A BKK felmondhatja a Bubi-szerződést

2014.06.04. 14:44 Módosítva: 2014.06.04. 21:22
Információink szerint a június eleji belső teszten 50-80 százalékos működési arányt produkált a Bubi rendszer, ezért tovább csúszik a fővárosi bérbiciklis átadás. A BKK kilátásba helyezte a szerződés felmondását a rendszert szállító T-Systemsszel és a Csepel kerékpárgyárral. A T-Systemsszel szembeni kötbérigény értesüléseink szerint már túllépte a százmillió forintot.

A BKK a budapesti bérbiciklirendszer, a Bubi üzemeltetéséről szóló szerződés felmondását fontolgatja, értesült az Index. A főváros közlekedési cégénél az váltott ki ilyen reakciót, hogy a legutóbbi, május 30. és június 2. közötti belső tesztelésen a bérbringarendszer kompletten megbukott, még a nyilvános próbaüzem megindításához szükséges alapvető funkciók sem működtek megbízhatóan.

Kedden este reagált a BKK a Bubi csúszásáról szóló hírekre, közleményükben elsimerik, a rendszer még nincs átadható állapotban így a T-Systems jelentős kötbért fizet. Bíznak abban, hogy július 16-ig sikerül orvosolni a problémákat, ekkor ugyanis a kötbérplafon miatt már tényleg csak a szerződésbontás lesz az egyetlen lehetőségük.

Ezért a rendszer átadása júliusra csúszik, ha pedig addigra sem működik, a BKK – a főváros korábbi Alstom-döntéséhez hasonlóan – felmondhatja a szerződést. (Ebben az esetben a T-Systems és a Csepel nyakán maradnak a legyártott terminálok és kerékpárok, valamint fizethetnek még egy csomó pénzt.) Addig is a BKK szorgosan kötbérezi a T-Systemst: a kötbérigény már meghaladja a 100 millió forintot.

A T-Systems május 30-án adta át a Bubit belső tesztelésre a projektvezetésnek. Eleve rosszul indult, hogy a 74 állomásból különböző okok miatt csak 67-et tudtak tesztelni, összesen 650 kerékpárral. A teszt siralmasan zárult: a fedélzeti számítógépen keresztül a telefonszám és a PIN-kód megadásával az esetek 82, Bubi-kártyával pedig csak 72 százalékában sikerült kölcsönözni.

A fedélzeti számítógép sokszor egyáltalán nem reagált, nem váltott nyelvet, vagy kiíródott a Várjon felirat, és nem történt semmi.

Előfordult, hogy a fedélzeti számítógép billentyűzetének megérintésével telefonszám és PIN-kód megadása vagy kártya használata nélkül kioldott a kerékpár a dokkolóból, és bárki vihette, amerre akarta.

Parkolni PIN-kóddal 63%-ban, Bubi-kártyával 54%-ban sikerült. A parkolási funkció esetlegesen, kiszámíthatatlanul működött. Előfordult, hogy nem nyílt ki a lakat, vagy lemerült közben a fedélzeti számítógép. A vészleadási funkció tesztje 51–66%-os eredményességet mutatott.

Kipróbálták a kölcsönzést terminálon keresztül is: PIN-kóddal 73%-ban, Bubi-kártyával 64%-ban jött össze (a terminál többször lefagyott, nem reagált, vagy a zár nem oldott ki a kerékpárnál).

A T-Systems egy hete közleményben kért türelmet a rendszer csúszása miatt. A Mol-Bubi projekt megvalósítását a T-Systems Magyarország Zrt. és a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. konzorciuma nyerte el 2013 nyarán. A rendszer központi részét jelentő, a kölcsönzés menetét felügyelő szoftver, valamint a kapcsolódó hardverelemek szállítását és az ehhez kapcsolódó rendszerintegrációs feladatokat a német Nextbike GmbH végzi a konzorcium alvállalkozójaként. 

A Nextbike által kínált rendszer a világ számos városában működik, ám a Budapesten megvalósított rendszer a már meglévő megoldásoknál is bonyolultabb. A rendszer egyes elemei (így a fedélzeti számítógép, az érintőképernyős terminál, a mobiltelefonos kölcsönzés, a speciális parkolási, vészleadási funkciók stb.) már több, különböző városban működnek, de az összes elemet együttesen először Budapesten rakták bele egy rendszerbe. A T-Systems szerint a kapcsolódó integrációs feladatok a rendszer megvalósítása szempontjából az eredeti terveknél több időt vesznek igénybe.