Budapest vasutat kap, metrófelújítást nem

2014.12.10. 16:16
Bár a kormány finanszírozta az 1-es és 3-as metró felújításának, a 2-es metró fejlesztésének előkészítését, sutba kerültek az uniós támogatási listán. Tömegközlekedési projektek helyett vasútfejlesztés lesz 2020-ig.

A fővárosi közlekedési stratégiát tartalmazó nyári Balázs Mór-tervben számos tömegközlekedési fejlesztést dolgozott ki a BKK a legújabb uniós követelmények alapján, több előkészítést pont a kormány finanszírozott uniós forrásból. A legfontosabbakat benyújtották a kormánynak, mint uniós támogatásra várókat. Ilyenek voltak:

Ezeket pont azért készítették elő, hogy a következő ciklus uniós forrásainak megnyílása után gyorsan, egy-két éven belül el lehessen indítani őket. Ezek közül azonban egy sem szerepel azon a november végén hivatalossá vált projektlistán, ami meghatározza a következő hét év fejlesztéseit. Bár a kormány finanszírozta korábban a kisföldalatti vagy a 3-as metró felújításának, illetve a Gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének az előkészítését, ezek mégis kiestek a kosárból.

Szerepel viszont más. A Magyar Közlönyben nemrég megjelent lista főleg közúti és vasúti fejlesztéseket tartalmaz, amiből öt olyan van, ami 2015 január 1 után indulhat. Íme:

  • Hungária körút – Rákospalota-Újpest korszerűsítés
  • Budapest elővárosi HÉV vonalak fejlesztése, felújítása
  • Budapest-Keleti pályaudvar épület-felújítás
  • Budapest-Nyugati pályaudvar épület-felújítás
  • Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása

A fejlesztésekkel kapcsolatban a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz forfultunk, milyen tartalom húzódik meg mögöttük. A megkapott válasz szerint Budapest szinte csak vasúti felújításokkal vagy fejlesztésekkel számolhat, újonnan indítandó tömegközlekedési beruházás nincs, kivéve a Gödöllői HÉV korszerűsítését. Ám ez utóbbi nem a HÉV és a 2-es metró összekötésének előkészített terve.

A HÉV mellett a Keleti és a Nyugati pályaudvar épületfelújítása, a Hungária körút – Rákospalota-Újpest vasúti vonalszakasz rekonstrukciója, és a Ferihegyi repülőtér kötöttpályás kapcsolata szerepel a kormánylistán, mint Budapesten tervezett projekt. A források túlnyomó részét a MÁV fogja felhasználni. Vannak olyan elképzelések, ami szerint a MÁV a jövőben átveszi a BKV-tól a HÉV-eket, ha ez megvalósul, akkor az összes budapesti fejlesztést a vasúttársaság fogja levezényelni. Ez esetben a BKV vagy a fővárosi önkormányzat nem kap semmi támogatást a következő hét évben.

Vigyázz, jön a vonat!

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint a Hungária körút – Rákospalota-Újpest vasúti vonalszakaszon tervezett beruházás a Rákospalota-Újpest állomás forráshiány miatt több éve halasztott komplex rekonstrukcióját, Istvántelek megállóhely és a köztes szakaszok felújítását jelenti. A Hungária körút vonalában új vasúti megállóhely és intermodális csomópont épül majd, ami átveszi a Rákosrendező állomás utasforgalmát. A projekt engedélyezési, kiviteli és tenderterveit a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elkészíttette.

A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása több mint tízéves vágy. Bár az elmúlt években több vizsgálat, tanulmányterv, megvalósíthatósági tanulmány készült, az előkészítés még a kezdeti fázisában tart, a MÁV elő-megvalósíthatósági tanulmánya áll rendelkezésre. A részletes tervek elkészítése itt még sok időt vesz igénybe. Az NFM elismerte, hogy a kormányzat az elmúlt években számos fővárosi beruházás előkészítésének, kivitelezésének uniós forrásból való finanszírozhatóságáról döntött (például az M1 földalatti korszerűsítése vagy a jelenleg félig már befejeződött villamos és trolibusz járműfejlesztés), de a minisztérium szerint ezek közül több jelentős csúszással van folyamatban, vagy nem indítható.

A fővárosi fejlesztési források csökkenésére más akkor számítani lehetett, amikor nyáron megírtuk, hogy Lázár János nem rokonszenvezik számos, a fővárosban tervezett új uniós projekttel, közöttük a 3-as metró felújításával, a kisföldalatti-járműcserével, a 2-es metró és a HÉV összekötésével, a 4-es metró kelenföldi buszterminállal és P+R parkolóval. Akkor a Lázár-Tarlós háborút először tagadták, de az ezt követő üzenetváltásokból kiderült, hogy a miniszterelnökség vezetője és a főpolgármester tervei nincsenek összhangban.

Egyébként is, János a keresztneve, nem pedig Mindenható!

– nyilatkozta Tarlós István Lázárról, és már nem is tagadta az ellentéteket.

Azóta annyi történt, hogy a fővárosnak a kormány megengedte, hogy a főváros 60-65 milliárd forint hitelt vegyen fel a 3-as metró szerelvényeinek felújítására, amire kormánygaranciát ad. Ez nyilván nem jelenik meg a mostani projektlistán. (Díszként szerepel a listán ugyan még a fővárosi villamos- és trolibuszbeszerzés I. ütem is, de ez nem 2014-2020-as, hanem korábbi projekt, ami átnyúlik egy évvel a következő ciklusba.)

Ha valaki viszont alaposan átböngészi a sorokat, felfedezheti, hogy 2014 és 2020 között Hódmezővásárhely és Szeged között megindul az új villamost.