VEKE: Kell az uniós pénz, de nem a 3-as metróra

2014.06.17. 12:46
A 3-as metró állapota annyira gáz, hogy nem biztos, hogy megvárja az összedőlést, mire uniós projekt lehetne belőle, írja a VEKE a Facebook-oldalán a Tarlós–Lázár-vitáról szóló összefoglalójában. A kormány kamuzik, a főváros pedig nem készítette elő megfelelően a kiviteli terveket. A többi közlekedési projekt teljes törlése elfogadhatatlan.

A közlekedési nagyberuházások a Kohéziós Alapból mennek, amiben nincs olyan kitétel, hogy egy fejlett régió nem kaphat belőle, mivel ez a közlekedési korridorokra és kiemelt infrastruktúrákra koncentrál, írja a VEKE annak kapcsán, hogy a kormány Brüsszelre hivatkozva állította le a fővárosi uniós beruházásokat. A korlátozó szabály a Regionális Fejlesztési Alapokra áll, de ott sem teljes a tiltás, lesz is VEKOP néven régiós program, amiből a szokásos közlekedésfejlesztési célokra lehet költeni: esélyegyenlőség, utastájékoztatás, megállóhelyek, kerékpáros infrastruktúra.

A főváros ugyan letett egy 1000 oldalas anyagot a kormány asztalára az M3 metró rekonstrukciója kapcsán, de azt a BKV állította össze, és nem engedélyes vagy kiviteli tervek gyűjteménye, amikre uniós projekt kapcsán szükség lenne. Az ezek elkészítésére vonatkozó közbeszerzést még le sem folytatta a főváros. 

A Bizottság képviselői értetlenül látják az előzetes magyar terveket, de nem tehetnek semmit, amíg a kormány azokat nem küldi el véleményezésre. Informálisan azonban jelezték, hogy a városi közlekedés fejlesztésének teljes törlése elfogadhatatlan, mivel az unió két legfontosabb támogatandó területe a közlekedési szektorban a Kohéziós Alapból a vasút, és a városi és elővárosi közösségi közlekedés, közölte a civil közlekedési szervezet.

A VEKE véleménye szerint a 3-as metró állapota annyira gáz, hogy nem biztos, hogy megvárja az összedőlést, mire uniós projekt lehetne belőle. Éppen ezért helyes, ha nem erre fordítjuk az uniós forrásokat Budapesten, hanem más, új infrastruktúra építésére, mint pl. a villamos- és trolihálózat hiányosságainak felszámolása, az M2–gödöllői HÉV összekötés projekt indítása, P+R parkolórendszer kiépítése. A 3-as metróra más, gyorsabban használható forrást kell találni, méghozzá azonnal. A megoldás egyébként adott, ajánlatok vannak.

A háború állása tehát egyelőre döntetlen, a háborúzó felek egyikének sincs igaza, a vesztesek pedig az utasok és az ország, szögezi le a VEKE.