Sorra verik szét a BKK-jegyautomatákat

2015.03.20. 18:55
Egyre többször találkozni bezúzott képernyőjű BKK-jegyautomatával, tíz hónap alatt több mint harminc darabot rongáltak meg, vagyis minden tizediket. A hatmilliárdba kerülő 300 jegyautomata 14,3 milliárd forint bevételt gyűjtött eddig, és nyolcezer észrevétel, panasz futott be rá. Vajon az utasok rongálják meg, mert lefagy, vagy csak vandálok vandálkodnak?

A BKK jegy- és bérletkiadó automatáit eddig már több mint harmincszor rongálták meg, 8 készüléket jelenleg is javítanak, ahogy azt a közlekedési cégtől megtudtuk. Az eddigi rongálások jellegéből megállapítható a BKK szerint, hogy a cél egyértelműen a károkozás volt. Többször előfordult, hogy egymáshoz közel elhelyezkedő automatákat tettek tönkre, ez történt a Nyugati pályaudvar és a Lehel tér metróállomásnál is: az egymás mellett álló készülékek képernyőjét betörték. 

Az elmúlt egy évben összesen kilencmillió jegyet vagy bérletet vásároltak az utasok az új jegy- és bérletkiadó automatákból, ehhez képest mintegy nyolcezer különböző észrevétel, bejelentés érkezett a BKK ügyfélszolgálatához. Túlnyomó többségük a menürendszerre, nem a hibás működésre vonatkozott.

A T-Systems Magyarország és a BKK közötti szerződés szerint a rongálások miatt keletkezett kár nem a BKK-t terheli. Az üzemeltető minden rongálás miatt feljelentést tett. (A T-Systems Magyarország nettó 5,7 milliárd forintos ajánlattal nyerte meg korábban a 300 darab vandálbiztos készülék gyártására, szállítására, telepítésére és 5 éven át tartó teljes körű üzemeltetésére kiírt tendert.)

Az első jegyautomaták 2014 tavaszán kezdtek üzemelni. A BKK szerint az automaták eddig 14,3 milliárd forint bevételt gyűjtöttek. Mivel a rendszer jól működik, a BKK nem tervezi a viszonteladói hálózat bővítését. Egyelőre a 300 darabos jegyautomata-hálózat sem bővül. Szakértők szerint most mintegy 500 darab lenne Budapesten az ideális, de ahogy bevezetik az elektronikus jegyrendszert, már nem lesz olyan nagy szükség rájuk, mert mobiltelefonon is lehet majd vásárolni.

Hogy áll az elektronikus jegyrendszer?

Az elektronikus jegyrendszer tervezésére és kiépítésére, valamint üzemeltetésére és karbantartására vonatkozó szerződést 2014. október 8-án írta alá a BKK a német Scheidt & Bachmann GmbH-val. Jelenleg a rendszer részletes tervezése zajlik, ami 2015 tavaszáig tart. 

Tájékoztatás szerint ezután kezdődik a tesztidőszak: a dolgozói szabadjegyeket cserélik le, majd 2015 végétől indulhat a díjmentesen utazók (pl. 65 éven felüliek) részére történő új utazási kártya kibocsátása. 2016-ban jönnek a bérlet típusú termékek (éves és havi bérletek, majd az összes többi bérlet) elektronikus jegyrendszerben, amit 2017-ben az új időalapú jegy- és a díjplafon-konstrukció bevezetése követ.

Mi természetesen hiszünk a BKK-nak, hogy a jegyautomaták remekül működnek, de azért átfuttattunk a szerkesztőségen egy kérdést, ki mit tapasztalt vásárláskor.

Az eredmény: 19 kollégából 13-nak mindig kifogástalanul működött a készülék, hatnál viszont előfordult már probléma.

Ezt mondta, akiknél működött:

  • Eddig csak haszonélvezője voltam mások afférjának, bérletvásárlásnál néha találok otthagyott BKK-jegyet.
  • Eddigi tapasztalatom alapján ez kivételesen pont olyan jól működik, mint Bécsben, csak sokkal kevesebb van belőle. Kb. tízszer ennyi kéne.
  • Nekünk pont a házunk előtt van egy tökéletesen működő, imádom, és főleg azt, hogy soha többet nem kell semmilyen formában sem találkoznom a Gyöngyösi utcai, unott BKV-s nőszeméllyel.
  • A kismamabérletet is simán megvettem többször, pedig jól eldugták benne.
  • Az a legjobb, hogy többé nem kell hajlonganom egy gyomorbajos, savanyú BKV-s előtt az ablaknál állva, aki láthatóan gyűlöl, mert bérletet veszek.
  • De a PIN padet beépíthették volna úgy, hogy rá lehessen látni akkor is, ha az érintőképernyő előtt áll az ember, mert ha lehúzza a paypasses kártyáját, hirtelen nem látja, hogy a modul bekérné még a PIN kódját.
  • Ami viszont komoly hibájuk: a húszezrest nem fogadják el.

És akiknél nem működött:

  • Itt a Flórián téren, a villamosmegállóban is konkrétan visszadobja hibával a bankkártyát, rajtam kívül is jó pár ember bosszankodott ott múltkor.
  • A Flórián téri villamosmegállóban a múlt héten előttem akartak bérletet venni bankkártyával, lefagyott, a kártyát bedugni sem tudta, de a menüben visszalépni sem tudott a csávó.
  • Nekem egyszer lefagyott bankkártyás fizetés közben itt a Flórián téren, és úgy is maradt két napig. Elég para volt, mert nem tudtam, hogy sikeres volt-e a vásárlás vagy sem, mert csipogott egyet, amikor odaérintettem a kártyát, aztán nem csinált semmit. De végül nem vont le pénzt, úgyhogy nem törtem be az ablakát.
  • Volt már olyan, hogy visszadobta a bankkártyát, pár hete, akkor az egész hálózaton.
  • Havernak volt olyan, hogy tízezresből nem tudott visszaadni és ez csak a művelet végén derült ki, ami bosszantó, mondjuk ez nem hiba, inkább csak kicsit felhasználóbarátságtalanság.
  • Már mindent bepötyögtem, aztán a kártyás fizetéstől lefagyott, de nem is írt ki semmit, de aztán kiadta a bankkártyámat, én meg vártam a bérletet alul, de sehol semmi. Hívtam az ügyfélszolgálatot, mert nem tudtam, levonta-e a pénzt azért, nekem úgy tűnt. Aztán kiderült, hogy nem vonta le.

Ön szerint hogy működnek a jegyautomaták?