Lajos, Patrícia
16 °C
28 °C

Budapest vasutat kap, metrófelújítást nem

2014.12.10. 16:16
Bár a kormány finanszírozta az 1-es és 3-as metró felújításának, a 2-es metró fejlesztésének előkészítését, sutba kerültek az uniós támogatási listán. Tömegközlekedési projektek helyett vasútfejlesztés lesz 2020-ig.

A fővárosi közlekedési stratégiát tartalmazó nyári Balázs Mór-tervben számos tömegközlekedési fejlesztést dolgozott ki a BKK a legújabb uniós követelmények alapján, több előkészítést pont a kormány finanszírozott uniós forrásból. A legfontosabbakat benyújtották a kormánynak, mint uniós támogatásra várókat. Ilyenek voltak:

Ezeket pont azért készítették elő, hogy a következő ciklus uniós forrásainak megnyílása után gyorsan, egy-két éven belül el lehessen indítani őket. Ezek közül azonban egy sem szerepel azon a november végén hivatalossá vált projektlistán, ami meghatározza a következő hét év fejlesztéseit. Bár a kormány finanszírozta korábban a kisföldalatti vagy a 3-as metró felújításának, illetve a Gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötésének az előkészítését, ezek mégis kiestek a kosárból.

Szerepel viszont más. A Magyar Közlönyben nemrég megjelent lista főleg közúti és vasúti fejlesztéseket tartalmaz, amiből öt olyan van, ami 2015 január 1 után indulhat. Íme:

  • Hungária körút – Rákospalota-Újpest korszerűsítés
  • Budapest elővárosi HÉV vonalak fejlesztése, felújítása
  • Budapest-Keleti pályaudvar épület-felújítás
  • Budapest-Nyugati pályaudvar épület-felújítás
  • Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása

A fejlesztésekkel kapcsolatban a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz forfultunk, milyen tartalom húzódik meg mögöttük. A megkapott válasz szerint Budapest szinte csak vasúti felújításokkal vagy fejlesztésekkel számolhat, újonnan indítandó tömegközlekedési beruházás nincs, kivéve a Gödöllői HÉV korszerűsítését. Ám ez utóbbi nem a HÉV és a 2-es metró összekötésének előkészített terve.

A HÉV mellett a Keleti és a Nyugati pályaudvar épületfelújítása, a Hungária körút – Rákospalota-Újpest vasúti vonalszakasz rekonstrukciója, és a Ferihegyi repülőtér kötöttpályás kapcsolata szerepel a kormánylistán, mint Budapesten tervezett projekt. A források túlnyomó részét a MÁV fogja felhasználni. Vannak olyan elképzelések, ami szerint a MÁV a jövőben átveszi a BKV-tól a HÉV-eket, ha ez megvalósul, akkor az összes budapesti fejlesztést a vasúttársaság fogja levezényelni. Ez esetben a BKV vagy a fővárosi önkormányzat nem kap semmi támogatást a következő hét évben.

Vigyázz, jön a vonat!

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztatása szerint a Hungária körút – Rákospalota-Újpest vasúti vonalszakaszon tervezett beruházás a Rákospalota-Újpest állomás forráshiány miatt több éve halasztott komplex rekonstrukcióját, Istvántelek megállóhely és a köztes szakaszok felújítását jelenti. A Hungária körút vonalában új vasúti megállóhely és intermodális csomópont épül majd, ami átveszi a Rákosrendező állomás utasforgalmát. A projekt engedélyezési, kiviteli és tenderterveit a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. elkészíttette.

A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása több mint tízéves vágy. Bár az elmúlt években több vizsgálat, tanulmányterv, megvalósíthatósági tanulmány készült, az előkészítés még a kezdeti fázisában tart, a MÁV elő-megvalósíthatósági tanulmánya áll rendelkezésre. A részletes tervek elkészítése itt még sok időt vesz igénybe. Az NFM elismerte, hogy a kormányzat az elmúlt években számos fővárosi beruházás előkészítésének, kivitelezésének uniós forrásból való finanszírozhatóságáról döntött (például az M1 földalatti korszerűsítése vagy a jelenleg félig már befejeződött villamos és trolibusz járműfejlesztés), de a minisztérium szerint ezek közül több jelentős csúszással van folyamatban, vagy nem indítható.

A fővárosi fejlesztési források csökkenésére más akkor számítani lehetett, amikor nyáron megírtuk, hogy Lázár János nem rokonszenvezik számos, a fővárosban tervezett új uniós projekttel, közöttük a 3-as metró felújításával, a kisföldalatti-járműcserével, a 2-es metró és a HÉV összekötésével, a 4-es metró kelenföldi buszterminállal és P+R parkolóval. Akkor a Lázár-Tarlós háborút először tagadták, de az ezt követő üzenetváltásokból kiderült, hogy a miniszterelnökség vezetője és a főpolgármester tervei nincsenek összhangban.

Egyébként is, János a keresztneve, nem pedig Mindenható!

– nyilatkozta Tarlós István Lázárról, és már nem is tagadta az ellentéteket.

Azóta annyi történt, hogy a fővárosnak a kormány megengedte, hogy a főváros 60-65 milliárd forint hitelt vegyen fel a 3-as metró szerelvényeinek felújítására, amire kormánygaranciát ad. Ez nyilván nem jelenik meg a mostani projektlistán. (Díszként szerepel a listán ugyan még a fővárosi villamos- és trolibuszbeszerzés I. ütem is, de ez nem 2014-2020-as, hanem korábbi projekt, ami átnyúlik egy évvel a következő ciklusba.)

Ha valaki viszont alaposan átböngészi a sorokat, felfedezheti, hogy 2014 és 2020 között Hódmezővásárhely és Szeged között megindul az új villamost.

Görög tengerparti nyaralások

Vakító napsütés, kék tenger várja!

Tunéziai nyaralásra vágyik?

Sousse, Monastir, Djerba, Mahdia hihetetlen árakon! Foglaljon azonnal!