Kristóf, Jakab
20 °C
31 °C

Méregdrága Siemens buszok zizegnek majd a Várban

2014.08.06. 08:19
Információink szerint a Siemens-Rampini-Rába konzorcium nyerheti a BKK 7 darab (plusz 14 opciós) elektromos buszra kiírt tenderét, ugyanis övék az egyetlen érvényes ajánlat. A BKK vezetése pénteken dönt az eredményről, de még a kormánynak is áldását kell adni a boltra, mert a méregdrága buszokat uniós támogatásból szeretné megvenni a közlekedési cég.

A Bécsben már jól ismert Siemens-Rampini típusú elektromos buszok jöhetnek Budapestre is, ha a BKK igazgatósága jóváhagyja pénteki ülésén a busztender végeredményét. Az itthon a Rábával is kiegészülő gyártó azért esélyes a győzelemre, mert övé az egyetlen érvényes ajánlat a pályázaton. Ha ősszel megkötik a szerződést, jövő tavaszra hét darab elektromos busz érkezhet a vári vonalakra, valamint további 14, ha a szerződést meghosszabbítják.

A BKK jóváhagyása után még a kormánynak is döntenie kell arról, hogy ad-e pénzt a buszokra az uniós keretből, a közlekedési cégnek ugyanis nincs forrása a darabonként 185 millió forintos midibuszokra. Mivel a miniszterelnökség a tervek szerint a Várba költözik, lehet abban bízni, hogy a kormány is pozitívan áll a beszerzéshez. A Várban jelenleg közlekedő régi buszok állapota ugyanis tarthatatlan. Ráadásul a 415-ös Ikarusok évente 30-35 tonna szén-dioxidot bocsátanak ki. 

Egy elektromos busz ára a dízelbuszok háromszorosa a piacon. Az üzemeltetés ugyan olcsóbb, és környezetbarátabb is, de összességében a dízel még mindig jobb gazdasági alternatíva. Kivéve, ha a beszerzést presztízsszempontok vezérlik. A Vár jelenleg is kiemelt turisztikai körzet, de a miniszterelnökség odaköltözésével és a Várkertbazár megnyitásával még inkább azzá válik.

A BKV már több elektromos buszt is tesztelt a Várban, többek között a Siemens-Rampini buszokat is. A Rampini busz a Siemens elektromos hajtásrendszerét használja. Bár a villanybuszok beszerzési ára magasabb, mint a dízelüzeműeké, üzemanyagköltségük ötven százalékkal, karbantartásuk pedig a hagyományos buszokéhoz képest harmadával alacsonyabb.

A 12 tonnás midibusz 44 embert tud szállítani, motorja 114 lóerős, egy töltéssel 120-150 kilométert tud megtenni, töltési ideje legalább két óra, a fékezésnél keletkező energiát pedig visszatáplálja a rendszerbe. Az olasz gyártó a Siemens vízhűtéses, háromfázisú elektromotorját használja.