Újrarajzol 40 buszvonalat a 4-es metró

2014.01.28. 13:17

Március 30-án a tervek szerint megkezdi üzemszerű működését a 4-es metró, ami feleslegessé tesz számos felszíni járatot. A BKK közzétette elképzeléseit: 40 autóbusz-, 4 villamos- és 3 trolivonalon változnak az útvonalak vagy a menetrendek. A VEKE szerint a tervek több helyen javításra szorulnak, mert maratoni városnéző járatok alakulnak ki.

A 6,7 kilométer hosszú 4-es metró elsősorban a 7-es és a 33-as buszcsaládot, valamint a 47-es, 49-es villamosokat váltja majd ki, de csak részben. Ezért ezek a vonalak megmaradnak, de átalakulnak.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) alapelve, hogy az utasokat a metró használatára ösztönözze, ahol az megéri. Ott, ahol az átszállás lelassítaná az utazást, az eddigi járatok nagyrészt megmaradnak. A lakótelepekről (Őrmező, Gazdagrét) és az agglomerációból (Budaörs) új járatok visznek a metróhoz, de nem tűnnek el az átszállásmentes belvárosi és újbudai kapcsolatok sem.

Nagyobb méretért kattintson!
Nagyobb méretért kattintson!
Fotó: bkk

A tervek szerint meghagyják azokat a járatokat, amelyek iskolákhoz, rendelőintézetekhez, piacokhoz közlekednek. Meghosszabbítják például a 114-es és a 213-as helyébe lépő új 115-ös busz vonalát, és új járat indul 287-es jelzéssel a Budaörsi lakótelep és Budatétény, vasútállomás (Campona) között.

Több buszjárat (az új 115-ös, a 150-es járatcsalád, a 7E és a 107E helyett közlekedő 8E és 108E, a 87-es járatcsalád) útvonalát elvezetik a metró kelenföldi végállomásához vagy valamelyik állomásához. Nem változik, illetve bővül a szolgáltatás például a 33-as buszcsalád vonalain.

A BKK a honlapján közzétette a terveket (részletes térképekkel), amelyre várják a lakosság véleményét.

Tervezett változások a főbb vonalakon:

Busz

  • A 7-es buszcsalád több tagját is érintik a változások, mivel ezek szerepét részben átveszi a párhuzamos útvonalon közlekedő 4-es metró. A 7-es a jelenleginél valamivel ritkábban, csúcsidőben 5-8, azon kívül 10 percenként fog járni. A 7A teljesen megszűnik (korábbi útvonalát a 153, 214, 233, 33, 112 és 177-es buszok fedik le), a 7E és a 107E szintén (szerepüket a 4-es metró és a 8E, 108E, valamint a 133E buszjáratok veszik át).
  • A Gazdagrét és az Uránia mozi között járó 8-as busz megszűnik, lesz viszont helyette 8E és 108E. Előbbi tulajdonképpen a korábbi 8-as meghosszabbítása mindkét irányba: a 4-es metró kelenföldi végállomásáig és a Blahától gyorsjáratként Újpalotáig (a 4-es metró egykori tervezett végállomásáig), a 108E pedig csak az utóbbi szakaszon fog járni.
  • A Gazdagrétet a belvárossal összekötő 139-es ritkábban fog járni, a 239-es pedig egyáltalán nem.
  • A Budaörsről a városba tartó járatok  egy része (40, 88, 188E) csak a 4-es metró kelenföldi végállomásáig menne el. Közvetlenül a Móriczra a 240-essel, a Széll Kálmán térre pedig az új 140-essel lehet majd bejutni (a régi 140-es megmarad, de 189-esnek fogják hívni).
  • Törökbálintról a tervek szerint a módosított útvonalú 88-as és a lerövidített 272-es hordaná rá az utasokat a 4-es metróra.
  • A korábbiakkal ellentétben a 133E is elmenne Újpalotáig.
  • A 33-as és a 112-es vonalát meghosszabbítanák a Bosnyák térig.
  • Az Őrmezőt érintő buszjáratok (87, 87A, 187, 101E, 141E, 150, 153, 250, 253) tervezett változásairól ebben a cikkünkben olvashat.

Villamos

  • A 4-es metró útvonalával átfedő 49-es villamos ritkábban fog járni, a 19-es viszont gyakrabban, a 47-esnél nem várható érdemi változás.

Troli

  • A 73-as és a 76-os trolik végállomása átkerül a Kerepesi útra, ezzel a metróhoz és a 24-es villamoshoz is közelebb lesz, mint a jelenlegi, Garay utcai végállomás. A trolik a jövőben a Dohány utcáról lefordulnának a Rottenbillerre, és a felüljáró alatt befordulva jutnának el a Keletihez.
  • A 79-es troli sem fog bemenni a Garay utcai végállomásra, hanem kikanyarodik a Thököly útra, és az új végállomása is itt lesz (a Thököly és a Nefelejcs utca találkozásánál). A troli a Rottenbillerről az István utcára fordulva ér majd vissza a Dózsa György útra.
  • A Garay utcai troli végállomás a fentiek miatt elnéptelenedik: csak a 78-as troli marad itt.

VEKE: Maratoni városnéző járatok

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) rögtön véleményezte a terveket, és több módosítást javasolt (ezekre várják az észrevételeket, hogy beépíthessék őket). Dorner Lajos, az egyesület elnöke két nagyobb problémát lát: a 4-es metró féloldalas lett, nem épült ki ugyanis teljesen a Bosnyák térig. Ez azt eredményezi, hogy  Dél-Budán bizonyos forgalmakat átvesz a felszíni hálózattól, ám Pesten alig. A 7-es buszcsalád fő keresztmetszete a Rákóczi úton van, ahol a 4-es metró nem jár. Az Újpalota és Zugló felől érkezőket tehát változatlan kapacitással el kell hozni idáig, ám a buszok továbbvezetésére Budára nincs igazán jó megoldás. 

Nagyobb méretért kattintson!
Nagyobb méretért kattintson!
Fotó: Veke

Dorner szerint a BKK-t is kihívások elé állította e nehezen megoldható feladat, amit kicsit túlkombináltak. Túl sok, túl hosszú, egymással hangolhatatlan járatot hoztak létre, keverték a szóló elsőajtózó, és a csuklós nem elsőajtózó járatokat. Mint mondta, hosszú, kígyózó vonalakon új „városnéző” járatokat tervez a BKK.

Ezért például az Újpalotától Kelenföldig közlekedő 8E vonalát kettévágnák: Újpalotától a Blaha Lujza térig a 173E hordaná az utasokat, onnan tovább a 8-as busz. Ugyanúgy zavaró, hogy a tervek szerint az új 177-es busz (az összevont 178-as és 277-es) Örs vezér tere végállomás kiírással érkezik Budáról a Baross térre, de azt csak egy óriási újpalotai kitérő után éri el. Néha hasznos két vonal összekötése, de ezt nem szabad eltúlozni rosszul értelmezett üzemi szempontok szerint.

Levegő Munkacsoport: Rákospalotánál kellett volna kezdeni

A Levegő Munkacsoport várhatóan még a héten közzéteszi a BKK által javasolt felszíni közlekedési átszervezésekkel kapcsolatos állásfoglalását, de Vargha Márton, a civil szervezet közlekedési témafelelőse addig is megosztotta velünk előzetes meglátásait.

Vargha szerint a BKK által nyilvánosságra hozott javaslatokon van mit csiszolni, a korábban is kritizált Őrmezőt érintő buszjáratok mellett a Budafok-Tétény (XXII. kerület) és a kelenföldi metróvégállomás közti buszjáratok útvonala helyett is más járatokat javasolnának.

A térképen markánsan kirajzolódik, hogy Újpalotát jelenleg csak sok, egy úton haladó buszjárattal lehet kiszolgálni. Vargha szerint ez azt jelzi, hogy a budai belváros helyett inkább innen kellett volna kezdeni a Dél-Buda – Rákospalota metró építését, mára viszont nem sok esélyt lát arra, hogy a vonal valaha elérjen Rákospalotáig. Ugyanakkor a kelenföldi végállomásra bekötött ráhordó járatok nagy száma arra utal, hogy ezen a szakaszon nincs egy olyan gyűjtő irány, amin annyi utas utazna, akik miatt érdemes volt ezt a metrót megépíteni – mondta Vargha.

Az új tervekkel kapcsolatban hozzánk is érkezett már olvasói felvetés. Egyik olvasónk azt nem értette, hogy miért kezdték el kiépíteni a 73, 76-os trolibuszok új útvonalához szükséges vezetéktartó oszlopokat, ha még a lakosság véleményére várnak.