Erika, Bella
14 °C
26 °C

A BKK felmondhatja a Bubi-szerződést

2014.06.04. 14:44 Módosítva: 2014-06-04 21:22:34
Információink szerint a június eleji belső teszten 50-80 százalékos működési arányt produkált a Bubi rendszer, ezért tovább csúszik a fővárosi bérbiciklis átadás. A BKK kilátásba helyezte a szerződés felmondását a rendszert szállító T-Systemsszel és a Csepel kerékpárgyárral. A T-Systemsszel szembeni kötbérigény értesüléseink szerint már túllépte a százmillió forintot.

A BKK a budapesti bérbiciklirendszer, a Bubi üzemeltetéséről szóló szerződés felmondását fontolgatja, értesült az Index. A főváros közlekedési cégénél az váltott ki ilyen reakciót, hogy a legutóbbi, május 30. és június 2. közötti belső tesztelésen a bérbringarendszer kompletten megbukott, még a nyilvános próbaüzem megindításához szükséges alapvető funkciók sem működtek megbízhatóan.

Kedden este reagált a BKK a Bubi csúszásáról szóló hírekre, közleményükben elsimerik, a rendszer még nincs átadható állapotban így a T-Systems jelentős kötbért fizet. Bíznak abban, hogy július 16-ig sikerül orvosolni a problémákat, ekkor ugyanis a kötbérplafon miatt már tényleg csak a szerződésbontás lesz az egyetlen lehetőségük.

Ezért a rendszer átadása júliusra csúszik, ha pedig addigra sem működik, a BKK – a főváros korábbi Alstom-döntéséhez hasonlóan – felmondhatja a szerződést. (Ebben az esetben a T-Systems és a Csepel nyakán maradnak a legyártott terminálok és kerékpárok, valamint fizethetnek még egy csomó pénzt.) Addig is a BKK szorgosan kötbérezi a T-Systemst: a kötbérigény már meghaladja a 100 millió forintot.

A T-Systems május 30-án adta át a Bubit belső tesztelésre a projektvezetésnek. Eleve rosszul indult, hogy a 74 állomásból különböző okok miatt csak 67-et tudtak tesztelni, összesen 650 kerékpárral. A teszt siralmasan zárult: a fedélzeti számítógépen keresztül a telefonszám és a PIN-kód megadásával az esetek 82, Bubi-kártyával pedig csak 72 százalékában sikerült kölcsönözni.

A fedélzeti számítógép sokszor egyáltalán nem reagált, nem váltott nyelvet, vagy kiíródott a Várjon felirat, és nem történt semmi.

Előfordult, hogy a fedélzeti számítógép billentyűzetének megérintésével telefonszám és PIN-kód megadása vagy kártya használata nélkül kioldott a kerékpár a dokkolóból, és bárki vihette, amerre akarta.

Parkolni PIN-kóddal 63%-ban, Bubi-kártyával 54%-ban sikerült. A parkolási funkció esetlegesen, kiszámíthatatlanul működött. Előfordult, hogy nem nyílt ki a lakat, vagy lemerült közben a fedélzeti számítógép. A vészleadási funkció tesztje 51–66%-os eredményességet mutatott.

Kipróbálták a kölcsönzést terminálon keresztül is: PIN-kóddal 73%-ban, Bubi-kártyával 64%-ban jött össze (a terminál többször lefagyott, nem reagált, vagy a zár nem oldott ki a kerékpárnál).

A T-Systems egy hete közleményben kért türelmet a rendszer csúszása miatt. A Mol-Bubi projekt megvalósítását a T-Systems Magyarország Zrt. és a Csepel Kerékpárgyártó és -forgalmazó Zrt. konzorciuma nyerte el 2013 nyarán. A rendszer központi részét jelentő, a kölcsönzés menetét felügyelő szoftver, valamint a kapcsolódó hardverelemek szállítását és az ehhez kapcsolódó rendszerintegrációs feladatokat a német Nextbike GmbH végzi a konzorcium alvállalkozójaként. 

A Nextbike által kínált rendszer a világ számos városában működik, ám a Budapesten megvalósított rendszer a már meglévő megoldásoknál is bonyolultabb. A rendszer egyes elemei (így a fedélzeti számítógép, az érintőképernyős terminál, a mobiltelefonos kölcsönzés, a speciális parkolási, vészleadási funkciók stb.) már több, különböző városban működnek, de az összes elemet együttesen először Budapesten rakták bele egy rendszerbe. A T-Systems szerint a kapcsolódó integrációs feladatok a rendszer megvalósítása szempontjából az eredeti terveknél több időt vesznek igénybe.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!