből 130 mutatja már, hogy mikor jön a busz. Azt még nem, hogy mikor jön a villamos, mert a fent említett okok miatt ott még nem tartanak.

Kérdésünkre elmondták, hogy a HÉV-ek teljes egészében kimaradtak az informatikai modernizációból. Egyszerűen nem fért be a keretbe, mondta Vitézy Dávid. A főváros a 6,6 milliárdos projektre 4 milliárd forintos uniós támogatást kapott, a HÉV-ek bevonása még további egymilliárdba került volna. Tervek szerint néhány év múlva fejlesztenek majd azon a területen is.

Ha már ekkorát ugrott a fejlődésben a BKK-BKV, feltettem a futurisztikus kérdést, hogy teljesen automata buszokra mikor számíthat az utaspublikum. A kérdés meglehetős megütközést váltott ki a BKK-vezérkarból: "Te felszállnál egy vezető nélküli buszra?" Végül kiderült, ha lesz is valaha automatizált busz, azt a járműgyártók fogják bevezetni, akik egyelőre még az automata személyautókkal is csak kísérleteznek.

Mi a FUTÁR?

A BKV-BKK új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszere. Három fő területen újítottak:

  • a járműveket felszerelték GPS-szel, ahonnan dőlnek az adatok a központba, GPS-szel befolyásolják a közlekedési lámpákat a buszok előtt
  • központosították a forgalomirányítást az adatok alapján, modernizálták a kommunikációt
  • kijelzőket kaptak a járművek és a forgalmas csomópontok