Indul az automata üzem a 4-es metrón

2015.03.19. 16:13
Március 28-i szombati üzemkezdettől a március 29-i üzemzárásig hatósági teszt miatt nem jár a 4-es metró. Mint megtudtuk, ekkor tesztelik a teljesen automata, vezető nélküli szerelvényeket. Ha a vonat átmegy a vizsgán, hamarosan utasok nézelődhetnek a vezetőfülke helyén.

Mint arról korábban beszámoltunk, ebben a hónapban lejár a 4-es metró ideiglenes használatbavételi engedélye, a metróvonal pedig várhatóan megkapja a végleges hatósági engedélyt. Ezt követően a BKV a tervek szerint leveszi a metróvezetőket a szerelvényekről, automata kocsik közlekednek majd.

Információink szerint a vezetők nem rögtön tűnnek el a szerelvényekről. Lesz egy köztes állapot, amikor a vonatvezető ott áll majd az utasok között a kocsi elejében, akár beszélgetni is lehet vele. Aki nézelődni szeretne, nézheti az alagutat az ablakból, a vezetőfülkét ugyanis elbontják. Egy műanyag lappal letakart pult marad csak az egyik sarokban, vészhelyzet esetére, ha valamiért egyszer mégis kézzel kell vezetni majd a metrót.

A BKV legnagyobb szervezete már tavaly év végén jelezte, hogy aggódik a hatvan munka nélkül maradó metróvezetőért. A BKV szerint a munkavállalók többségét tovább tudják majd foglalkoztatni.

A világon összesen 41 metróvonalon, köztük London, Párizs, Barcelona, Szingapúr, Szöul vagy Tokió egyes vonalain közlekednek automata metrószerelvények. Európában összesen 15 metróvonal, köztük Koppenhága, Barcelona, Torino, Párizs, több francia nagyváros, Nürnberg és Lausanne egyes vonalai üzemelnek teljesen automatikusan. Kontinensünkön Budapest lesz majd a 12. város, ahol vezető nélküli szerelvények szállítják az utasokat. 

Aki nézelődni szeretne, nézheti az alagutat az ablakból, a vezetőfülkét ugyanis elbontják.
Aki nézelődni szeretne, nézheti az alagutat az ablakból, a vezetőfülkét ugyanis elbontják.
Fotó: bkk.hu

Bíró Endre, a Metróért Egyesület vezetője elmondta, hogy a 4-es metró automata rendszere ugyanaz, mint a 2-es metróé, csak egy kicsit komplexebb. Úgynevezett CBTC (Communications-Based Train Control), azaz digitális rádiókommunikációs vonatbefolyásolási rendszer irányítja, amiben a vonatok kommunikálnak egymással és a központtal. A vonat mindig „látja”, mekkora a szabad terület előtte, tudja, hol kell megállni, hol van sebességkorlátozás, és minden egyébb fontos adatot tud.

A vonalat rádióhullámos kisiklásérzékelőkkel, akadályérzékelőkkel szerelték fel, van belőlük a szerelvényeken és a peronokon is. Így, ha valamilyen tárgy kerül a pályára, vagy ember esik be a peronoknál, automatikusan leveszik a feszültséget, a vonat vészfékez. Az utasok közvetlenül elérhetik a diszpécserszolgálatot a kocsiból és az állomásról is, a belső kamerák automatikusan ráállnak a hívás helyére.